|
|||
|
|||
lite frågor så man vet hur man ska göra då man kommer till kreta :P
Hej allihopa..jag undrar hur är det med dricksvattnet egentligen? Kan man dricka de eller är de flaska som gäller? och hur är de med glass? har hört att man ska undvika kulglass och mjukglass av försäljare på gatan, men attt de går ann på resturanger.Även att glass som säljes på affären i papper är helt ok. Vad är de för nått man ska undvika i matväg?är det exakt samma "priser" som i sverige? inge billigare allas? Kan man pruta då man handlar kläder tex?var kan man inte pruta (om man kan pruta). Finns de mycke sjukdommar i aug?är många djur smittade där nere?tack på förhand
|
|
||||
|
||||
Sv: lite frågor så man vet hur man ska göra då man kommer till kreta :P
Citat:
Vattnet går att dricka på Kreta, direkt från kranen men det smakar inte så gott... Glass inga problem ej heller grönsaker etc som sköljs i dricksvattnet! Maten är något billigare än i Sverige men det beror såklart på vart du äter. Vissa lyxigare restauranger kan ta saftiga priser likaså om du ska äta färsk fisk. Men de grekiska tavernorna som serverar traditionell mat och som man kan dela på (meze) serveras ofta till bra priser! Vi brukar klara oss på ca 20-30€ per middag för två vuxna och två barn. Då inkluderar jag dryck! Ang sjukdomar tror jag inte att du behöver oroa dig, ej heller för smittade djur. Dvs om du inte väljer att kela med en hund som lever på gatan och ev kan husera diverse loppor trevlig semster! |
|
|||
|
|||
tack =))) nu kan man ta de lugnt =) vet nån om de finns några båt utflykter man kan göra runt kalives
|
|
||||
|
||||
Kreta har mycket bra vatten som är helt drickbart. Det som ibalnd försämrar kvaliten är ledningarna. Jag har besökt ön många gånger och alltid druckit vattnet där. Fyll på flaska och ställ i kylen eftersom det är svårt att få det kallt direkt ur kranen. Vid ett tillfälle var det vattenkonferens på hotellet där vi bodde. Mycket intressant fick vi höra av deltagarna när de minglade i baren.
Jag tycker inte att ni behöver vara försiktig med någon mat utan bete er som hemma och använd sunt förnuft. Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Det understrekete om glas er riktig, ok på restaurant og det du kjøper i supermarkedet! Utenom dette har jeg aldri blitt syk av noe mat her, du kan trygt spise alt, det er mindre sykdom blandt folk og dyr enn i Skandinavia! Hilsen Sven |
|
|