|
|||
|
|||
Musik för nybörjare?
Om man är helt nybörjare, "grön" på grekisk musik, det enda man kan är att nynna till Demis Roussos och "Opa, opa" - var skall man börja? Om man vill börja sitt nya liv att aaktivt samla på grekisk musik, för jag älskar ju den, men vet aldrig vem eller vad som spelas... och då köper man ju inget, eftersom man blir osäker ...
Ni som redan vet, kan ni ge några tips på artister jag kan börja bekanta mig med, längtar så Gärna både "äkta" grekisk musik och lite "poppigare" (=Elena Papariouzou?) |
|
||||
|
||||
Sv: Musik för nybörjare?
Ett tips är ju att satsa på samlingsalbum så här i början. Skivbolaget Minos ger ut en CD med årets hittar varje år, så titta efter någon sådan i skivbutiken. De heter något så originellt som "Minos 2004", "Minos 2005" etc...
En totalt helgjuten skiva, där varje spår är en hit, är "Mia anapnoi" med Antonis Remos. Likaså "Mikres fotografies" med Giannis Ploutarxos. Lättlyssnat, bra och grekiskt. En annan Giannis, nämligen hr Kotsiras, har givit ut en helt suverän dubbel live-CD, som bara heter "Live". Här finns det också hit på hit på hit, både nyare och traditionella låtar. Sen kan du ju också lyssna på radio online. På www.e-radio.gr hittar du en massa länkar till olika stationer. Många av dem visar även vilka låtar som spelas, och då får man ju inköpstips. Karin Senast redigerad av karinafp den 2005-07-31 klockan 10:17. |
|
||||
|
||||
Jag tycker att du skulle kunna börja med Antonis Remos. Han brukar gillas av dom flesta. Det är lite "fart" på hans låtar och ändå känns dom grekiska.
Pazxalis Terzis kan du testa också. Där är det mera bouzouki och väldigt vacker röst. Riitta |
|
||||
|
||||
Nu har du ju redan fått bra tips, men jag vill i alla fall föreslå "Gia ton Grigori" - en LIVE-inspelning med riktig greklandsstämning och med många olika artister (många av de största artisterna är med).
Marianne |
|
|||
|
|||
Citat:
Greker brukar ofta skämtsamt dela upp sin musik i två grupper: en grupp för kvalitetsmusik, där de två förstnämnda hamnar och en grupp för s.k. "Gav-gav". Detta är ett onomatopoetiskt uttryck för hur hundarna låter i Grekland. I denna kategori hamnar t.ex. Angela Dimitriou, Despina Vandi, Notis Sfakianakis o.s.v. Rent generellt kan man säga att artisterna den senare kategorin satsar på en mycket kommersiell form av grekisk musik, som ogillas av den fina kultureliten i Grekland. Vad man sedan gillar är ju en smaksak... Jag föreslår att du gör som Karin säger och köper ett samlingsalbum så att du får du en överblick om vad som är inne i Grekland för tillfället. När du är ute på barer och restauranger i Grekland och hör något du gillar - skriv upp namnet och leta på nätet eller i skivaffärer. Min absoluta personliga favorit är Antonis Remos, som jag upptäckte för bara några år sedan. |
|
||||
|
||||
Beror ju lite vilken typ av musik du annars lyssnar till och gillar. En del grekisk populärmusik är fruktansvärt smörig.
Eva |
|
|||
|
|||
Tack för alla tipsen, Remos har jag nog läst om här i Forumet redan tidigare, och samlings CD låter vettigt.
Vad jag annars gillar för musik? Enligt gubben min är jag väldigt konstig, då jag gillar så mycket olika stilar. Också smörigt, om humöret är det rätta. Favoriter är Piaf (dramatik, känsla!), Madeleine Peyroux (jazz), Pet Shop Boys, REM, Pink Floyd, italiensk smörsång, Beatles, klassisk musik, Bruce S. och skäms skäms Cliff Richard. (För att jag känner mig ung då... ) Vilken soppa, när man ser listan... |
|
|||
|
|||
Tack igen för alla tipsen, (särskilt Karin som skickade många smakprov till mig!) det hjälpte mycket. Nu är jag stolt ägare av Dalaras, Remos, Ploutharos...
Och nu lyssnar jag, och yngste sonen drömmer sig tillbaka till Kreta... härligt! |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|||
|
|||
Citat:
Sen är det ju en öppen fråga hur lång din "gubbes" lista blir på hans egen musiksmak ! Hasse |
|
|||
|
|||
Citat:
Det blev: - Antonis Remos, Mia Anapnoi som du föreslog. Bra skiva! - George Dalaras, The very best of Geroge Dalaras, lite äldre skiva - Yiannis Ploutharos, Ipirhan Orki - favoriten just nu för mig och sonen. Ploutharos hjälper oss att drömma oss tillbaka till de mörka nätterna, stjärnhimmelen, sittning på balkongen med Ouzo+juice (mmm, gott!), stadens ljus, cikadorna, nattbad, värmen som omsluter en... Ah, det går inte att beskriva, och man hinner glömma känslan, men när man kommer dit, så blir det en sån wow-upplevelse, "det var ju så här underbart det är!" tänker man... Är det flykt från verkligheten eller är det det riktiga livet, det som man lever där nere? //Gita PS. Du har rätt Hasse, gubbens musiklista blir konstig den också, men på ett annat sätt! Tänkte inte på det... |
|
|||
|
|||
Citat:
Xristina - som har 21,5 dag igjen... |
|
|||
|
|||
Citat:
Stjärnhimmelen är trevlig, jag blickar upp mot Karla-vagnen varje kväll! Men cikadorna hade vi gärna sluppit! Varje dag jagar vi bort dem från trädet som växer mitt på vår gård, men det resulterar bara i att dom hämtar tjocka släkten, flyttar in på nytt och fortsätter med sitt öronbedövande oväsen! Mikke har tipsat om ett sätt att förinta dem, fast Git vill inte avliva dom utan bara bli av med dom från vår terrass, lycka till Git! För oss så är det såklart det riktiga livet som vi lever här nere, minst sagt på gott och ont, lata dagar på stranden är det inte tal om!! Calle (och Git som just nu är iväg med en liten herrelös hundvalp till veterinären för vaccination för "Friends of Animals in Rethymno"-s räkning. Jycken bor nu i en djuraffär och väntar på en ny familj!) |
|
|||
|
|||
.....ah,men Calle.....Du kanla testa brygden på ett litet hörn av trädet.....bara så att ni ser om det funkar.....Sen skvallrar dom för varann å flyttar över till grannen.....Sen kan ni se på CalleVagnen i lugn och ro....
Mikke |
|
|||
|
|||
Citat:
Calle o Git! |
|
|||
|
|||
I och för sig så kan det väl bli för mycket av det goda (cikada-musik), märkte det när vi gick i Rethymno Gamla Stad (förra veckan, snyft... ). Det var ett väldans gnisslande i trädet utanför en resturang. (Georgis Place eller dyl... minnet! Svenskatalande kvinnlig inkastare hade de i alla fall) Det lät så högt och mycket att jag blev helt häpen, trädet måste varit helt fullt av cikador, och det ekade i gränden. De borde delat ut öronproppar till gästerna!
Vad är det för hemsk brygd som Micke kokar ihop, dödar det eller blir de bara fulla...? |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|||
|
|||
Citat:
Men vad överraskade de blev i affärerna när man köpte sådan här musik, "finns det folk i Sverige som lyssnar på detta?" frågade de. (Och så fick man förklara att det finns "greklandsnördar" på Kalimera... ) Finns det någon "given skiva" som jag skall komplettera med? Någon som har en idé? |
|
|||
|
|||
Citat:
och CikadaBrygden ja,det var visst hemkörd tsigoudia+såpa....förhoppningsvis blir dom: rena,fulla&döa... Vi inväntar otåligt en rapport..... Mvh, 2KMikke |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|