Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-05, 16:47
Annapanna Annapanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 8
Standard Vegetarisk kost i Grekland?

Hej!

Jag undrar om det är nån som vet hur vanligt det är med vegetariska rätter på menyn i Grekland. Jag och min kille åker till Kefalonia i slutet på augusti. Han är vegetarian och jag är nyfiken på om någon vet ifall det finns några vegetariska rätter.

Tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-05, 17:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna Visa inlägg
Hej!

Jag undrar om det är nån som vet hur vanligt det är med vegetariska rätter på menyn i Grekland. Jag och min kille åker till Kefalonia i slutet på augusti. Han är vegetarian och jag är nyfiken på om någon vet ifall det finns några vegetariska rätter.

Tack!
Ni kommer att kunna njuta av en massa fantastiskt goda grönskasrätter!
Bla:

Zuccinibollar (kolokythokeftedes)
Gröna böner med tomat, potatis och lök (fasolakia)
Vit böngryta (gigantes)
Briam (grönsaker i ugnen)
Aubergine med fetaost och tomat ( melitsanes sto fourno )
Friterade aubergine eller zucini (melitsanes/kolokytakia tiganites)
Fyllda vinblad (dolmadakia)
Stark fetaoströra (turokafteri)
Bamies (ockra i ugenen med tomat och lök)
Tzatsiki
Aubergineröra (melitsanosalata)

Sen är det lätt att få "vanlig" vegetarisk mat också som pasta och pizza.

Kalisas orexi! (smaklig måltid)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-05, 17:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Håller med litentuva. Du kan äta hur mycket vegetariskt som helst utan att ens behöva nämna att du vill ha vegetariskt.

Jag upptäcker ofta i efterhand att jag utan att tänka på det varit vegetarian vissa dagar, bara för att det finns så många goda grönsaksrätter på menyn
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-05, 18:04
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

åhhhh, det vattnas i munnen på mig när jag läser Litentuvas svar!!

Vill dock lägga till lite rätter och röror

Skordaliá, en vitlökspure som är jätte god ihop med t ex den friterade zuccinin

Xorta, är en växt som växer i bergen. Den kokas och när det serveras ser det ut som spenat...ungefär. Pressa lite citron, olivolja och salt över Xortan...mmm, gudomligt!!

pantzária saláta kokta rödbetor, olivolja, vinäger och ibland vitlök. serveras ofta även med spenat

kópita är namnet för paj (hoppas jag inte gör bort mig nu...nybörjare i språket) Det finns en uppsjö JÄTTEGODA pajer i Grekland. Spenatpaj, ostpaj, squashpaj, lökpaj. Kanon bra att ha med sig på stranden som lunch!!

Sen får vi ju inte glömma...en greksallad är ALDRIG fel!

Men är man vegetarian har man verkligen valt rätt land att resa till, ni kommer inte ha problem att hitta mat, ert problem kommer vara att ni vill stanna kvar p g a maten!!

Ha en riktigt trevlig resa

Liselotte (en vecka kvar...stööön!!)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-05, 18:10
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg



kópita är namnet för paj (hoppas jag inte gör bort mig nu...nybörjare i språket) Det finns en uppsjö JÄTTEGODA pajer i Grekland. Spenatpaj, ostpaj, squashpaj, lökpaj. Kanon bra att ha med sig på stranden som lunch!!
Ha en riktigt trevlig resa

Liselotte (en vecka kvar...stööön!!)
Och när pajerna är små blir det "pitakia" Turopitakia= små ostpajer
Också hungrig på grekis mat, fast vi ska snart lägga lammet på grillen så jag klarar mig
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-05, 19:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Paj är helt enkelt "pita", Liselotte, allt annat som kommer före hör till det första ordet i sammansättningen.

Spanaki (spenat) byter ändelse till spanako- i sammansatta ord.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-05, 20:33
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

AHA!! jag fattar!! tack Inkfish!

Fast varför kallar man då alla små gyros/souvlaki för pitagyros eller pitasouvlaki...det är ju ingen paj? Eller är det bara för att det är "bröd runt maten"?

Undrar den vetgirige nybörjaren Liselotte (som kanske borde öppnat en annan tråd i detta ämne)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-05, 21:08
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Paj är helt enkelt "pita", Liselotte, allt annat som kommer före hör till det första ordet i sammansättningen.

Spanaki (spenat) byter ändelse till spanako- i sammansatta ord.
Precis så tänkte jag beskriva ordet när jag skrev om pitaki men jag bromsades av tanken på Pita gyros och hur det hänger i hop med paj... Ibland ska man följa magkänslan Kanske (obs en ren gissning/tolkning) kan det ha att göra med pirog?? Pajerna i Grekland påminner mer om det vi i Sverige kallar pirog, och pita gyros är ju bröd med fyllning. Äh, nej jag vet inte...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-05, 21:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Pita till gyros, där menar man nog helt enkelt pitabröd. Fast etymologiskt är det troligen samma "pita" som avses, det betyder förmodligen ursprungligen bröd, deg eller liknande. Och på grekiska har det sedan utvecklats till att betyda paj.

Jag ser att jag låter totalt förvirrad men för mig är det solklart hur jag menar
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-05, 21:53
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 616
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Jag äter oftast vegetariskt i Grekland,för att det är så gottDet blir inte souvlaki så ofta

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-09, 12:25
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Ursäkta att jag hoppar in i tråden, men den handlar ju om mat
Är sugen på att pröva meze när vi kommer ner till rhodos, men jag är rädd för att det är en massa fisk i det, och jag äter inte fisk. kan man be om att inte få någon fisk eller finns det någon särskild meze som jag ska beställa?

Senast redigerad av IRSA den 2008-07-09 klockan 12:27. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-09, 12:39
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Är sugen på att pröva meze när vi kommer ner till rhodos, men jag är rädd för att det är en massa fisk i det, och jag äter inte fisk. kan man be om att inte få någon fisk eller finns det någon särskild meze som jag ska beställa?
Du kan lugnt beställa in meze. Det är olika smårätter som du beställer och du väljer själv de mezerätter som du vill ha.
Jag var med om att på en restaurang i Chania hamn, att de samlat ihop div meze på ett stort fat och det var då för två personer. Det var då förstås ett turistalternativ. Men vanligtvis väljer man alltså själv från matsedeln vad man vill ha helt enkelt.

//Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-09, 13:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Om du går till en traditionell taverna kan du själv välja vilka rätter du vill ha. Jag har aldrig köpt en färdig meny och tycker inte att det brukar vara speciellt vanligt på traditionella tavernor. Är du vegetarian finns det ett stort utbud av rätter. Fråga vilka de rekommenderar då brukar de komma med bra förslag på vad som finns just den dagen.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-09, 13:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Du kan lugnt beställa in meze. Det är olika smårätter som du beställer och du väljer själv de mezerätter som du vill
Fast jag har nog aldrig varit med om att komponera en meze själv, den har alltid varit bestämd i köket.

Däremot kan man ju antingen fråga vad den innehåller - eller beställa "meze utan fisk"
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-09, 13:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Fast jag har nog aldrig varit med om att komponera en meze själv, den har alltid varit bestämd i köket.
Då har jag aldrig ätit meze. Däremot brukar vi plocka ihop massor av smårätter och kalla det för meze.

För inte menar du väl den lilla tallrik med lite olika godsaker som serveras till drycken på ouzeriorna. Det kan vara en grillad räka, lite fläsk, sallad eller någon annan mumsbit och kanske ett par oliver.

Minns att det är länge sedan jag såg meze på menyn på de ställen som jag brukar besöka. Är nog sedan sista Kretabesöket eller så läser jag väldigt selektivt.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-09, 13:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Meze är för mig det som serveras till ouzon, ofta några olika småtallrikar.

På taverna kan man ju däremot beställa pikilia, en större tallrik med plock från olika smårätter, samma smårätter som finns bland förrätterna på menyn.

När jag beställer smårätter har jag aldrig tänkt på det som meze men visst, det kan vara samma mat.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-09, 13:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Fel och fel, här är väl inget som är fel, det är bara att beställa och äta

Vad jag menar är att jag aldrig beställt "jag vill ha en meze som består av..." Mezen har kommit med drycken.

Däremot har jag på taverna beställt pikilia, en tallrik med tavernans plock. Finns ju som pikilia på menyn.

Och beställer jag smårätter, då säger jag bara vilka rätter jag vill ha.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-09, 14:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Meze är för mig det som serveras till ouzon, ofta några olika småtallrikar.
Det stället ofta bjuder på alltså. Godaste tillugget som jag kallar det har jag ätit på ouzerian Meetings i Parga. Allt smakade otroligt bra och lagades av mor i huset som var en inte allt för gammal småbarnsmamma. När jag ibland dök upp under hennes siesta tävlade barnen om att laga gott kaffe eller bergste till mig och den yngste fick springa fram med frukt och ost. Sen delade de fnittrandes på dricksen bakom dörren och såg väldigt oskyldiga ut när mor kom ner.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-09, 14:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Jo, ibland ingår det ju, ibland kostar det, enligt de menyer jag sett.

Mitt svar utgick från att IRSA menade mat där man inte bestämmer sammansättningen själv, eftersom hon frågade om fisk alltid ingår. Men visst kan man beställa olika smårätter och säga att man ätit meze.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-09, 14:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vegetarisk kost i Grekland?

Förresten, IRSA, det är ju till Rhodos du ska. Då är du bara att gratulera för där finns en taverna, Niochori, med fenomenala smårätter.

Beställ, förutom en grekisk sallad som alltid är gott till, bara från förrättsmenyn. Då får du småtallrikar med precis det du vill ha och plockar från de olika tallrikarna samtidigt.

Det är möjligt att jag fått enskilda smårätter som varit godare än Niochoris men som helhet slår nog deras plockmat allt annat jag ätit.

Niochori ligger mitt i stan. Anoula, kan inte du ge en vägbeskrivning, om jag gör det riskerar hon hamna på Donken i Faliraki
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT