|
|||
|
|||
Stickande/bitande flugor
Vi hade på förra veckans Rhodossemester besvärande flugor ocm bet eller stack oss.
Är dessa vanliga? hur botar/förebygger man? |
|
||||
|
||||
Sv: Stickande/bitande flugor
Det är en liten variant av "blinding" eller som sydsvenskar säger "broms". Inte så mycket att göra åt då det inte känns när de landar. Sen sticker de inte utan de tar en "tugga" av köttet ditt. Jag vet att det gör ont och Salubrin outspädd hjälper ganska bra. När vi hade försöksgården här i Öjebyn fanns det ganska gott om liknande men de har försvunnit nu. Jag kopplar ihop detta amatörmässigt med kreatur. D.v.s kor, får, getter och grisar.
Det går i alla fall över. Uffe |
|
|||
|
|||
även om de var förvillnade lika våra vanliga husflugor?
|
|
||||
|
||||
Usch det låter inte kul, vars på Rhodos vart du då? Hoppas inte att det var i Rhodos stad. Kliade betten också eller stack det bara till. Jag ska dit nu i övermorgon o jag är lite överkänslig mot mygg osv. det är därför jag undrar.
|
|
||||
|
||||
Så sant att dom inte sticker dig,dom tar en bit av dig
Jag blir alltid attackerad av dessa här i Vounaria/Koroni.Och aldrig ser jag dom.Och det tar tid att läka.Och det kliar........... |
|
||||
|
||||
De är lite gråare än husflugan i dagsljus. Finns i Agia Marina Kreta övre delen. Mina barn har stiftat bekanskap med de. Kärleken var inte ömsesidig. Mig låter de bli tack och lov. Däremot så älskar getingarna mig. Om det beror på diabeteslukten ska vara osagt så jag inte far med osanning.
Uffe från "schvedåns näste" |
|
|||
|
|||
åker till Ixia om 18 dagar och det där lät ju inte så kul. Var bodde du?
|
|
|||
|
|||
Man kan ta en allergitablett - typ såna som finns receptfria på Apoteket - det "lindrar" i alla fall lite klådan och minskar risken att få stora fula "kratrar". Tyvärr hindrar det inte dom från att bita...man smakar lika gott i alla fall...
Jag är hyperallergisk mot alla flygfän...så jag har alltid allergitabletter med mig till Grekland...som tur är finns inga såna där vi bor men när vi kör runt öarna eller badar finns alltid risken att stöta på ettriga "mygg/knott/bromsar". Bäst att vara garderad hur som helst. |
|
|||
|
|||
Takk for interessante opplysninger! Her hvor jeg bor litt oppe i berget, 3 km fra Agios Nikolaos har vi disse fluene, men jeg har ikke sett dem andre steder i byen. Området heter Katsikia, det er gresk for gjeter! Det er ca 1000 av dem i området, så det forklarer saken. Heldigvis har jeg oppdaget at bruk av vanlig "Myggspray" gjør at de mister apetitten på kjøttet dit!
Hilsen Sven |
|
|||
|
|||
Vi bodde på sunwing i Kalithea
|
|
|