Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-12, 22:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Kryptisk sevärdhet

Den enda byn på Lipsi kan inte skryta med många sevärdheter. Egentligen inga alls.

Därför blev jag förvånad när jag under en fotorunda i en väldigt fin och lantlig del av byn plötsligt fann en vackert anlagd trottoar med planteringar, gjutna bänkar och till och med en liten amfiteater:

Vad skulle man titta på där? Vad var tanken? Vyn över byn var inte ens speciellt bra just därifrån.

Jo, det visade sig att åskådarplatserna vette mot den här:

???

Jag har ingen aning om vad det är. Och tyvärr glömde jag visa nån öbo bilden i kameran för att kunna fråga. Men nästa gång jag kommer till Lipsi, då ska jag ta reda på vad den turkosa volangfallosen betyder
Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 23:01
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Kryptisk sevärdhet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

???

Jag har ingen aning om vad det är. Och tyvärr glömde jag visa nån öbo bilden i kameran för att kunna fråga. Men nästa gång jag kommer till Lipsi, då ska jag ta reda på vad den turkosa volangfallosen betyder
Hmm...Kanske en OS-fackla i bästa Picasso-stil??
Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 23:03
inkfishs avatar

Ja, det var ju en tanke. Lipsi kanske ville hamna på världskartan inför Aten-OS. Men som med så många andra grekiska byggnadsverk blev det nog inte klart i tid
Svara med citat
Gammal 2008-07-12, 23:57
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Den enda byn på Lipsi kan inte skryta med många sevärdheter. Egentligen inga alls.

Därför blev jag förvånad när jag under en fotorunda i en väldigt fin och lantlig del av byn plötsligt fann en vackert anlagd trottoar med planteringar, gjutna bänkar och till och med en liten amfiteater:

Den "volangfallosen" og dette amfiteateret gikk vi glipp av, det skulle ikke være mulig på ei så lita øy - jeg synes vi vandret på kryss og tvers jeg, men.....

Utrolig at det finnes to steder man kan ha teater og andre arrangement på ei s å lita øy forresten!
På torget - midt i sentrum finnes dette stedet :

En kveld var nok "Riksteateret" på besøk, vi satt i Chora den kvelden og gikk glipp av forstillingen dessverre. Vi syntes nok vi hørte noen "uidentifiserbare" lyder! - men da vi var på vei hjem var bare kulissene igjen, de rigget ned for bare livet - det var ikke spart på rekvisittene som dere ser

kari
Svara med citat
Gammal 2008-07-13, 12:54
inkfishs avatar

Nja, nån teater fanns det inte utrymme för, det enda som fanns var precis det som bilderna visar. Märkligt nog

Om man står vänd mot scenen på din bild och tittar upp mot sluttningen lite till höger så ser man området där jag gick när jag hittade volangfallosen. En väldigt fin del av byn.

Scenen nere i byn var det aktiviteter på även när jag var där. Nån kväll eller ett par spelades det jazz och en kväll höll förskolebarnen avslutning, det var väldigt rart.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.