Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-18, 11:04
Hugestrand Hugestrand är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Husmanskost på Pythagorion

Växte upp på Rhodos på den tiden då man kunde få långkok (slow food), alltså grekisk husmanskost i form av ugnsrätter, kastrullrätter (lemonáto mm). I dag är det alltför mycket pommes på restaurangerna på Rhodos och andra öar. Den gamla tanten som lagade maten i timmarna har ersatts av catering och snabbgrill...... Jag har därför för vana att fråga lokalbefolkningen och taxiförare om de kan rekommendera "riktiga" grekiska restauranger. Nu vänder jag mig till Er mina kalimeravänner. Kan jag få tips på sådana ställe på Pythagorio och Vathi?
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 12:00
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Husmanskost på Pythagorion

Det enda långkok jag ätit på Samos. Tror det heter yorti eller något i den stilen.
Svara med citat
Gammal 2008-07-21, 13:54
Hugestrand Hugestrand är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Tack för tipset! Det ska bli kul att jaga goda restauranger.....
Svara med citat
Gammal 2008-07-22, 08:49
CBR CBR är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej
I Samos stad förbi hamn och tullkontoret ut mot sjukhuset finns på vänster sida en taverna som heter Artimes som har riktigt bra genuin grekisk mat, dit går många greker, och det är ju ett gott tecken.
Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 17:41
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Yorti är ett verkligt långkok på getkött, potatis, lök och kryddor som äts vid religiösa högtider. Smakar inte särskilt gott och ser ut som finmalen pölsa! Rekommenderas inte! Men det finns restauranger som serverar ugnskokt lamm (get) som är jättegott!
Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 18:56
Kastass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maggione Visa inlägg
Yorti är ett verkligt långkok på getkött, potatis, lök och kryddor som äts vid religiösa högtider. Smakar inte särskilt gott och ser ut som finmalen pölsa! Rekommenderas inte! Men det finns restauranger som serverar ugnskokt lamm (get) som är jättegott!
Nej inte är det gott. "Men det är långkok"
Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 22:08
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi reser för andra gången till Samos/Pythagorion den sista veckan i september 2008. Senast var vi där 2v -93 men det har hunnit att bli en hel del Grekland under mellantiden och även innan dess sedan starten -73.
Vi ser fram emot ett godare kök än sommaren -93 och tar gärna emot gedigna tips från er kännare på ort och ställe. Då menar jag lagad mat och inte enbart grill med pommes och ris på samma tallrik! Upp till bevis, för vi vet att det grekiska köket kan, det har vi fått bevis på från andra platser! inte minst Folegandros!

MVH
Svara med citat
Gammal 2008-07-30, 22:37
Kastass avatar

En god Lunch kan man äta på Fito bay. Är mera som en lunch-servering. Fast han har god lagad grekisk mat.
Svara med citat
Gammal 2008-08-01, 17:56
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Karin Visa inlägg
Vi reser för andra gången till Samos/Pythagorion den sista veckan i september 2008. Senast var vi där 2v -93 men det har hunnit att bli en hel del Grekland under mellantiden och även innan dess sedan starten -73.
Vi ser fram emot ett godare kök än sommaren -93 och tar gärna emot gedigna tips från er kännare på ort och ställe. Då menar jag lagad mat och inte enbart grill med pommes och ris på samma tallrik! Upp till bevis, för vi vet att det grekiska köket kan, det har vi fått bevis på från andra platser! inte minst Folegandros!

MVH
Tyvärr är det nog så att alla vi turister vill ha maten snabbt och så "ren" som möjligt. Då blir det gärna en grillad bit fisk/kött och pommes. Ibland med lite ris på tallriken. Denna meny finns ju egentligen hela världen över.
Oftast är det kryddningen som skiljer.
Prova Kleftiko när du är i Grekland. Kolla om de har sådan som är lagad i lergrytor i ugnen. Brukar göras efter brödbaket och får då stå på eftervärmen i några timmar. Körs sedan in i ugnen när du beställer det, tar ca 30 min innan du får den, men det smakar ljuvligt.
Jovisst är det lamm.
Ibland finns det och kanin och get i samma typ av tillagning. Smakar minst
lika gott.
Tyvärr har jag på senare år upplevt att man gjort kleftikon i långpanna,
på urbenat kött. Öser sedan upp det i lergrytan, lägger en ostskiva över,
kör det i micron och serverar det till oss turister. Inte bra, man blir bara besviken.
Rune
Svara med citat
Gammal 2008-08-01, 21:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Inte vill alla turister ha en bit grillat med pommes. Har aldrig stått på min önskelista utan alla de härliga grekiska grönsakrätterna och långkoken kommer före. Rödbetor med fetaost, kokt zucchini med potatis, fava, briam, chorta, killing,ungsbakad kyckling, lever etc tänk vad mycket gott det finns.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 05:58
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Inte vill alla turister ha en bit grillat med pommes. Har aldrig stått på min önskelista utan alla de härliga grekiska grönsakrätterna och långkoken kommer före. Rödbetor med fetaost, kokt zucchini med potatis, fava, briam, chorta, killing,ungsbakad kyckling, lever etc tänk vad mycket gott det finns.

Eva

tack , och till fler som frågar; väldigt många rätter i Grekland som kallas "husmanskost" är långkok, som kalops, dillkött, får i kål osv,som vi har i Sverige.
Snabbmat kan man få överallt.

/JoLo
Svara med citat
Gammal 2008-08-02, 22:47
maranss avatar
marans marans är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Käkade Kleftiko idag,, fick det i en liten lerform, med jättegoda ugnsbakade grönsaker...lammköttet var fint och mört. Gott! 8.5 euro.
(plus en gratisouzo "on the house")
Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 15:42
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej!
Och vad hette restaurangen där du åt denna välsmakande måltid? Åker om en dryg månad så kan vara bra att veta.
Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 16:17
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Ursprungligen postat av marans Visa inlägg
Käkade Kleftiko idag,, fick det i en liten lerform, med jättegoda ugnsbakade grönsaker...lammköttet var fint och mört. Gott! 8.5 euro.
(plus en gratisouzo "on the house")
Va kul att du kommenterade mitt inlägg om Kleftiko. Åker snart tillbaka till
Pytagorio så jag vill gärna också veta vilken ställe du var på.

Sen hoppas jag att de flesta förstår min ironi över att "alla" turister vill
han något "snabbt och rent". Gå längs kajen i Naxos, Kalderan på Santorini, Hamnen i Rethymnon och många, många andra turiststråk och fråga efter "långkok".
Har du inte sett fågelholkar i Grekland tidigare, så får du säkert se en då.
Rune
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 12:25
kanina kanina är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Hej,

just hemkommen från Samos och Pythagorion! Vi fann både god och mindre god mat, hyrde bil en vecka åkte runt hela ön i princip, de ställen jag kan rekomendera ligger inte i pythagorion (fast de var oxå bra), men om man vill hitta det där lilla extra.....åk upp till lilla byn Hora eller om den nu heter Chora, 4 km från pytho, ligger en taverna med orangerutiga dukar direkt på vänster sida, UNDERBAR grekiskt mat, stora portioner, så dela gärna med varandra! Sedan var vi vid Mykali beach underbart vacker vit stenstrand där det nästan bara var Greker som badade, där finns en taverna som heter Oasis, mkt god mat, vill man äta tex äta "riktig" calamares ska man nog äta den där.
sämsta maten fick vi vid två tillfällen i den lilla fiskebyn Ireonvet inte o vi hade otur, men vi åkte inte lillbaks dit allafall!

Hoppas ni får en skön semester med mkt god mat

//Kanina
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av kanina Visa inlägg
Chora, 4 km från pytho, ligger en taverna med orangerutiga dukar direkt på vänster sida, UNDERBAR grekiskt mat, //Kanina
Menar du Andonis?
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 17:12
kanina kanina är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

minns tyvärr inte vad tavernan hetermen den ligger till vänster då man kommer från pythagorion.

//Kanina
Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 17:34
Kastass avatar

Ligger inte en taverna med namner Stavros där ner? Strax du kommer in i Hora på Vänster sida
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.