Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-24, 14:04
Svend_Ös avatar
Svend_Ö Svend_Ö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 35
Standard Åka runt med husbil

Någon här som rest med husbil i Grekland och som har tips om bl.a. fricamping och fian platser att stå på på Peloponnesos. Tänkar åka ned i september för att stanna till maj 2009.
Kanske också en tripp till Kreta!
Tacksam för tips
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-24, 16:21
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Åka runt med husbil

I Finikounda finns det tre åretruntöppna.Petalidi har en (vad jag vet säkert), Koroni har också en (hade i alla fall).Eftersom du funderar på en tripp till Kreta så har alla dessa ett bra läge eftersom det går färja från Kalamata till Kreta en gång i veckan.
Agda
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-25, 00:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Åka runt med husbil

Fri camping finns egentligen inte i Grekland, ingen allemansrätt heller, men nån natt kan man ju alltid stå. Vi campade månadsvis på stranden Lagouvardos, mellan Filiatra och Marathos på -80 och -90-talet. Turistpolis o.s v kom och kollade våra pass mm men i många år var det inget mer. Sen kom det till en reguljär camping i närheten och då blev vi bortkörda på allvar. Vi höll stranden ren, vi räddade folk som höll på att drunkna, vi kände massor av lokalt folk. Det var ett fint ställe och jag har många trevliga minnen därifrån. Men det är alltså inte säkert att man får lov att stå längre tid nånstans. En variant kan vara att få slå sig ner på någons tomt och kanske betala ett litet arrende.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-25, 08:08
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Åka runt med husbil

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
I Finikounda finns det tre åretruntöppna.Petalidi har en (vad jag vet säkert), Koroni har också en (hade i alla fall).Eftersom du funderar på en tripp till Kreta så har alla dessa ett bra läge eftersom det går färja från Kalamata till Kreta en gång i veckan.
Agda
I Koroni finns det en campingplats.
Vad jag vet så går det inga båtar längre mellan Kalamata och Kreta.Vi var och frågade i hamnen för någon månad sen.Men sommartid ska det gå båt från Gythion till Kissamos(Kreta)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-25, 09:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Åka runt med husbil

Måste tillfoga en liten varning: Flera av våra vänner blev utsatta för inbrott i husbilarna, två familjer från Österrike blev nersövda , det var mycket otrevligt. Själv var jag inte med, men min man har berättat om när någon skar upp tälten runt om på platsen, en gång tog dom förövaren som fick rejält med stryk och sen släpptes. Året därpå hade min svåger med sig en schäfer i storlek ardennerhäst.
Det går väl inte att bevisa och jag vill inte bli beskylld för racism, men det finns en massa människor utan jobb och framtid som finner det lägligt att ta för sig. Man kan säkert gardera sig på något sätt , med larm eller jag vet inte vad, för det förtar ju nöjet med vistelsen om man sitter på helspänn....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-25, 13:52
Svend_Ös avatar
Svend_Ö Svend_Ö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Åka runt med husbil

Jag har förra vintern i 8 mån åkt runt i Spanien,Portugal och Marocko och inte på något sätt känt mig osäker nån gång. Det pratas också om rån och nedsövning där, men när man betänker hur många husbilar som varje år vistas där och hur få rån mm som inträffar, så handlar det om promille. Allemansrätt finns inte heller i de länderna, men i Sp o P var jag under 6 mån bara på camping 3 ggr. Så rån och så är jag inte speciellt orolig för.
Vad jag söker är sköna naturupplevelser och den goda Grekiska maten och att träffa vanligt folk och inte bara turister, så campingarna är bara intressanta att ta in på för tvätt och liknande, samt möjligtvis nån månad under den kallaste tiden, för att kunna stå vid elstolpe.
Hoppas på tips om ställen man bara " måste " se och uppleva.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-25, 18:06
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: Åka runt med husbil

Köpte böckerna Womo-Reihe Band 1:Grekland och Band 19: Peloponnesos innan vi åkte. Jättemånga tips om ställplatser och även andra tips.
Utanför Naufplion vid Karathona Beach stod många husbilar övernatt men vi stod i hamnen i Naufplion.

MonicaP: När och var hände det med nedsövningen??

Cecilia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-25, 20:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Åka runt med husbil

Det måste ha varit 1997 och 1998, jag kan inte säga säkert. Jag skrev att det var två familjer, efter diskussion med min man som var där, men inte jag, påminner han mig om att det var samma familj men två somrar i rad , en familj från Watten i Österrike nära Innsbruck. Tältepisoderna var nog några år innan dess.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-26, 21:15
Fernandas avatar
Fernanda Fernanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 24
Standard Sv: Åka runt med husbil

Hei. hei -
Jeg har aldri kjørt med husvagn eller teltat, - så noen tips der har jeg ikke - men når det gjelder steder MÅ jeg bare si - Nafplio, som det ble tipset om - virkelig vakkert!
- og tvers over fjellene mot øst derfra - nedenfor det store, gamle teatret - fiskerlandsbyen Palea Epidavros. Der bodde vi på et lite hotell ved havna, Mike's, og var endel rundt i byn. Lite turister utenom grekere, - husker det var campingplasser der. Det er et sted jeg ville reist tilbake til, - der var det fortsatt fiskere, jeg satt på balkongen og så båtene komme inn på formiddagen - de hadde fangst óg:-) FLere små landsbyer i kommunen, nordover derfra. Utsikt mot Egina bl.a. i klarvær osv osv -

Uansett, god tur! - Skulle gjerne gjort det samme!

Senast redigerad av inkfish den 2008-07-27 klockan 12:34. Anledning: otillåten länk borttagen, se reglerna i FAQ
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-10, 23:43
Svend_Ös avatar
Svend_Ö Svend_Ö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Åka runt med husbil

Tack för tipsen KAA skall kolla om jag kan få tag i dom böckerna.
Svend
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT