|
||||
|
||||
landvetter
Halloj alla göteborgare och andra resenärer vana att flyga från Landvetter!
Snart bär det av till Karpathos men resan börjar för vår del med nattåg till Göteborg den 6e. Vi kommer att ta flygbuss från Göteborgs central på morgonen den 7e aug och nu undrar jag om det är ngt man behöver tänka på när man kommer till flygplatsen. Hamnar man vid rätt terminal direkt eller behöver man förflytta sig? Är det svårt att hitta rätt så att säga? Vi flyger med Apollo men jag vet inte från vilken terminal. Tack på förhand för hjälpen! |
|
||||
|
||||
Sv: landvetter
Landvetters flygplats är inte så stor.
Det är bara att gå rätt in i hallen där flygbussen stannar. Lars |
|
||||
|
||||
Det var snabbt svarat, tack för hjälpen!
|
|
||||
|
||||
Detta är lätt som en plättBussen stannar utanför avgångshallen. Du kan inte gå vilse på Landvetter Trevligaste flygplatsen i Sverige, tycker jag
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Kul med en ny erfarenhet, vem vet, om det här funkar bra och finns billiga resor från landvetter nästa år kanske vi hamnar där igen. Var ju strul med apollos inställda flyg som gjorde att vi hamnar där i år men man får se det positivt, som en ny erfarenhet i livets skola |
|
||||
|
||||
Landvetter är superenkelt. Du ser incheckningen direkt när du kommer in. Sen tar du trappan upp, går igenom säkerhetskontrollen och är inne. Gaterna ligger på rad däruppe och är noggrant skyltade.
Numera finns en massa bra ställen att äta och dricka något på om man nu vill det. Espresso house är ett av de trevligaste, tycker jag. |
|
|||
|
|||
...jag instämmer me positivisterna.....Landvetter är trevligt, lagom stort och det finns lite fridsamma hörn här och där där man kan knoppa, så mina senaste 4-5 resor till Karpathos har faktiskt startat där...: D
En bidragande orsak för mej är ju dessutom att jag kan kika in hos Riitta å Leif i Uddevalla på vägen ner från Kallsta med allt vad det innebär för trevligheter....yum,yum... |
|
||||
|
||||
Okey, allt låter bra med flygplatsen men nu en annan fråga till er Göteborgsproffs;Vilket taxibolag ska man vända sig till om man ist för flygbuss vill ta en bulle? Vad kan en taxi kosta från Gtbg C till landvetter? Har sett en tråd där det stod ca 300kr, stämmer det? Om den summan är korrekt blir det bara 90kr extra för vårt sällskap att ta en taxi och på så sätt slipper vi vänta 2 timmar på första flygbussen...
Tack för fler svar |
|
||||
|
||||
Citat:
VIPtaxi 340 För bägge tillkommer avgift om 35 kr till Luftfartsverket Zzwen |
|
|||
|
|||
Landvetter är en trevlig flygplats. Lätt att hitta på. En sak som ingen nämnt är att du har en Bankomat i hallen där du checkar in där du kan ta ut EURO om du vill. Den finns bortom fiket till höger när du kommer in i hallen. Forex har kontor i avgångshallen.
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Från LFV´s hemsida om taxi till och från Landvetter.
"Taxi och Limousine Bland taxibolagen som trafikerar flygplatsen har följande fem avtal med Göteborg Landvetter Airport: Lerums taxi, 0302-146 00 Taxi Göteborg, 031-650 000 Taxi Kurir, 031-27 27 27 Taxigruppen, 031-441 441 Taxi 020, 020-93 93 00 VIP taxi , 031-27 16 11 Övriga taxiföretag är bland andra: Flygtaxi, 031- 710 30 00 Scandinavian Limousine, 031-94 24 24 Gemensam taxiplatta för inrikes och utrikes Alla resenärer som vill åka taxi hänvisas till en gemensam taxiplatta utanför utrikes ankomsthall. I och med denna förändring kommer resenären få det enklare att hitta en ledig taxi - med endast ett taxiområde behöver man aldrig komma ut till en tom platta. Förbeställda inrikestransporter kommer fortsättningsvis att utnyttja inrikesplattan, och angör enligt gällande regler som tidigare. Förbeställda utrikestaxi finns vid den gemensamma taxiplattan utanför utrikes ankomsthall parallellt med övriga taxifiler. Taxibolagen har oftast ett fast pris för resor till Göteborg och Borås från flygplatsen. Fråga alltid innan resans början vad priset är." Hittar inget om några 35 koronor, borde ju nämnas om det är LFV som tar ut avgift. /Jons |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Fast pris är väl fast pris?
LFV nämner som sagt inget på sin hemsida om tillkommande avgifter för sina kunder om man tar taxi till flygplatsen. /Jons |
|
||||
|
||||
Avgiften på 35 kr tillkommer även vid resa till Landvetter, tar man taxin från Centralstationen så tillkommer det även en angöringsavgift som taxibolagen betalar till fastighetsägaren där. På Taxi Göteborgs hemsida förslår de att man skall förbeställa till Grand Hotell (tvärs över gatan) då slipper man den.
// Helén Edit: : Citat från deras hemsida: "Tilläggsavgifter Vid resor från taxiangöringen på Göteborgs Centralstation tillkommer en avgift på 15 kronor. Denna tilläggsavgift betalar Taxi Göteborg till Jernhusen (som äger och förvaltar fastigheten på Centralen) för att få använda taxiangöringen. Även från taxiangöringen på Landvetter Flygplats tillkommer en avgift. Den är på 35 kronor, vilket Taxi Göteborg betalar till Luftfartsverket. Tips till dig som ska åka taxi från Centralen: Förbeställ på http://www.650000.se. Då hämtar vi på First Hotel G istället och då tillkommer ingen tilläggsavgift." Senast redigerad av Hellen den 2008-07-31 klockan 21:26. |
|
|||
|
|||
Citat:
Är det LFV som äger marken? Eller är det kommunen? Har de rätt att ta ut en avgift bara för att någon, i detta fall Taxi, åker in där? Eller är det ett sätt för Taxibolagen i Gbg att tjäna några extra kronor? (De är inte direkt kända för att vara mänsklighetens välgörare...) Tar dessutom Taxi ut avgiften både vid infart och utfart är det ju en god affärsidé! Tjäna pengar i båda "ändarna..." Och hur håller LFV koll på vilka Taxibilar som ska betala avgiften??? Övervakningskamera eller...? Jag ska maila LFV och fråga om detta.... |
|
||||
|
||||
Hellen har ju redan citerat Taxi Göteborgs hemsida. Och så här står det på Taxikurirs hemsida: "OBS! Vid resor från taxiangöringen på Landvetters flygplats tillkommer Luftfartsverkets trafikavgift (35 kr) på Taxikurirs pris."
För Taxikurir i Malmö står det så här ang. fast pris från Sturup: "Priserna inkluderar moms samt ev. gateavgifter." Jag har ju svårt att tro att de två största taxibolagen i Göteborg skulle ljuga om detta både muntligt och skriftligt. Jag är inte säker men ja, jag tror att LFV äger Landvetter flygplats med tillhörande mark. Citat:
Ähh, "Big Deal"... Vill man inte betala det taxi vill ha (naturligtvis frågar man först), får man väl ta flygbussen eller också gå hem... /kimmen |
|
|||
|
|||
Det var långt att gå från Landvetter till Örgryte, Kimmen...
Det är inte så att jag betvivlar att detta stämmer. Jag tycker bara att det är märkligt att ett statligt bolag debiterar privata bolag för att de utför en service. Dvs kör folk till flygplatsen. Jag tycker att bli körd till, och för mig som resenär vistas på flygplatsen, är en form av "public service" som jag inte ska behöva betala för. Förutom själva Taxiresan förståss! Dessutom betalar jag faktiskt skatt! Det borde på något sätt ge mig fri tillgång till flygplatser i Sverige tycker jag! Och i slutänden är det ju inte Taxibolaget som betalar. Det är JAG! För Taxibolaget tar ut den avgiften av mig. Dvs staten kräver mig på betalning för att jag tar taxi till flygplatsen! Rätta mig om jag har fel, men jag tycker det en en absurd situation. Det blir ju en form av "straffskatt"! Vad är nästa steg? Ska jag betala en "tjuga" för att få komma in i avgångshallen för att checka in! En "tjuga" till för att gå igenom säkerhetskontrollen? Jag hade ingen aaaaning om detta som ni nog förstår. Men jag tycker det är mycket märkligt. Jag har skickat ett mail till LFV på Landvetter och frågat om detta. Det ska bli mycket intressant att läsa deras svar... LFV finansierar till vis del sin verksamhet genom att hyra ut lokaler på flygplatserna till allt från Biluthyrare till Restauranger och butiker. Resten finasieras av start och landningsavgifter. Men att ta betalt av Taxi, dvs passageraren, för att de kör in på området tycker jag är att gå ett steg för långt! |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Skämt åsido - jag tror att om inte LFV hade tagit ut denna avgiften av taxibolagen, hade man sett till att få in de pengarna på annat sätt. Kanske genom högre avgifter på parkeringsplatserna? Dessutom, om jag inte minns fel, tror jag att en annan stor anledning till att man införde denna "trafikavgift" var att man ville hålla de värsta och mest oseriösa taxibilarna borta. Det var mycket snack om det för några år sedan. /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2008-08-01 klockan 10:05. |
|
|