![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lite mer om ATM och kortköp.
Om ni tidigare läst tråden ”Trilskna bankomater” vet ni vad det är frågan om. Jag tänkte tillägga en del varningar och info. Den ”ökända Bank of Pireaus” tar till exempel 3€ när jag tar ut pengar på mitt Alpha Bank card och debiterar 1,5€ när jag gör kortköp i en butik ansluten via Pireaus. Om jag istället utnyttjar mitt svenska Visa (SEB) kostar köpet inget men uttaget 3€ om det går via Pireaus. Jag har slutat bråka med SEB om detta och undviker ATM-er som det står Pireaus på. Problemet är att man inte vet vad butiken har för bank förrän efter utfört köp och då är det för sent om du inte frågar först. De har inte samma typ av anslutning som i Sverige med Bankgiro/Plusgiro m.m. Vad det kostar dig i slutändan är upp till avtalet mellan dig och din bank här hemma. Jag är själv känd på Alpha Bank och de har hjälpt mig ett antal gånger mot andra grekiska banker vid feldebiteringar. Mycket bra är att lära sig banknamnen med grekiska tecken. Säkra banker är följande, Alpha Bank (SEB-partner), Bank of Greece (oftast på grekiska utan Eng/val), National Bank of Greece (ofta trassel i komm med Sverige ofta utan Eng/val), Emporiki, ATM (Jordbrukskassan) och EFG. De som inte har fler språk håller på att uppgradera. KORTKÖP Transporter/boende/hyrbil. Alla flygbolag och färjebolag samt långdistansbussar och tåg. Kända biluthyrningsföretag (Hertz, Avis, Budget m.m) där det även kan ingå extra försäkring (kontrollera). Hotell kan vara luriga vid förbokning men ej på plats. Säkra butiker. Champion (Marinoupolos), IN.KA, Euroshopper, Kotsovolos, Multirama, IKEA och andra stora butiker i större städer ex:Athen, Thessalonoki, Iráklion, Xania m.m. LIDL tar ej kort. Det bästa är att ta ut kontanter för det vardagliga och ha kortet som reserv vid ev större inköp. Kortanvändning är fortfarande lite i sin linda i Grekland men är på väg att öka markant p.g.a stigande rånrisk mot butiker. Jag samlar in lite info just nu om eventuella tråkigheter som jag sedan ska sammanställa för vidare åtgärd och skrivelse. Om ni lägger in ett svar med tråkiga saker är det viktigt med Tidpunkt, Plats, Ort och vad som gjordes uttag/köp/restaurang o.s.v. De är även viktigt att spara alla kvitton tills ni är hemma och ca 6 månader till. Om alla kvitton och uttag finns sparade kan ni få hjälp av er svenska bank vid eventuella efterdebiteringar. Det har hänt att det inkommit extra avdrag på kort upp till ett halvår senare. Tilläggas skall att Italien och Gran Canaria är värre än värst enligt egen erfarenhet. Uffe Senast redigerad av UlfWiman den 2008-08-01 klockan 16:13. |
|
||||
|
||||
![]()
I dagarna har det stått att läsa i dagstidningarna att grekiska banker blivit ålagda av någon myndighet (regeringen? motsvarande bankinspektionen?)att ta bort eller minska på en hel del av sina avgifter. Det var en lång artikel med många svåra ord, men jag förstod att det gällde avgiften på utttag i automat och vid överföring av pengar till annan persons konto. Ska läsa på lite bättre och återkomma när jag vet precis.
|
|
||||
|
||||
![]()
När jag har tagit ut pengar på Rhodos så brukar jag vända mig till National Bank of Greece och och det har aldrig varit några problem och språket kan man välja mellan grekiska, engelska och tyska.
Däremot på Mallorca så skulle jag ta ut pengar och allt var nästan färdigt så fick jag tekniskt problem och kom ut kvitto men inga pengar. Sen kom den andra och där funkade jätte bra så jag testade igen och då fick jag ut pengar. Sen höll den spanska banken 1900kr i en vecka innan jag fick tillbaka dom, hade kontakt med min bank hela tiden. |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag artikeln framför mig, Ta Nea torsdag 31 juli, ekonomisidorna. Rubrik: man minskar till hälften pålagorna vid ATM, bankerna backar,efter hot från konkurrensnämnden.
Text (delar) : 50 % skärs bort av de oriktigt höga pålagor som kommer till vid uttag från ATM från andra banker, efter en undersökning av konkurrensnämnden angående kartellbildning. Det gäller den avgift som når 3,5 € per uttag som läggs på vid användande av ATM tillhörig annan grekisk bank ---banken ska dessutom förse ATM med uppgift om vilka kostnader kunden har vid användandet, innan verkställandet.---och en hel del annat som nog inte turisterna kommer att märka, men vi fastboende . Jag kan inte se vilket datum detta kommer att börja gälla. |
![]() |
|
|