Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-07, 21:22
ballerinan79 ballerinan79 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Resetips!

Hejsan!

Jag och min sambo ska åka till Samos för första gången om två veckor. De ska bli så härligt alla pratar så gott om Samos.
Vi ska bo i byn Kokkari.
Vi vore väldigt tacksamma för tips t e x om vad de finns bra resturanger,bad nära Kokkari , vi gillar att snorkla.
Vi tänkte även hyra bil en dag och se oss omkring...

Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 15:19
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Resetips!

Gott om restauranger i Kokkari. Jag tror ni kan prova er fram och gå på känn. Vi (min man och jag) tyckte mycket om Meltemi (= "den hårda sommarkulingen från Joniska öarna" enligt boken Illusionisten av John Fowles som jag just nu läser), fiskerestaurang med både god färsk fisk och kötträtter,som ligger längs stranden på huvudgatan. Alltså inte på strandpromenaden där det är fullt av barer och restauranger. Barnen (12 år) gillade Bibelo vid bron "mellan" strandpromenaderna, också okej, väldigt mycket mat.

Vi åt inte direkt dåligt någonstans. En av strandpromenadsrestaurangerna hade lite tråkig utslätad mat, men på en annan (Stamnos?) var maten riktigt god (min man och jag gillar långkok). Restaurang Mythos, på gatan genom byn med en innergård med tak, uppfattade vi som en turistfälla (mycket mat, men smaklöst, torrt tråkigt kött osv - vi måste bli bättre på att klaga!), men kanske hade vi otur den kvällen. Andra har höjt det stället till skyarna.

Från Kokkari kan ni promenera till stränderna Lemonakia och Tsamadou. Fina bäggetvå och perfekta för snorkling.

Vi hyrde bil och åkte till Drakei. Missa inte det! Åk över bergen och besök Marathakambos och Kastania. På vägen till Drakei kan ni svänga av till Limnionas, fin strand, och därifrån åka vidare till restaurangen Tavern at the end of the world som många skrivit om. Vi missade den, eftersom vi skulle vidare till Drakei och inte ville åka rally dit...!

De små vattenfallen i Potami är besöksvärda. Svalkande om det är varmt. Vi åkte också till Psilli Amos, sandstranden i närheten av Pythagorion, och Posidonio. Man ser Turkiet på andra sidan vattnet.

Jag och sonen vandrade till byn Vourlites en dag i 36 graders värme. Inte säker på hur långt det är, tog ca 2 timmar, och det är uppåt nästan hela vägen. Väldigt vacker väg! En mythos resp läsk har nog aldrig smakat godare än då vi kom fram!

Leta här i forumet så hittar ni mer!
Lyckostar som har er resa framför er.
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 14:58
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Kul att ni ska till Kokkari. Åker själv dit i september för fjärde året i rad. Håller med om Ainas tips.
Snorklingen bör ni ta vid Tsamadou eller Lemonakia, klart vatten och inte så blåsigt.
En restaurang som vi också gillar är den italienska längst ut på vänstra udden i hamnen. Har glömt namnet men det är otroligt vackert och rogivande att sitta där och se ut över hamnen, båtarna och ljusen.
Tycker annars att hamnpromenaden blivit tråkig med flera turistrestauranger med inkastare. Torget och standvägen tycker vi bättre om.

Om n i ska åka bil till några stränder så tänk på att det finns två st som båda heter Psili Ammos. Den utanför Votsalakia är mer genuin medan den nära Pythagorion har fantastisk sand och är extremt långgrund (barnvänlig).

Hoppas ni uppskattar Kokkari och Samos

Manna
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 18:37
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Den italienska heter Basilico. Jag åt en fantastiskt god risotto där!
Vi gjorde två bilutflykter. Den ena västerut: vattenfallen vid Potami, byarna Leka och Kastania, Limnionas och Drakei. På hemvägen stannade vi vid Votsolakia och åt pizza på sonens favoritrestaurang Nostos. Jag åt en grekisk sallad som pizza (tomat, paprika, lök, feta och oliver). Gott det också.
Den andra bilturen gick mot byn Mytilini som var helt oturistisk. Vi fikade på torget och besökte muséet, åkte sedan vidare mot Psilli Amos (1 eller 2, minns aldrig vilken som är vilken, psilli amos betyder fin sand) där det inte alls var hysteriskt mycket med folk när vi var där.

En dag tog vi bussen till Samos stad. Där besökte vi det arkeologiska muséet. Muséerna på Samos har precis lagom storlek! Samos var trevligt, men som typiska turister glömde vi bort att det var siesta och alla affärer stängde. Bussarna tog också siesta, så det blev taxi tillbaka till Kokkari - av en chaufför som körde lugnt och försiktigt. Något helt annat än när jag åkte taxi i Rhodos och var paniskt rädd hela färden!
Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 09:21
ballerinan79 ballerinan79 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

hej hej!

Tack snälla för så många tips..
Nu har jag börjat räkna ner bara en vecka tills vi ska åka..

MvH Ballerinan
Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 09:59
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Lycka till med resanKokkari är våran favoritby på Samos

Riitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.