Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-09, 13:15
steffo steffo är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Förslag på Ö och boende

Ska flyga till Aten 6 september och har sen tänkt att ta en båt till någon ö, skulle vara jättetacksam för förslag på ö och gärna lite tips om boende och vad man kan tänkas betala för lägenhet/rum per natt. Ska vara borta i en vecka och är inte ute efter någon party ö, utan mer än mysig ö med härliga stränder o mysa tavernor
Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 16:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Förslag på Ö och boende

Eftersom Du bara ska bara borta en vecka och säkert inte vill lägga 2 dagar på transfer fram och tillbaks till någon ö som är långt borta så föreslår jag Saroniska öarna, t ex Egina, eller Angistri. Mysiga båda två.
Eller varför inte ta båt från Rafina till Evia...eller tåg från Aten till Evias huvudort Chalkida och sen ta Dig norrut på ön... Evia är mäktigt!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 21:55
Birger Birger är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Föreslår bussen till Lavrio (ca 1 tim från flygplatsen) och därifrån färjan till Kea (också 1 tim). Boende och en skaplig strand finns i Korissia där färjan angör. Kea är en ö som verkligen är värd ett besök.
Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 21:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Jag har inte kollat vilka båtar som går den dagen, men med snabbåtarna kommer du till flera öar i Kykladerna på några timmar. Naxos eller Paros till exempel. Där är det härliga stränder.
Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 22:54
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Prova Aegean Airlines till Xania eller Iráklion sen har du allt du önskar. Du slipper Tuben eller bussen till Pireaus utan byter bara plan och kan få bagaget direkt till ort och ställe.

Uffe den late

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-08-12 klockan 22:56.
Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 08:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag måste få slå ett slag för fina Folegandros. Mysigare än i Chora kan du inte bo. Tavernorna serverar god grekisk mat som ofta spelar i den högre divisonen vad gäller grekisk husmankost. Till ständerna promenerar du eller tar bussen till Angali och vandrar den sista biten till Agios Nikolaos. Ön är populär speciellt hos italienare och bland grekerna själva men i lågssäsong finns det plats ändå. Här möter du folk från hela världen.

Jag bodde på Aegeon och betalade 25 euro per natt i juni förra sommaren. Oerhört fint och välskött med en underbar trädgård och vackra uteplatser. Kanske det är något dyrare i september. Finns flera andra boenden i den här prisklassen om du stannar en hel vecka blir priset lägre än för de som bara stannar en natt eller två.

Är du ute efter ett mer extravagant boende finns Fata Morgana 50 meter från
Aegeon. Det ligger på klippkanten och rummen är läckert inredda. Jag besökte ett par där som hade ett stort rum med vackra trämöbler och en liten halvtrappa upp låg sovdelen.Terassen var stor och där satt vi och såg solen sjunka ner i havet. Trevlig poolområde och fantastiska drinkar. I mitt fotoresbrev från den resan 2007 finns det någon bild från Fata Morgana.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av steffo Visa inlägg
Ska vara borta i en vecka och är inte ute efter någon party ö, utan mer än mysig ö med härliga stränder o mysa tavernor
Håller med Lissi, åk till någon av öarna nära Aten. Poros och Hydra är två fina öar, dock har Hydra inga bra stränder, men där finns så mycket annat, som fina gränder med mysiga tavernor.

Åker du till Hydra får du uppleva hur det är att vara på en plats utan bilar och mopeder. Det är en underbar känsla. Att det kan vara så tyst i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 10:09
Malina Malina är inte uppkopplad

JA! Hydra tycker jag också!
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 13:57

Tack för alla tips, nu blev det en sista minuten till Mytilini med ving istället, åker 7 september och ska bli så skönt
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 14:09
Eva Ls avatar

Då åker vi nog med samma plan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 12:43

Vad kul Eva, har du varit där förut? Åker du också ospec eller vet du ditt boende redan?
Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 13:10
Eva Ls avatar

Jag har inte besökt Lesbos tidigare så det ska bli spännande. Åker med Vings billiga enkelbiljett ner och flyger reguljärt hem. Jag har med mig min dotter och mitt barnbarn och vi har bokat de första nätterna i Agios Isidoros sen åker vi kanske vidare till någon annan by. Hyresvärdinnan har bokat taxi åt oss eftersom vi vill ha barnbilstol och det kräver förbeställning. Hoppas du får en bra vistelse där nere. Ön lär ju vara mycket fin och sevärd.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.