|
||||
|
||||
Utför med svenskan?
Dottern fick idag hem en lapp tillsammans med läxorna där svenskläraren hade skrivit: Grupp diskution.
Sista årskullen som gick ur skolan och kunde svenska slutade år??? // Helén |
|
||||
|
||||
Sv: Utför med svenskan?
Han/hon hade kanske lovikkavantar på sig?
Uffe gick ut -69, men även jag gör fel ibland när jag har bråttom |
|
||||
|
||||
Citat:
Skrivfel gör väl alla någongång , men att både ha med särskrivning och felstavning. //Helén Det borde stått svenska språket i rubriken, för inte sjutton handlar det om någon kvinnlig utförsåkare Senast redigerad av Hellen den 2008-09-04 klockan 19:41. |
|
||||
|
||||
Uffe, jag trodde en gång att det hette LUDVIKAvantar
Jovisst är det trist med hur vårt språk skrives och uttalas nuförtiden. Jag är ingen språkexpert men jag tycker att språkbruket blir bara sämre med åren. Hur ofta hör man någon på radion säga tex, "inom situationstecken" när det heter "citationstecken". Detta kanske inte är så stort men när man hör det från journalister mfl, så tycker jag att det är dåligt, TYP,.. asså,.. vettö,.. surrö.. osv NördYeasou |
|
|||
|
|||
OJ!!!! Men är jag förvånad?? NÄ egentligen inte...(men chockad; JA)
Som "gammal" lågstadielärare examinerad år 1972 så är jag numer knappast ens förvånad Hellen! Om Du visste hur acceptansen har sjunkit på svenska språket i skolan... Meningsbyggnad, stavningsregler och grammatik har MYCKET låg prioritet....Jag känner mig ofta som från stenåldern när jag försöker hävda nyttan av att stava rätt etc...(Vaddå??? det finns ju stavningskontroll på datorn är ett vanligt argument)!!) En mycket stor procent av personalen i skolan har inte svenska som förstaspråk numer och stavningsregler etc undervisas det inte i längre i smma grad som förr....... Det är nog verklighet på många skolor....men så mycket annat positivt har följt med detta så jag har inte så mycket synpunkter längre.....men jag reagerar ändå! Lissi - som nu får det hett om öronen kanske? |
|
||||
|
||||
Jag tycker att Arne har ett mycket vackert lite äldre skriftspråk. Vet ej om jag är allena om den åsikten.
En sak ytterligare. Nya regler för kommatering i språket. Nu ska "man" inte använda komma när det är naturligt utan endast i undantagsfall. Allt enligt svenska skrivregler. Till alla stackars elever. -Vad händer om strömmen går? -Lämna in uppsatsen i morgon i stället? Jag skriver inte vackert, var nog sjuk när det var skönskrift i skolan. Men i alla fall kan jag skriva och stava utan dator med den äldre skrivstilen som säkert Lissi har varit med om att lära ut. Det finns faktiskt manuella rättningsprogram, kallas för lexikon. Tyvärr tror jag inte våra barn vet vad det är. -Har jag fel? Uffe |
|
||||
|
||||
Jag vet Lissi, båda mina barn har gått i skolan under tiden när man inte rättat stavfel, och tro det eller ej de kan både stava och skriva, har ett enormt flyt och bra berättarförmåga, så helt klart lär de sig skriva och uttrycka sig obehindrat. Att ha en uppsats full med rödmarkeringar (i mina stod det alltid Mb) i kanten, är inte så kul.
Jag har egentligen inte problem med att man inte kan stava, jag vill förtydliga att det jag reagerade på var att lappen kom från svenskläraren, trodde att man kanske har intresse för språket om man väljer att undervisa i det, om matteläraren inte kan stava bryr jag mig inte alls om längre- luttrad som man är Uffe- det är på gränsen att Lissi lärt ut den gamla skrivstilen, själv tillhör jag generationen som lärde mig den nya (fula) som alla sa inte var skrivstil och jag började skolan -74 // Helén Senast redigerad av Hellen den 2008-09-04 klockan 23:08. |
|
||||
|
||||
Det var ju likadant förr. Alltså när vi som är "äldre" nu själva var unga en gång i tiden så förfasades den dåvarande äldre generationen över vårt språk. Ett språk måste få förändras annars stagnerar det.
Men ett problem är "engelska sjukan", alltså särskrivning, eftersom det totalt kan förändra betydelsen. Det är ju så enkelt: uttalas det som ett ord skrivs det också som ett ord. Sedan är det många, även i min generation, som har svårt för skillnaden mellan "var?" och "vart?". /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2008-09-05 klockan 00:23. |
|
||||
|
||||
När jag inte skriver isär ger min arbetsdator mig det förslaget så det är inte konstigt att allt fler tror att det är så det ska vara när rättstavningsprogrammen har det som utgångspunkt. Lever pastejen tycker jag är en bra pedagogisk pekpinne.
Eva |
|
|||
|
|||
Jag reagerar med mindre ilska när min dator får för sig att dra ihop de två orden härom dagen, till ett. Vad är en häromdag i så fall ?????
Hasse |
|
||||
|
||||
Har egentligen bara en kommentar: BEDRÖVLIGT!
Jag är enormt petig med hur man uttrycker sig i skrift, även vid e-mail. På jobbet brukar jag få höra att "nu kommer C med röda pennan" men å andra sidan får vi ofta beröm för det material som presenteras. Visst kan det bli fel när man har lite bråttom (eller som nu när jag skriver på en laptop med bökigt tangentbord), men det skadar inte att läsa igenom texten ett par gånger och justera stavfel m m. Jag tillhör den generation som först fick lära sig gamla skrivstilen och sedan den nya, vilken jag inte gillade alls. Gick därför tillbaka till den gamla (vilket accepterades av lärarna!) men idag textar jag mest, tyvärr. Jag har absolut inget emot datorer, men de gör faktiskt att man tappar sin skrivstil. Celbe |
|
||||
|
||||
Instämmer till fullo med Celbe
Idag textar jag snabbt och bedrövligt. Skriver jag (med ansträngning) på det gamla sättet kan inte mina barn läsa. Just nu håller jag på med farfars dagböcker (1m) på den gamla skriftsvenskan med dess speciella ord. Ändrar ingenting, inte ens rena stavfel. Boken kommer att heta "En murares liv" och ger oss en inblick i livet från 1887-1953 med familjeliv och barndom. Något påfallande i min släkt är att alla sedan 1700 har haft goda vitsord i läs och skrivkunskap samt att alla har skrivit något. Uffe |
|
|||
|
|||
Särskrivningar är bland det värsta jag vet!
|
|
|||
|
|||
Anglifieringar blir också vanligare och vanligare.
Ex: Jag har SPENDERAT en vecka i Aten.Ska ju vara TILLBRINGAT. Jag KÄNNER MIG INTE BEKVÄM MED DET.Förut hette det DET KÄNNS INTE BRA. |
|
||||
|
||||
Lustigt. Jag som tycker att det är det roligaste som finns!
/Net Wolf |
|
|||
|
|||
Ja,OK då,visst är de roliga också!
Det finns flera hemsidor med underbara särskrivningar,som jag roar mig med att läsa ibland! Det bästa är när man ser skyltar med sär skrivningar.Kommer inte på någon sär skild just nu... |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jag håller bara med CG i den sista delen av artikeln.I still don´t like "spendera"när det gäller tid eller vistelse.Fast spendera pengar gillar jag!
Men, visst, språk måste förnyas.Det visar bl.a Fredrik Lindström i sina roliga TV-program och böcker.Har någon sett hans underbara enmansföreställning på Rival förresten? Om inte,så kan den verkligen rekommenderas! Tror den ges i höst igen |
|
||||
|
||||
Speciellt när det blir en helt annan betydelse
// Hel en |
|
|