Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-08, 12:40
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Karpathos slutet av september?

Sitter i år igen och letar sista minuten i riktigt sista minuten....
Karpathos kan det vara ngt nu i slutet av september?? runt 20-25 sep, borta en vecka. Finns det värme, varma bad, restauranger, butiker och folk kvar då?

Om man måste välja;? Karpathos eller Kreta? Vet att jag frågat förut Karpathos eller Rhodos, då valde de flesta Karpathos, är det samma svar nu också??

Senast redigerad av Ioslina den 2008-09-08 klockan 12:51.
Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 15:10
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Karpathos slutet av september?

Jada, alt du etterlyser, sol, varme, varme bad, restauranter, butikker og folk er fremdeles der i slutten av september. Ikke no problem! Jeg var der i slutten av september ifjor, og skal dit igjen fra 18.-28.september nå. Mer enn nok liv der etter min smak ihvertfall, men allikevel mer avslappende enn i juli/august.
Snakket med Manolis som driver Mike`s restaurant i Pigadia, og igår, 7.september, var faktisk den travleste kvelden de hadde hatt i år.
De stenger ikke før ut i oktober en gang.
Hilsen Margrethe (bare 9 dager igjen..)
Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 17:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Karpathos förståsNu blev du väl överraskad
(Kreta blir säkert jättebra också)

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 14:23
Ioslinas avatar

Kompisen som gillar shopping, undrar hur det är med shopping på Karpathos...Mycket/lite, jämfört med Kreta??
Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 19:21
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Kompisen som gillar shopping, undrar hur det är med shopping på Karpathos...Mycket/lite, jämfört med Kreta??
Nå skal det sies at jeg aldri har vært på Kreta, men jeg er ganske så overbevist om at shopping-mulighetene på Kreta er VELDIG mye større enn på Karpathos. På Karpathos er det for det meste souvernir-butikker, noen få klesbutikker, men de er ikke særlig billige. Et par skobutikker med et ganske stort utvalg, til ok priser. Man kan jo så klart finne mye artig i souvernir-butikkene, men jeg antar at det ikke er helt den type shopping du tenker på. Jo, også fins det et par gullsmedbutikker, og et par fiske/dykking/jakt-butikker. Og godt utvalg i krydder og olivenprodukter og sånt.
Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 19:24
Ioslinas avatar

Tack för svaren. Låter som Karpathos till dottern och jag ska i väg på öluff nästa gång. Karpathos verkar för lugnt för min kompis som är totalt shoppinggalen.. (så en marknad i tunisien eller kreta verkar passa henne bättre!) Men hon höll med att Karpathos verkar vara en fin ö...
Det står mellan Tunisien och Kreta nu....beror på vilken dag vi kan åka..
Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 19:30
Riittas avatar

Där kan man väl inte tveka

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 19:33
Ioslinas avatar

Har faktiskt varit i tunisien, det var ingen fara med det... mkt shopping och billigt....inge euro där.......... men som sagt det hänger nu på vilken dag vi kan åka...
Svara med citat
Gammal 2008-12-22, 12:01
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Karpathos i Oktober?

Har någon besökt Karpathos i oktober? Vi ser ut att få tillökning i familjen på våren, men skulle inte vilja skippa Karpathos två somrar i följd. Hur är vädret på Karpathos i oktober? Eftersom vi då skulle resa med 2 st småbarn är det bättre om det inte är stekhett, men det skulle ändå gärna få vara +22 eller varmare, soligt och uppehåll

Jag antar att det kan vara skillnad på om man reser i början eller i slutet av oktober?

Hur sent på året kan man annars resa dit om man vill ha dagsvärme på över +20 grader?
Svara med citat
Gammal 2008-12-22, 16:42
Riittas avatar

Kan tänka mig att vädret är OK i oktober, men det är väl lite krångligare kanske och ta sig dit den tidenCharterresorna brukar ju sluta i början av oktober har jag för mig.

Har ni två småttingar nu Grattis

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-12-23, 23:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

...jag brukar sticka ner till Karpathos i mitten av september och stanna i 4-5 veckor.Det är vanligtvis härligt väder på dagarna med lite svalare på kvällarna.....En härlig tid, mindre stök,lugnare tempo, klarare luft,etc...
Mikke
Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 09:36

Det ordnas inga resor till Karpathos härifrån Finland 2009 och antagligen inte heller 2010, så det blir hursomhaver att hitta alternativa vägar om vi vill åka dit. Det går förstås att åka med en svensk byrå, men då ska man först ta sig över till Stockholm.

Jag läste om någon som åkt dit via Kreta så ett alternativ är väl att ta flygstol dit och sedan ta båten till Karpathos. Andra alternativet att flyga till Aten och åka vidare med det grekiska inrikesflyget. Finns det månne andra alternativ? Nåja, det är kanske en annan tråd.
Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 10:02
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Ett annat alternativ är att ta en lågprisare till Rhodos och därifrån ta båt eller flyg till Karpathos.
Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 10:19
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Ett annat alternativ är att ta en lågprisare till Rhodos och därifrån ta båt eller flyg till Karpathos.
....det brukar jag ofta göra när jag inte hittar nån flygstol direkt, annars blir det Athen-Karpathos. Däremot har jag inte tagit mej till ön via Kreta, men numera finns det ju också flygförbindelse Kreta-Karpathos som alternativ till färjetrafiken, men i vilken omfattning och från vilken ort vet jag inte, men det kan man ju kolla upp vid behov...
Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 12:40
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
....det brukar jag ofta göra när jag inte hittar nån flygstol direkt, annars blir det Athen-Karpathos. Däremot har jag inte tagit mej till ön via Kreta, men numera finns det ju också flygförbindelse Kreta-Karpathos som alternativ till färjetrafiken, men i vilken omfattning och från vilken ort vet jag inte, men det kan man ju kolla upp vid behov...

Vi kollade flygförbindelsen mellan Karpathos och Kreta förra sommaren (2008 alltså) när vi skulle den vägen. Då gick det inte direktflyg från Karpathos utan man skulle få flyga vi aten och till riktigt dyra priser. Vet inte om det nu är ändrat och att det går direktflyg till Kreta?
Vi tog i alla fall båten som numera går till Herakleion vissa turer i veckan(Annars Sitia vilket innebär ca 4 timmar med buss för att nå Herakleion). Båten tog ca 7 timmar med två stopp men det var en vacker båtfärd och vi njöt av att få beskåda den Kreteniska kusten hela vägen från Sitia till Herakleion!
Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 13:11

Eftersom det var en lugn mellandag på jobbet surfade jag runt och kunde konstatera att det i oktober är bäst och billigast att flyga via Rhodos. Flyget mellan Rhodos och Karpathos kostar bara(?) 28 € per pers. Hursomhaver så blir den totala resetiden ändå ca 9 timmar så det ser nog ut att bli något mera lättillgängligt resemål om vi far nästa sommar eftersom barnen knappast vill/kan sitta så länge.
Månne Kreta kan vara ett bra substitut?
Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 18:36
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Stefulainen Visa inlägg

Månne Kreta kan vara ett bra substitut?
Mycket!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.