|
||||
|
||||
"Pythagorion/Parga" på Kreta?
Jag letar och letar men tycks aldrig hitta rätt.
Försöker finna en stad på Kretas sydöst/syd-kust som är lite lagom stor. Med lite lagom folkliv. Med strand/hamnpromenad med tavernor, med stränder/fin strand inom räckhåll... Jag gillar Pythagorion på Samos och Parga på fastlandet storleksmässigt. Och så drömmer jag om mysiga gränder, vackra omgivningar och HAV. Snälla, ge mig tips! Jag går under planeringsmässigt här. Som sagt, helst på sydkusten någonstans, gärna lite österut - har fått för mig att det är troligast att värmen håller sig där i oktober. |
|
|||
|
|||
Sv: "Pythagorion/Parga" på Kreta?
På sydöstkusten tycker jag att Ierapetra är det närmaste du kan komma dina önskemål. Hamnpromenad med turisttavernor, men också lokalt folkliv precis som i en riktig liten grekisk stad. Gränderna kanske inte är fullt så mysiga som i Pytha. Eftersom det är Kreta vi talar om, så är omgivningarna självklart vackra, havet blått och oändligt mot Afrika. Det där med stränder är alltid lite knepigt, det är ju en fråga om tycke och smak, men visst finns det stränder inom räckhåll och de är bra, tycker jag.
|
|
||||
|
||||
Hej!
Det finns flera ställen att välja på men kanske inte så stora som du önskar, samt detta ang folkliv varierar en del då ni väl tänkt resa nu till hösten? De större platserna var bra befolkade då vi var där förra hösten och de mindre likaså men då i proportion till storlek och inte alls som under högsäsong. Några förslag från väster till öster:Paleochora, Chora Sfakion, Plakias, Agia Galini, Mirtos(mindre men fint läge), Ierapetra och Makrigialos. Makrigialos är också ett lagomt ställe men som var lite befolkat då vi var där. Gå gärna in och sök på resp ort och se de bilder som finns och bilda er en egen uppfattning på vad ni tror - vi trodde Paleochora och Makrigialos Lycka till! |
|
||||
|
||||
Jag förstår att det är lite lugnare såhär års, men vi finner nog ett perfekt ställe ändå.
Ska googla runt på olika orter. Tack för era tips!! |
|
||||
|
||||
Jeg tror Agia Galini er det nærmeste du kommer din drøm på Sør-Kreta..... og Ierapetra.
JohnS |
|
||||
|
||||
Citat:
Tack John, ska kolla upp det! |
|
|||
|
|||
Citat:
Där kan man välja på sand eller stenstrand. Dessutom ligger dom åt olika väderstreck vilket kan vara bra om det blåser . Mysiga gränder? Hm.... inte direkt mysiga. Mera trevliga. Jag har varit på Kreta första veckan i oktober. Det var som "svensk sommar". Inte jättevarmt men behagligt. |
|
||||
|
||||
Tack Liselotti! Bra info, jackan följer definitivt med.
|
|
|