Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-10, 15:21
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Kreta blir det........

......japp, det blev Kreta, Chania nu den 19 sep. Vad kan vara värt att se på en vecka..
Falassarna, Kissamos, fina stränder verkar det som. Långt dit? Buss eller hyrbil? Hur ofta går bussen och hur lång tid tar den.. Några andra fina stränder man måste se...Shopping? Marknader inne i Chania..Bra restauranger, ja, man ska visst inte äta på "En plo", vart ligger Ela ngn stans? Ja överös mig med tips...tack!
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 16:49
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Kreta blir det........

Bra val,jag storgillar Kreta!!Jag åker gärna till Paleochora på sydkusten nån dag,antingen buss eller hyrbil..Till Elafonnissi också,ibland klassad som Greklands bästa strand.Ja,Falassarna var också härligt,vi åkte då bil dit,såg inte till nån buss..Äter gör jag gärna uppe i gamla Platanias,Drakanias in i landet från Platanias,MARKOS,favoritrestaurangen en bit upp i Kato Stalos,Leventis i Pano Stalos....Shoppat har jag inte gjort så mycket men det finns ju massor inne i Chania!!
Trevlig resa!!
Sassa
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 17:16
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Agoran bör du inte missa (permanenta marknaden) som du hittar enkelt mitt i stan (se karta). Lokala torsdagsmarknaden (var där tidigt). Utgå från 1866 Torget, följ Skalidi till du kommer till Pireos (höger), gå ner till Gerasimou (vänster) och du ser hela härligheten. Det finns en vacker katedral lite högre upp som ses efter 150m in på marknadsgatan upp till vänster. Detta var ett litet urval. Bilder och kartor finns på bildänken i Uffe's hörna. Vill du ha mera info säg till.

Uffe's travel agency (filial till Arne)
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 17:20
Ioslinas avatar

tacka uffe! det låter som ett paradis för shoppinggalna kompisen!!
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 17:43
UlfWimans avatar

Håll bara i börsen då det kommit in oönskade element i stan företrädesvis kvinnor och barn (tyvärr) inte greker utan kringflackande människor. Ledsen för att behöva säga det men en väninna (fast boende) blev av med sin på Lidl i Daratsos. De opererar i gäng och distraherar sitt offer, men ser en grek vad som är på G blir det ett djäkla liv. Tack och lov.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 17:55
Ioslinas avatar

japp, det ska vi!
kan du precisera på vilket nr av kartorna som är bäst att se på, nr 2 och nr 6? ngn större som man kan rikta in sig på för att hitta till dina ställen?
vad jag förstår så är permanenta marknaden varje dag (är jag blond heller?!) och torsdagsmarknad på torsdagar, men är de långt från varandra platserna??
gissa om kompisen kommer gå upp tidigt på torsdagen??! hon kommer sova med skorna på i väntan på marknaden ska öppna...

nu hittade jag platsen för torsdagsmarknaden, men agoran? platsen för den??

Senast redigerad av Ioslina den 2008-09-10 klockan 17:58.
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 18:58
UlfWimans avatar

Karta Chania_city_big.jpg. Agoran nr 10 åt höger från 1866 torget markerat med T i gul ring. Följ kartan åt vänster efter angivna gata så hittar ni. Tar 10 minuter att gå från torget. Mycket billiga kläder och skaplig kvalitet. Tag gärna en promenad på A Papandreou mot nr 18 så får ni se lite annat av Xania i stället för turiststråket. Uppe vid tingsrätten (18) finns det bra matställen. Fortsätt gärna ned mot havet igen efter den stora breda gatan. Detta är Xania till vardags.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-09-10 klockan 19:06.
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 19:00
Ioslinas avatar

tackar för tipsen.....
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 19:27
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Har precis kommit hem från Kreta, längtar tillbaks redan förstås. Tips på bra Tavernor i Chania som vi tyckte. Det var Xania på Pardos Kondilaki str Old Harbour och Semi Ramis också i en gränd inte långt från hamnen. Där år vi mycket gott och prisvärt och jättemysig miljö. Jaha ni gillar att shoppa det gjör vi med jag och min vännina, då är Chania ett perfekt val. Gillar ni smink så måste ni gå till Hondos Center ligger i centrum fråga er fram. En affär med 3 våningar Smink, underkläder, bikini, parfymer där shoppade vi loss kan du tro!!! Skinn på markanden också bra. I gränderna vid hamnen hittade vi också lite kul småsaker att ta med hem. Vi bodde i Platanias och badade där, jättebra bad tyckte vi och bra tavernor att intaga lunchen på, vi gillar Platanias har varit där förr. Bra utbud på affärer och tavernor mysiga barer att ta kvällsdrinken på. Ha det riktigt skönt och hälsa Kreta från mig. God shoppingtur till er.
Lottie
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 19:32
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Usch va trist att höra om sånt här i Grekland, kom hem i lördags men vi råkade som väl var inte ut för något sådant elände. Vi hade en underbar härlig vecka att se tillbaks på. Det var tredje gången vi var i Platanias, gillar det jättemycket. Men denna gången upptäckte vi att Chania är en härlig stad med fina tavernor och bra shopping, angenäm upplevelse.
Är det lika varmt och skönt fortfarande?
Lottie
Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Håll bara i börsen då det kommit in oönskade element i stan företrädesvis kvinnor och barn (tyvärr) inte greker utan kringflackande människor. Ledsen för att behöva säga det men en väninna (fast boende) blev av med sin på Lidl i Daratsos. De opererar i gäng och distraherar sitt offer, men ser en grek vad som är på G blir det ett djäkla liv. Tack och lov.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-09-10, 23:39
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Rekommenderar (som vanligt) en tripp till Elafonisi! Hyrbil eller buss. När jag och två kompisar för exakt 13 da'r sen tog en buss till Elafonisi (givetvis lokal, inte med resebolaget.. dubbelt så dyrt då minst) som kostade 16,60€ och var mycket trevligt. Tog bara 1,5 timme dessutom.
Då på morgonen var det 39 grader klockan 9, och hela veckan var det omkr 40 om dagarna o 25-30 om nätterna. Vi kom hem för 10 dagar sen f.ö.

Trevlig resa!

Senast redigerad av martinifk den 2008-09-10 klockan 23:44.
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 11:29
dionysoss avatar
dionysos dionysos är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Käkade på ett ställe som hette well ot the turk i Chania, iofs inte traditionella grekmaten men vi upplevde det som mycket bra. googla lite så får du nog fram vart det ligger.

Senast redigerad av dionysos den 2008-09-11 klockan 11:32.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.