|
||||
|
||||
resebrev
Har nu lyckats överföra bilderna från min kamera till datorn så det blir nog ett fotoresbrev även i år. Tycker att bilderna blev ok amatör som jag är och med min första digitala kamera. Har mest fotat barnbarnet i år men lite andra bilder finns det från våra promenader och små utflykter. Om gojan låter mig ha tangentbordet ifred ska jag sätta ihop ett imorgon. Idag lyser solen så skogspromenaden nere vid sjön lockar en del.
Är det någon som vet hur det fungerar om man vill ha pappersbilder på sina foton. Tänkte göra en liten bok till barnbarnet från hans första Greklandsresa med de bästa bilderna. Är det bara att gå till fotoaffären med kameran eller finns det bättre alternativ. Jag har fotat direkt och inte redigerat bilderna alls som jag antar att jag kanske borde göra. Jag har ingen skrivare numera och bruksanvisningen finns på CD. Eva |
|
||||
|
||||
Sv: resebrev
Kul att du är nöjd med bilderna! Och vad roligt att få se fram emot ett fotoresebrev!
Du kan gå till en fotoaffär med kameran eller (ofta) bara med minneskortet. Om du gör så krävs det att affären kan/vill notera vilka bilder du vill ha på papper, om det nu inte är alla du har tagit. Vanligen blir det billigare (ofta mycket billigare) att mejla de bilder du vill framkalla till någon framkallningsfirma. Extrafilm, Fuji m fl av de "gamla" firmorna gör sådant. Om du googlar på framkalla så får du flera förslag där du kan jämföra priser mm om du vill, och läsa hur det går till. Att redigera bilderna är inte nödvändigt, men många foton vinner naturligtvis på att bli beskärda och justerade lite i ljus, kontrast och ibland skärpa. För att göra det bör du ha ett hyfsat bildbehandlingsprogram, och helst få lite instruktioner först från någon som vet vilka missar man inte ska göra. Det finns enkla bildbehandlingsprogram att ladda ner gratis från internet. Eftersom jag använder photoshop har jag ingen koll på vilka som är bra, men det vet säkerligen någon annan. |
|
||||
|
||||
Är det någon som vet hur det fungerar om man vill ha pappersbilder på sina foton. Tänkte göra en liten bok till barnbarnet från hans första Greklandsresa med de bästa bilderna.
Eva[/quote] Hej Eva L Här är en länk till en jättebra och enkel sida där du kan göra en alldeles egen designad fotobok. Lättfattligt program som är gratis att använda och är du kund för första gången får du tom 50 kr i rabatt. http://www.myphotobook.se/index.php?page=STATIC_HOME /il |
|
||||
|
||||
Jag brukar använda http://www.proprint.se/ , där laddar du upp bilderna via nätet och hämtar dem sedan i deras butik på Renmarkstorget mittemot Ica Gourmet. De är inte världens billigaste men däremot Sveriges bästa enligt många tester. Du behöver inte färgredigera bilderna men däremot kan du ju klippa lite så det inte kommer med en massa skrot. Jag har för mej det finns en ruta att bocka för om de ska färgredigera bilderna.
Om du ska göra en fotobok så ska du titta in på http://www.fotolabo.se/ där det finns ett program för detta. Jag har aldrig testat att göra detta men det verkar helt klart intressant. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Tack för alla era svar de blir till stor hjälp.
Eva |
|
||||
|
||||
Fotolabo kallar sig numera Ifolor och det är därifrån jag brukar beställa. Just nu har de specialpris på framkallning av papperskort!
Fotoböckerna blir jättefina och verkligen av bra kvalité. Dyrt? Kanske det, men inte om man jämför. Dessutom får man mycket för pengarna. Själv framkallar jag alltid "DeluxeBook i A4 höjdformat" Har även beställt vanliga papperkort och en affisch därifrån och blivit jätte nöjd! Speciellt affischen tycker jag om. Den är framkallad på tjockt papper och i fina färger! |
|
||||
|
||||
Nu har jag skickat ett fotoresebrev till Janne med enbart lite text till bilderna. Jag hade tagit 100 kort under resan så det fanns en del att välja bland. Många var dock på dottern och barnbarnet och dessa valde jag inte bland.
Kändes lite annorlunda att fota digitalt så det blir förhoppningsvis bättre med tiden. Känner mig nöjd med den lilla IXUSkameran och hoppas bara att bilderna inte är jättestora när de landar i Jannes brevlåda. Eva |
|
||||
|
||||
Vad spännande det ska bli att kika på ditt fotoresebrev sen! Det finns ju lite ont om resebrev från Lesbos.
Runt 100 bilder är ju precis lagom på 10 dagar egentligen. Jag kom hem med över 900, men efter en stenhård gallring återstod bara ca. 120 bilder att framkalla till fotoboken... Resten var väl inte så mycket att ha. Har många gånger tänkt på att man inte ska uppleva resan genom kameralinsen, men det är en konst som jag ännu inte lärt mig... Vad roligt att du är nöjd med kameran. Vilken modell har du? |
|
||||
|
||||
Kanonfina bilder! Inte behöver du öva mer på fotografering, Eva!
Bilden med den lilla åsnan går inte av för hackor... |
|
||||
|
||||
Har bara hunnit titta som hastigast på fotoresebrevet, men hann se att det är jättefina bilder!
Men du har väl sparat de bästa till tävlingen Eva! |
|
||||
|
||||
Det var ett fint fotoresebrev EvaTrevligt och se bilder från lite andra öar,än mina K-öar
Visst var det lite speciellt och åka med barnbarnet första gången till Grekland Man brukar få bra kontakt med andra mor och farföräldrar, speciellt när man har en så liten med sig Tack för titten. Riitta |
|
|||
|
|||
Kul med ett nytt resebrev....Tack för att Du delade med Dig!!
Man såg att det är eftersäsong.....Härligare att resa då ingen trängsel.... Jag är själv spänd på att se hur lugnt det är sista veckan i oktober..Så sent har jag aldrig åkt förut... Lissi |
|
||||
|
||||
Tack för alla fina kommentarer. Det var väldigt trevligt att resa med barn och barnbarn och den lille blev väldigt fint bemött överallt. Greker är verkligen barnkära och många gullade med honom. Han uppskattade det verkligen. Killen har varit så duktig under hela resan och det var endast vid incheckningen i Aten som tålamodet tröt lite. Han saknade dock sin matstol och ibland blev det lite rörigt när han skulle äta sina måltider. Tur att fetaost, oliver och yoghurt hör till hans favoriter.
För varje dag minskade antalet turister men på vårt boende var det nästan fullt. Det var mest medelålders par men på charterhotellen fanns det säkert några barnfamiljer. Vi fick låna poolen på ett av Apollohotellen men den dagen såg vi inga andra barn där. Nu är han så liten än att intresset för att leka med andra barn inte är så stort. Han gillade alla leksaker han fick låna av hyresvärdinnans barnbarn. Det var verkligen uppskattat. Ser att jag i texten till resebrevet skrev Plomario det rätta ska vara Plomari. Eva |
|
|