Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-21, 11:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Förlovningskalas och första regnet

I går kväll var vi på förlovningsfest. Det är sed här på Kalymnos, säkert på andra ställen också, att i anslutning till bröllopet ha en förlovningsceremoni,den kan vara liten eller stor.

En ung kvinna i bekantskapskretsen bjöd oss, vi tog symaskinen som var present och snyggade upp oss lite och drog iväg med moppen. Den som sett Pothias gränder fattar varför vi inte tog bilen.

Väninnor till fästmön bäddar brudsängen, och gästerna lägger dit presenter.Helst vill paren ha små tjocka kuvert med pengar, det är allmänt vedertaget. Sängen såg ut som en överdekorerad gräddtårta, fästmön var vacker som en dag och den blivande brudgummen såg avgjort besvärad ut där han stod bland tyllschoken och tog emot lyckönskningar och kindpussar.

Vi lämnade över symaskinen, pussade och åt bakelser, konverserade mängder av släktingar, beundrade lägenheten som sig bör.

Sen blev det vandring ner till det diminutiva torget i grannskapet, dekorerat med tyllrosetter,belysningen sparsam, fullproppat med bord och stolar. Öl och annan dricka bars ut, sallad och bröd kom på bordet, fiol och gitarr stämdes, högtalare skorrade, mer mat, mer dryck, mer folk, stolar lyftes över huvuden och bord, barn sprang omkring, barn somnade och lades på sammanskjutna stolar...Musik och sång, fästmön och hennes mor dansade på en liten tomplätt mellan borden, pappan hoppade fram och dansade ...det var hög stämning på det lilla torget ....och så började det duggregna!

Nog för att alla gillar regn här, men tillfället var inte så väl valt. -Alla sa: det går snart över...smågrabbar dansade på mina fötter, en skrämd katt rusade under borden, gitarrspelaren sjöng jättebra- och regnet tilltog alltmer.

Det blev allmänt uppbrott, tyvärr, några fick plats inne i köken i grannhusen, men vi flydde. Moppe till taxitorget, där det faktiskt fanns en bil inne, vi lämnade beslutsamt moppen där och drog hem till det sköna huset och torra kläder.

Åskvädret var magnifikt, regnet storartat, horisontellt från väster.
Strömmen gick efter en särskilt intensiv smäll.

Tidigt i morse drog vi igång bensingeneratorn som har kommit väl till pass några gånger. Efter en stunds letande hittade min man felet, två säkringar i elskåpet där ute hade lagt av. Skönt att ha en elektriker till man. Elmontagen här i Grekland är nämligen ofta väldigt gåtfulla och sällan försedda med kopplingsscheman.

Det var ju synd på festen, men vi får väl ta nya tag nästa vecka då bröllopet ska gå av stapeln!
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 11:33
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Förlovningskalas och första regnet

TACK Monica för ännu en härlig berättelse från ditt Kalymnos. Du skriver så levande att det nästan känns som om man själv var där!

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 11:48
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Veldig morsomt.Gleder meg veldig til bryllupsbeskrivelsen! Gleder meg over alle dine flotte beskrivelser Monica.

Ellers er det vel bra med litt regn? godt for grunnvannet på Kalymnos.Det blir jo litt salt i sommersesongen.
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 12:29
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

En till härlig berättelse om livet på KalymnosTack Monica

Riitta
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 13:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Instämmer!! Så levande Du beskriver livet på Din ö....och gränderna i Pothia är inget för bilar...Var det "torget" i kröken nere i hamnen där vägen svänger ni var på? Där det blir fult med bord utsatt på kvällarna vid tavernan......Just där hade vi många trevliga kvällar sommaren för SÅ länge sen....

Väntar på fortsättningen!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 16:09
Monica Ps avatar

Nej, Lissi, det var på ett pyttelitet torg i bostadsområdet på östra sluttningen av stan.
Vi är bjudna till ännu ett bröllop endera veckan, vad folk hittar på. Fester och fester. Bröllop här är gigantiska folksamlingar...att man har så många släktingar och vänner...med det brukar vara roliga tillställningar, bilkortege med tutande bilar, dynamitsmällar,finaste stassen, presenter i mängder.
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 19:06
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vi är bjudna till ännu ett bröllop endera veckan, vad folk hittar på. Fester och fester. Bröllop här är gigantiska folksamlingar...att man har så många släktingar och vänner...med det brukar vara roliga tillställningar, bilkortege med tutande bilar, dynamitsmällar,finaste stassen, presenter i mängder.
Vi har oxå blivit bjudna på ett bröllop om 2 veckor, den som bjudit in oss är min mans träleverantör. Här bjuder man in kunder och grannar så inte undra på att bröllopen är fulla med folk. I inbjudan kan ligga ett litet kort till en taverna vilket gjorde i vårat fall, det är inte alla förunnat att följa med på mat efteråt. En del blir endast inbjudna till kyrkan.

Men kul är det, då kan man klä upp sig till tänderna och titta på alla grekinnor som oxå gjort sitt bästa. Sedan kan man ju alltid drömma sig tillbaka till sitt eget bröllop för sisådär hundra år sedan.

Monica
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 19:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Åh så mysigt det låter!!

Ni får ha så trevligt båda två!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 21:11
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Oj oj oj! Det här låter som nåt som jag verkligen skulle vilja vara med vid...
Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 21:19
Helena Ss avatar

Äh, jag kan inte ta tillbaka det här... Vet inte hur man gör.. blir bara pinsamt...

Senast redigerad av Helena S den 2008-09-21 klockan 21:27.
Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 08:37
Monica Ps avatar

Man kan skoja om det och föreslå att du gifter dig med en grek, men jag antar att det blir lite komplicerat? Alternativt kollar du vid nästa besök i Grekland om det är nåt bröllop på gång. I kyrkan är alla givetvis välkomna. Det är hedersamt för familjen att det kommer många gäster. Att få komma med på kalaset tarvar väl att man är bekant med familjen, eller kommer som sällskap med någon annan som är bjuden. - När vi gifte oss 1967 kom det fler och fler gäster till festen, vi kände ingen, det var svärfar som hade många vänner...
Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 23:08
Helena Ss avatar

Med mig kan man skoja om det mesta! Jag vill inte byta ut min kära gubbe.. Men å andra sidan är vi inte gifta ... (Vi har varit ihop i ja, över 10 år, så det är inget "nytt" förhållande)

Det är kul/bra/intressant att få veta hur det fungerar där hos dig...

Kram Helena - som gärna går på bröllop!

Senast redigerad av Helena S den 2008-09-28 klockan 23:10.
Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 08:35
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Hade glädjen och äran ("turen") att få vara med om 4 bröllop under min greklandsvistelse i år....brukar åtminstone annars bli ett eller två varje sommar..men i år var det en hel epedimi.... Gubben min hade dessförinnan varit på 6-7andra innan jag kom ner, så i år var visst ALLA ungdomar i släkt och bekantskapskretsen i giftasåldern...kul!
Det är verkligen en trevlig upplevelse att få vara med på ett grekisk bröllop...och alla mina 4 var helt olika upplevelser. En del väldigt väldigt påkostade och andra mindre "små bondbröllop" - men trots det minst 300 pers på festen ....i kyrkan är det ju för det mesta samma cermonier, men även där är det ju olika påkostat med utsmyckning osv. Som Monica P sa, så är alla välkomna till kyrkan, så har man möjlighet tycker jag absolut att man ska delta...Vem vet, sen kanske man oxå blir bjuden vidare till festen.... Mer värme och glädje och trevlig stämning får man leta efter....
Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 14:14
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Vi skal i bryllup på Kalymnos i slutten av april neste år og nå må jeg si at jeg begynner å glede meg. Har du noen tips til bryllupspresang, Monica?
Astri
Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 20:37
Monica Ps avatar

Astri, det där med present är inte lätt! Om det är folk du känner väl kan du ju fråga direkt! Vi har blivit bjudna på många olika bröllop, och det är oftast så att vi känner nån av parets föräldrar, mer sällan huvudpersonern, vi är ju inte samma generation. Men jag vet med säkerhet att de yngre helst vill ha pengar eller presentkort. Flickorna här har oftast hela hushållet färdigt innan de gifter sig, med lakan och köksprylar och allt vad man behöver. Ofta har de till och med eget hus eller åtminstone lägenhet, traditionerna är starka på det området.
Så ett vackert kuvert med pengar är aldrig fel. Vi brukar stoppa in 30-50 euro (det beror ju på vår egen ekonomi just då också) Men eftersom ni kommer från exotiska Norge kan det vara kul att få något typiskt norskt till hemmet eller skafferiet !
Ta med bra skor till dansen, den räcker till nästa dag...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.