|
|||
|
|||
Boka via hotellsajt
Hejsan!
Är det någon som har bokat via booking.com? (hoppas jag får skriva ut namnet) Tänkte för första gången skippa chartern inför nästa år och fixa flyg och boende separat. Fick då för mig att det kändes lite "tryggare" att boka via en sådan sida än direkt med hotellet. Tänker att det finns risk för missförstånd och betalning och så. Tänker jag galet? Har ingen erfarenhet av sånt här så vill gärna få lite tips! Hotellet jag funderar på är Ioanna, har läst en hel del positivt om det! Är så sugen på Naxos efter allt man har läst här på forumet! Tacksam för svar! Martina |
|
||||
|
||||
Sv: Boka via hotellsajt
Jag föredrar att boka direkt med hotellet eller välja först på plats var jag vill bo. Har alltid fungerat bra att göra så i Grekland speciellt i mellan eller lågssäsong. Personligen litar jag mindre på bokningssajterna och mer på hyresvärdinnan men då bor jag oftast på mindre ställen där ägarna vanligtvis är måna om att ha en bra relation till sina gäster. När son och sambo skulle resa i sommar såg de att priset ibland var lägre via bokningssajterna. De fick då via en sajt besked att ett ställe var fullbokat. Ring stället direkt blev då mitt råd och visst fanns det rum och priset blev inte högre.
Eva Senast redigerad av Eva L den 2008-09-25 klockan 10:52. |
|
||||
|
||||
Eftersom du frågar om booking.com tänker jag svara på det. Vi har användt oss av det några gånger. Dock ej Grekland utan vid bokning i storstäder. Det fungerar mycket bra. Du betalar ingenting utan betalningen sker vid utcheckning precis som vanligt. Däremot får du lämna krypterad kontouppgift vid bokningen. Har aldrig varit några problem. Jag har jämfört vid alla bokningar även med hotellets hemsida och booking har varit att föredra. Frågan om förbokning eller fixa på plats är ju en annan fråga och en smaksak. Trevlig resa.
|
|
|||
|
|||
Tack för era svar!
Om man som Eva föreslår skulle boka direkt med hotellet (jag vill ha bokat i förväg då det gäller högsäsong), och får ett pris för de dagar man vill bo där, har man då någon garanti för att det är det priset som gäller när man väl ska betala på plats? Gäller ett mail med priset eller hur funkar det? Erfarenheter? |
|
|||
|
|||
Hej!
Vi kom tillbaka från Naxos för två veckor sedan och hade under resan bokat både via booking.com (för Naxos-vistelsen) och via mejl (sista natten i Rafina) och bägge fungerade utmärkt! Vi valde att förboka i Naxos eftersom vi ville ha klart vid ankomst var vi skulle (kom fram rätt sent på kvällen), detta trots att vi hört att det gick utmärkt att få tag i boende i hamnen. Och, så här i efterhand inser jag att det var sååå skönt att slippa alla påflugna rumsuthyrare som hängde i hamnen och bara ta en taxi till hotellet. Hotellet var precis så underbart som utlovats (Paradisa Villas) och priset var det som utlovats på webben. Jag såg inget problem med att boka via nätet och kände ingen oro ang priset, det är ju så att gäster som bokat via booking.com uppmanas att lämna ett utlåtande om hotellet efter hemkomst. Hade någon hotellägare misskött sig hade det förmodligen framkommit i recensionerna som finns på booking.com. Den e-post-bokning jag gjorde med hotellet i Rafina fungerade även den utmärkt. Jag såg dock till att jag fick ett klart pris i mejlet innan jag for och hade dessutom med mig en utskrift av mejl-växlingen i händelse att något skulle strula. Kändes som om hotellägaren på detta hotell (de var inte anslutna till booking.com) var mycket van att hantera bokningar via mejl och de skrev utmärkt engelska. Så, summan för min del är att jag även i fortsättningen nog kommer att boka i förväg, åker man lågsäsong som vi gjorde är det ju ändå väldigt billigt att bo i Grekland så jag offrar de eventuella euro jag skulle kunna tjäna på att "ragga rum i hamnen" för den trygghet och smidighet det är att ta första bästa taxi till ett förbokat hotell. Lycka till! //Gabriella |
|
||||
|
||||
De gånger jag förbokat via telefon har fungerat utmärkt. Priset har alltid gällt eller blivit lägre som det blev i år. Är Bokningssajten billigare kan du väl lika gärna boka där särskilt om folk är nöjda med den. Jag har ingen vana av att boka via bokningssajt till Grekland. Kan nog tänka mig att göra det om jag reser till ett annat land. I Grekland föredrar jag den personliga kontakten men jag bor aldrig på stora ställen utan väljer mindre pensionat och hotell. Greker är oftast ett mycket ärligt folk och jag vågar säga att det är mycket ovanligt att de lurar sina gäster.
Eva |
|
|||
|
|||
Jag har aldrig haft problem med att priset på det bokade rummet inte skulle stämma med vad som är överenskommet.
För säkerhets skull tar jag alltid med e-mailen, som pappersutskrifter. I somras bokade vi Pension Sofi (väldigt trevligt, så snälla och hjälpsamma människor!) i Naxos stad. Dom ville ha kreditkortsnummer som säkerhet. Det var första och enda gången jag stött på det i Grekland! |
|
|||
|
|||
Tack tack för alla svar! Alla är helt otroliga på att svara snabbt här Gabriella, var kan jag hitta Paradisa Villas? Hittade inget när jag sökte på google.
|
|
|||
|
|||
Gå in på booking.com och sök boende i Naxos område.
Vill dock varna för att hotellet, som ju var aaaalldeles underbart, ligger uppe i bergen en bit utanför Naxos Chora. Jag reste med kompis och mina två tonåringar och vi tyckte att halvtimmes-promenaden ner till stranden varje morgon var uppfriskande och välbehövlig, men jag har sett (på recensionerna) att de som rest med små barn inte uppskattade avståndet. Hyr man bil eller moped är det ju absolut inga problem. Vi blev varnade av ägaren för att gå hem i den becksvarta kvällen eftersom vägen är smal och krokig, men taxi till hotellet gick bara på 5-6 euro, så det var ok tyckte vi. Ägaren, Tim, var mkt vänlig och vi uppskattade alla att slippa bo i stan med det buller det medför. Utsikten från poolområdet var oförglömlig!! Jag kommer helt klart att åka tillbaka och då också bo på samma hotell. Har redan börjat titta på nya resor . //Gabriella |
|
|||
|
|||
Tack för svaret Gabriella!
Tror tyvärr dock inte att det är något för oss då, min sambo tycker om hotell som ligger på krypavstånd från stranden nästan i alla fall! Men tack för svaret! |
|
||||
|
||||
Om ni vill bo ganska nära stranden och i Chora har jag ett bra tips. Jag och dottern bodde ett år på Oniro som är mycket fint och det grekiska ägarparet är väldigt trevliga. Bra boende och vi hade fin utsikt eftersom vi bodde högt upp i huset.
Eva |
|
||||
|
||||
Paret som äger Oniro heter Georgia och Petros Kontopoulos.
Eva |
|
|||
|
|||
Med risk för att låta lite dum (är inte så inläst på Naxos än), är Chora huvudstaden (Naxos stad)? Vi har mest funderat på Agios Prokopios men vi är öppna för förslag så tack!
|
|
||||
|
||||
Chora är huvudstaden med hamnen. Stranden är ok men inte alls så fin som de som ligger ute vid Agios Prokopios - Plaka området. Agios Prokopios ligger några km utanför Chora dit det går lokalbussar. I högssäong går bussen ganska ofta. Ni bör nog bestämma var ni vill bo utifrån era intressen och önskemål. I Agios Prokopios samt angränsande områden finns många fina boenden att välja bland.
Eva |
|
|||
|
|||
Jag tror nog att det blir Agios Prokopios/Agia Anna området, då det är sol och bad som drar starkast. Har du något hum om vad ett hyfsat pris är i slutet av juli/början av augusti? Inget lyx hotell, utan skapligt enkel standard men gärna fräscht (lägenhetshotell med egna kokmöjligheter)
|
|
|||
|
|||
Vi har använt oss av sajten du nämner vid bokning av hotell i Pireaus eftersom man nästan alltid måste ta en natt antingen på dit eller hemresan för att få det att stämma med flyg och färjor. Det har fungerat 3 gånger av 3 möjliga och jag upplever att vi fått bra pris. Värt att notera är att sajten tar ditt kreditkortsnummer endast för att reservera bokningen men du betalar till hotellet vid utcheckning. Ca 3 dagar efter vistelsen skickas ett mail där du ombeds svara på några frågor om hur du upplevde vistelsen. På öarna bokar vi dock alltid direkt med hotellet /pensionatet. //Hans
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ett enkelt rum med kokmöjlighet borde i juli kosta runt 45-55 €. Något dyrare i Augusti. Bokning via hotellsajt anser jag som onödigt. Boka direkt via hotellet istället. Ett tips kan vara att först fråga vad EN natt kostar. Sen frågar man vad priset blir om man stannar, säg, 5 nätter. Ofta blir det billigare ju längre man stannar, och blir det ingen prutning från uthyraren kan man påpeka det själv, men man bör inte ta något för givet. Ev. kan ni kanske t.o.m. boka på plats, men som jag förstått har turisterna på Naxos ökat bara det senaste året. |
|
|