|
|||
|
|||
Piraeus till Aten med småbarn
Hej!
Vi (två vuxna och två barn 1 och 3 år) befinner oss just nu på Antiparos och vill egentligen inte tänka på hemresan men tyvärr måste man ju åka hem någon gång :-( Vi tänkte bo två nätter i Aten, ev vid Plakaområdet om två veckor drygt innan vi flyger hem till Sverige igen. Jag har några frågor som jag hoppas någon av er kan hjälpa oss med: 1. Tips på hotell i Plakaområdet (har kollat på bl a Harmony) till hyfsat pris (omkring 120 €). Det finns så många hotell att välja mellan men att gå efter andras rekommendationer har funkat bra för oss hittills. 2. Hur tar vi oss smartast till hotellet från Piraeus (med två småbarn, vagnar och mycket packning)? Föreslår ni taxi eller tunnelbana? Går det bussar från Piraeus till Plaka? 3. Tycker ni det verkar oklokt att åka in i centrala Aten överhuvudtaget med så små barn? Har ni något annat förslag på hur vi bäst spenderar våra sista dagar i Grekland? Tack på förhand! Loppan med familj (som har tröttnat på de kraftiga vindarna här på Antiparos - vi vill bada!) |
|
||||
|
||||
Sv: Piraeus till Aten med småbarn
I Plakaområdet på Naxos finns det vid den här tiden hur många lediga boenden som helst så jag tycker absolut inte att ni ska förboka nu.
Ni bör få ett bra boende för 25-45 euro beroende på hur stort ni vill bo. Transporten i Aten kan någon annan svara bättre på. Se upp för alla ficktjuvar som härjar i Aten. Utländska barnfamiljer har varit väldigt utsatta. De är lätta att distrahera eftersom de har både barn och packning att hålla reda på. Hoppas ni får en fortsatt bra resa och fint badväder. Eva |
|
|||
|
|||
Men det var väl Plaka i ATEN frågan gällde?
Där finns säkert också många boenden lediga denna tid...Sök på nätet hotel/pensionat i Plaka... Jag vet att Acropolis House har familjerum... Kan tänka mig att även Adonis kan erbjuda extrasäng till 3-åringen om 1-åringen sover i er säng.. Övriga hotel i Plaka känner jag inte till... Tunnelbana från Pireus till Aten är enklast...Kliv av vid Monastiraki (eller Syntagma) om ni ska till Plaka, lite beroende på vilket hotel ni väljer... Bussar stannar vid Syntagma platsen..kan dock vara VÄLDIGT trångt på dem och "läge" för ficktjuvar... Ficktjuvar är ett elände så oavsett barn eller inte eller färdsätt måste man se upp!! Lisa |
|
||||
|
||||
Du har nog rätt Lissi. Jag trodde en fråga gällde Plaka i Aten och en Plaka på Naxos. Vilseleddes av av hänvisningen till Harmony för visst finns det ett ställe med det namnet där.
Självklart ska ni förboka om ni vill bo i Aten. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Se denna tråd! De har en hemsida också, achilleashotel.gr Citat:
Vi var oerhört imponerade över hur rent, fräscht och modernt det var. Jag har bara en erfarenhet tidigare av Aten och det var för 29 år sedan, huh Då kan jag bara komma ihåg att det var smutsigt, varmt och massor av avgaser! Men det är klart att det är mycket trafik! Och stora gator med stundtals små trottoarer. Men det finns också stora fina gågator och vackra parker! Då är det värre med Piraeus. Usch och fy! Sven |
|
||||
|
||||
Självklart ska ni förboka om ni vill bo i Aten.
Eva[/quote] Det är det nog bästa. Vi var sex personer som åkte in med tunnelbana från Pireus till Aten fulla av förhoppningar att finna ett hotellrum till oss alla. Detta var enbart styvt en vecka sedan. Två av oss gick för att leta och vi var inne på minst 15 hotell i Plaka-området innan vi fick napp! Det var fullt överallt. Och då fick vi dela på oss, vilket ju inte gjorde någonting. Våra 3 dubbelrum kostade 90 Euro styck för en natt. Det var i närheten av Syntagma-hållplatsen, vilket var bra när vi skulle till flygplatsen morgonen därpå. Att det var så svårt att få hotellrum i Aten hade vi ingen aning om! |
|
|||
|
|||
Tack för alla snabba svar!
Förmodligen försöker vi oss på att ta tunnelbanan. Måste man byta eller kan man åka direkt till Plaka? Tänkte i såfall boka ett hotell nära tunnelbanestationen. Hur hittar vi tunnelbanestationen i Piraeus? Jag minns att jag såg något som verkade vara en tågstation då vi åkte med färjan till Syros (port E7 tror jag), är det där? Om någon mer har några konkreta hotelltips tar vi tacksamt emot dessa. Någon som har bott på Adrian hotel? |
|
||||
|
||||
Har inte bott på Adrian, men tycker att det ligger väldigt centralt och bra. Om ni bor där, då bör ni gå av tunnelbanan på Monastiraki-stationen (inte nödvändigt med byte), sedan är det väldigt kort att gå (100-150 m?). Men håll på era prylar, ungar och andra värdesaker! Är man bara vaken och uppmärksam på detta, så går allt bra!
Tunnelbanestationen i Pireus hittar man lätt, det är bara att följa med strömmen... Man har byggt ett övergångsställe över den stora vägen så det är "bara" att gå upp för trappan över den mycket trafikerade vägen, sen hamnar ni faktiskt just vid tunnelbanestationen. Bör inte kunna missas. |
|
|||
|
|||
Nu har vi bokat Adrian Hotel. Det verkar ha allt som vi ville ha; badkar, balkong, nära Akropolis, frukostbuffé och nära tunnelbanestationen. Vi kommer hålla hårt i båda ungar och packning så håll tummarna för oss att det går bra.
Tack alla för svaren, verkligen smidigt med det här forumet! |
|
|