Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-15, 15:43
Fransisca Fransisca är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Att våga fatta beslutet

Jag har haft en dröm att bo på Kreta under en längre tid. Jag vet inte om det låter realistiskt att man skulle kunna försörja sig där under vintern. Är det någon som vet om det går att jobba där året runt om man kommer från ett annat land? Kan man till exempel jobba inom vården där? Är min utbildning som undersköterska gilltig?
Tacksam för svar!!!!!!!!
Ha en trevlig dag!!!!!!!!!!!
Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 13:42
Stefan S Stefan S är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Sv: Att våga fatta beslutet

Hoppas Fransisca ursäktar att jag "stjäl lite utrymme" i tråden men har ungefär samma fråga. Vilka är möjligheterna att försörja sej året runt på Kreta?? Finns det någon bra guide man kan använda för att ta reda på hur det går till med jobbsök, boende o.s.v.

Har sökt i forumet men inte hittat något som rör detta specifikt. Kanske jag som inte kan söka

Tacksam för svar.

Senast redigerad av Stefan S den 2008-10-19 klockan 13:49.
Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 14:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi diskuterade just "övervintrarna" på Kreta med vännerna i Rethymno och Chania för bara ett par veckor sedan. Frågan kom upp över en god middag.

Enligt våra vänner, bosatta på Kreta sedan snart fyra år tillbaka, så är det
väldigt ont om enklare och okvalificerade jobb under icke turistsäsong. Det finns gott om övervintrande svenska tjejer och killar som hankar sig fram i något som kan beskrivas som den djupaste misär. Dessa personer saknar ofta mat för dagen och har en i alla avseenden bedrövlig tillvaro.

Lägg till detta alla tidigare säsongsanställda Greker, arbetslösa kypare och hotellpersonal som i bästa fall hankar sig fram på en usel A-kassa och också söker de få arbeten som finns.

Vad som det däremot råder brist på, det är hantverkare av alla de slag.
Hotellen ska renoveras och målas etc etc.

Detta var i korthet den information vi fick av vännerna.

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 15:06
Stefan S Stefan S är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Tack för svaret Arne. Låter ju inte särskilt uppmuntrande när det gäller arbetstillfällen. Nu är ju vi lite till åren komna och våra barn går ut gymnasiet om ett par år och därefter har vi funderat på att flytta utomlands.

Det enda positiva skulle i så fall vara att min yngsta dotter går och läser till VVS:are så hon kanske kan få jobb om situationen med hantverkare är som dina vänner berättat (om hon nu vill flytta med). Min äldsta dotter däremot ska flytta till England nästa höst för att studera, så hon kommer inte att följa med. Själv jobbar jag som IT-Tekniker och min fru som datalärare och det kanske inte finns något större behov av de tjänsterna på Kreta. Har ingen susning om hur långt man kommit inom IT-området men det kanske är på G?? Någon annan som vet kanske??
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:40.