|
|||
|
|||
Vill till Naxos!
Jag vet inte hur jag ska göra med sommarens semester!
Vill så otroligt gärna åka till Naxos och hade bestämt mig för att för första gången skippa chartern och fixa resan på egen hand. Detta till största del på grund av att vi gärna vill bo ca 10 dagar på Naxos och sedan avsluta med 4 dagar på Santorini. Också mycket på grund av att jag inte vill åka med Apollos båtar som jag har läst mycket om här på forumet, är båträdd och tycker att blue star båtarna känns mycket bättre! Då till problemet. Chartern blir billigare vilket jag inte alls trodde skulle bli fallet. Där landar man på runt 14000 för ett hyfsat hotell i Agios Prokopios medan om vi skulle ta bara flyget till Santorini kostar mellan 7500-8500. Har inte lyckats hitta boende för under ca 80/dag vilket blir 800 på tio dagar, och då är Santoriniboendet kvar också..Landar troligen minst på 18-19000 då. Känns mycket för två pers. Är det någon som har ett bra förslag på vad vi bör göra? Ska man skippa sista dagarna på Santorini och åka charter men åka blue star över till Naxos på egen hand? Jag vill gärna flyga till Santorini, annars hade det funnits betydligt billigare flyg. Är det någon som förresten vet när Apollos one-way släpps? Är det värt att vänta på? Finns det någon mer som flyger direkt till Santorini? Nu blev det mycket text, får se om någon orkar läsa |
|
||||
|
||||
Sv: Vill till Naxos!
Vilken tid åker ni? I juni kan ni hitta fräscha dubbelrum för 20/25 € beroende på var ni vill bo.
|
|
|||
|
|||
Hej!
Vi kommer att åka i slutet av juli/början av augusti. De lägenhetshotell jag fått svar från här på Internet har inte varit under 70-80..Vi vill gärna bo hyfstat nära stranden och jag vill definitivt ha bokat boende i förväg, är planeringsmänniska Det hotell jag kollat på via Apollo är Katerina, har precis mejlat dom och frågat vad de ska ha för tio dagar om man bokar på egen hand. Ska bli intressant att få svar. |
|
||||
|
||||
Har de ställen ni frågat pool? Om ni vill ha det drar det naturligvis upp priset, men det antar jag att du redan tänkt på. Kan ni tänka er vara utan, kommer ni kanske ner till 50-55 € eftersom ni ska stanna så många nätter.
|
|
|||
|
|||
Ja, jag har tänkt på det precis som du säger. De flesta jag har kollat på har faktiskt pool, men egentligen skulle vi inte behöva det. Hittills under våra semestrar har vi nästan inte alls utnyttjat den, rätt onödigt då Har du något bra tips på boende i Agios Prokopios? Det känns som att de flesta som är lätt att hitta på internet är de som har pool. De andra hamnar lite i skymundan! Gärna hyfstat strandnära (inte mer än 3-400 m)
|
|
||||
|
||||
Nej, tyvärr har jag inget konkret tips, men sök på exempelvis studios, pension osv. i stället för på hotel. Även om hotellet inte har pool så finns det ofta frukostmatsal, reception osv. och sånt drar också upp priset.
Lycka till! Hittar jag något på nätet skickar jag ett PM! |
|
|||
|
|||
Tack Siri!
Är det någon som har bott på eller hört något om Amalia Studios? Tycker det ser ut att ha ett bra läge vid stranden! Hur är det med det i Agios Prokopios förresten? Är det någon "ände" som är bättre än andra? |
|
|||
|
|||
Hej Maartina
Beroende på var i Sverige du bor så blir det nog dyrare nästa sommar. St*rl*ng har ju tex valt att inte trafikera GBG-Athen och det är synd. Om kronan fortsätter försvagas mot Euron så blir det också dyrare men det är faktorer vi inte kan påverka så mycket. Bästa tipset för att komma ner i totalpris är att skippa planeringsbiten och kraven lite grand. Boendet är ju tyngsta utgiften men hur mycket är man där? 2 pers för 80 Euro låter mycket, du kommer garanterat hitta billigare ad hoc och äventyret blir liite större. Blu star hade kampanj i somras (och 2007 också tror jag) med 10 Euro per pers på alla destinationer i Kykladerna men det måste bokas via lokal resebyrå. Lite långsammare än röda båtarna men mycket trevligare och billigare. //Hans |
|
||||
|
||||
Hej Maartina
Om du istället väljer att flyga till Aten och sen ta inrikesflyget så kan du nog få ner priset på biljetterna. Jag vet att sterling och sas flyger billigt till Aten speciellt om du bokar så här långt i förväg. Sen går det dagliga flyg till Naxos, måste dock bokas långt i förväg. Ta sen en båt mellan Naxos och Santorini och sen flyg från Santoini tillbaka upp till Aten, borde vara smidigt om ni kan passa tiderna med ert Sverige flyg, be en resebyrå hjälpa till. De två första veckorna av augusti är dom absolut dyraste när det gäller rum, då har alla greker semester och priserna trissas upp. Kan ni komma i mitten av juli så blir det billigare. Surfa runt för rum, Naxos har hur mycket hotell som helst och ni bör nog hitta något bra för runt 50 euro per natt. Lycka till. Vi ses i sommar Lotta |
|
|