Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-17, 16:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Taramosalata

Såg Go Kväll på hotellrummet en kväll den här veckan. Kalixlöjrom och massor av andra godsaker. Konstaterade att kocken lagade taramosalata på nästan exakt samma vis som jag själv tilllagat den ett par gånger. Mandelpotatis, sikrom och olja. Mycket gott. Enda skillnaden var att jag använder vitpeppar och hon tog svartpeppar. Taramosalata tillagad på potatis är helt överlägsen enligt min mening. Rekommenderas. Till tre stora mandelpotatisar blir det bra med ca 1 dl sikrom. Olja droppas i efter behag och smak. Jag tar nog mindre än de flesta gör.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 00:31
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Taramosalata

Förr (inte alls längesen) fanns det torskrom att köpa. Stora korn, underbar sälta, perfekta att mosa i taramosalatan. Hoppas jag får uppleva det igen.... F ö håller jag fullständigt med dig, Eva, mandelpotatis ska det vara. Helst också till alla andra rätter som kräver potatis. Tyvärr har priset nått rent astronomiska höjder här i Stockholm; igår ville min butik ha 38:90 för två kilo ! Dessutom har inte kvaliteten varit den bästa i år. ICA har faktiskt börjat förpacka mandelpotatis i mindre plastpåsar. Vedervärdigt på flera sätt ! Det måsta ha slagit totalt slint för nån j-la räknenisse. De potäterna bojkottar jag!
Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 08:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Taramosalata

Mandelpotatis har drababts hårt av svamp i år och det är bara potatisar som odlats på riktigt bra sandjord som klarat sig bra. På Bondens marknad här i Umeå var det en bristvara och den var inte lönsam att odla ekologiskt enligt säljarna där. Den är dyr även här i Norrland nu. Jag köpte en påse på ICA som kom från Piteå och den var perfekt. Vad jag betalade har jag förtränkt. Annars är inlandets potatis bättre här i Västerbotten. Tyvärr är ju torsken tack vare vi människors dumhet starkt utrotningshotad så inom överskådlig tid får vi nog laga taramosalatan av annan fiskrom. Ser att det söderut finns en potatissort som liknar mandel i forman och är lite blå. Den såldes på Hötorgshallen den här veckan och jag har även ätit den på någon konferensmiddag i Stockholm tidgare i höst. Mycket god den också.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.