|
|||
|
|||
Fjärilsdalen Rhodos och svårt att gå i trappor.
Hej! Jag undrar om fjärilsdalen är något att besöka om man som jag har ett skadat knä plus hjärtproblem? Är det långt att gå? Backigt? Många trappor som går uppåt? Jag är inte helt invalideserad men kan bara gå sakta så hinner man med att se nåt då?
Senast redigerad av Gunsan den 2008-10-21 klockan 20:22. |
|
||||
|
||||
Sv: Fjärilsdalen Thodos och svårt att gå i trappor.
Det var mycket länge sedan jag och resande i rullstolar var där.
Detta var 1978 och jag tror aldrig jag/vi burit så mycket då. Tiderna har förändrats så jag tror att någon som bor på Rhodos bör ha mer och aktuell information. Vackert, javisst och helt klart värt ett besök om det är möjligt att ta sig fram. Uffe |
|
||||
|
||||
Sv: Fjärilsdalen Rhodos och svårt att gå i trappor.
Hej på dig.
Jag var i Petaludes (fjärilsdalen) i somras, det är svårt att råda men det går både upp och ner. Man får passa vart man sätter fötterna för det är absolut inte slätmark man går på. Stenigt o dant är det på sina ställen. På en del ställen är det stockar och slanor som man går på o jag som är lite kraftigare än smal var lite rädd för att trilla igenom. Stenarna var blankpolerade av många års fotavtryck o lite hala. På endel ställen var det långa steg mellan stegen i den naturliga trappen. Vi tog en lokalbuss dit och hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag inte åkt dit. Jag och sonen åker till Rhodos i juni och även om han inte vart där o sett det så ska jag inte dit igen. Det var jättefint o roligt att se, men väldigt varmt o mycket folk (Var där i mitten av juli) Hör vad andra skriver o försök bilda dig en egen uppfattning, det är svårt att råda någon annan. Jag är lite rädd att jag skrämt dig nu, detta är bara vad jag upplevde det som. Irene |
|
|||
|
|||
Tack för svaret! Om vi hyr en bil och åker dit tidigt på morgonen kanske man hinner se något innan det blir för mycket folk? Det kanske räcker med att gå en bit in och ändå uppleva något fint? Det kanske inte är någon idée att åka dit alls om man inte kan röra sig helt smidigt? Det konstiga är att jag innan beställningen till Rhodos drömde om ett ställe som jag senare såg på bild och det var Fjärilsdalen, det är därför jag vill dit!
|
|
|||
|
|||
Hej Gunsan!
Tänker ni åka till Fjärilsdalen Thodos nu på hösten så är det inte säsong. Vi var där första veckan i oktober för några år sedan. Det var öppet men inte mycket fjärilar att se. Naturen runt omkring var väldigt vacker men om man vill se helheten får man åka tidigare på säsongen. |
|
||||
|
||||
Jag tror säkert du kan gå en liten bit in i dalen om det inte är så mycket folk, det är ju väldigt fint osv. Men tänk på att göra som det står på skyltarna dvs. inga höga ljud (visslingar, klapp i händerna, ingen rökning, ingen nedskräpning) Dottern skulle peka på en sten o råkade komma innanför staketet med armen, genast var där en otrevlig vakt där och skällde. Så en liten varning för SURA vakter. (Han hade inte gått charmkursen)
Irene |
|
||||
|
||||
Jag har bara varit i fjärilsdalen vid ett tillfälle, då jag besökte Rodos 94. (hoppsan vad tiden går...)
Fantastiskt fint men ganska så påfrestande vill jag minnas... Känns knät av till vardags tror jag nog att det blir lite tufft i den terrängen... |
|
||||
|
||||
Citat:
Karta över fjärilsdalen. Ingångarna är markerade med rött. Så här ser det ut på vissa delar, inte helt enkelt att ta sig fram om man har problem att gå, men jag tycker absolut att du ska åka dit och "titta in". |
|
|||
|
|||
Vi var i fjärilsdalen i aug. Det var oerhört varmt och mycket trappor att lutning man skulle gå i. Inget för någon rörelsehindrad. Visst fick vi se lite fjärilar men inte var det väl den bästa sevärdheten vi varit på.
|
|
|||
|
|||
Tack alla för er respons på min fråga!Vi kommer nog att åka till båda ingångarna och gå en bit in...men nu är frågan.... får vi betala dubbelt i inträdesavgift? En biljett vid varje ingång?
Hur är det i Kallithea? Vi älskar att snorkla. Hälsningar Gunsan. |
|
||||
|
||||
Nej, biljetten gäller till hela fjärilsdalen.
|
|
||||
|
||||
Det er flest sommerfugler å se i den midtre og øverste delen.... ta dere også en titt i vanndammene og langs disse.., kanskje oppdager der alle "landkrabbene" fasinerende skapninger. oppdaget forøvrig ingen sure vakter da vi var der i Juli. Men det er klart det er ikke lov å bråke, klappe i hendene for å få sommerfuglene til å lette..., det er jo bare naturlig respekt...
reiser dere med barn så er det en dyrefarm like ved som også er en fin liten utflukt.. beste tid å være der på tror jeg er i Juli& august ia |
|
||||
|
||||
Dottern som förövrigt är 18 år skulle bara peka ut en sten för mig, jäklar vad han hojtade till åt henne, det var ingen trevlig vakt alls.
|
|
|