|
||||
|
||||
Spanakotiroptia ? /spenatpaj
Ett riktigt gott recept som är äkta grekiskt. Den smakar så grekiskt och fick den av en som är grek.
225-250 tills den får en gyllenbrun färg i ugnen fillodeg 1 pkt spenat 400-500 g gul lök 1 st krossade tomat (en burk 200 g) vegetas (krydda) salt o peppar smör 3 msk olja fetaost mjölk Stek purjolök,lök,spenat i olja krydda sedan efter smak. Lägg i tomat, smör och ost låt det sjudas ett par minuter Lägg hälften av degen i en braspanna/långpanna varva bladen med olja .Lägg i smeten och gör samma med den andra degen. Häll mjölk över så allt blir fuktigt och skaka till så mjölken täcker och rinner ner längs kanterna. Mängden mjölk ni tar i är på en höft som ni själv märker hur mkt som går åt.Den ska ju ej bli för våt. En god rätt som räcker till minst 5 och är så mäktig. Billig och bra sen att lägga in i frysen. Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Sv: Spanakotiroptia ? /spenatpaj
Väldigt likt Spanakopita, fast den jag brukar göra innehåller inte krossade tomater, vegetaskrydda- är det grönsakskrydda???, eller är det ett varumärke, tror inte jag hört det tidigare. Någon som vet?
// Helén |
|
||||
|
||||
Vegeta är en krydda som är salt och innehåller grönsaker.
Finns att köpas på ICA och många andra . Påsen är blå med en kock på och nettovikt 600 g. Den är en allkrydda och lika gott till soppa som på mackan med tomat. Pajen med spenat är god att stoppa i köttfärs eller ha köttfärsen stekt sidan om.Rätten blir faktist godast om den får i köttfärs, det har jag alltid. Men det är ju en valfrihet. Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Tack, då vet jag vilken krydda jag skall leta efter.
// Helén |
|
||||
|
||||
Lycka till och smaklig spis !
Birgitta 63. |
|
|