Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-28, 16:41
Lolas avatar
Lola Lola är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Erfarenhet av KLM? (GOT-AMS-ATH)

Hej alla!

Reser tillbaka till Aten i februari och klart billigast (inom EU/Schegen) verkar vara holländska KLM, med mellanlandning i Schiphol. Jag har surfat runt lite grand och läser en del negativa saker om deras bagagehantering och bemötande. Jag har därför beslutat mig för att endast ha handbagage (12 generösa kilon) men är tveksam till om jag hinner byta plan på den korta transfertiden (40 min, vilket är minimum, gaten stänger dessutom 12 minuter innan avgång), som erbjuds på deras hemsida. Det är ju trots allt landest största flygplats. Det går tre flighter till den dagen, så det är ingen katastrof, men jag orkar inte med tjafs vid ombokning. Jag läste bland annat om en person som missat sitt flyg, och av flygbolagets representanter fått en utskällning, för att han bokat med kort (dock inte för kort) transfertid, trots att han bokat en paketresa via Travelstart. Om jag vid bokningen själv väljer en annan flight med längre transfertid, blir det betydligt dyrare. Jag har ett missat plan i Frankfurt färskt i minnet, och "räknar" nu nästan med att inte hinna, men ekonomin styr

Så någon, har Ni erfarenhet av detta bolag, så dela gärna med Er! Jag kommer att beställa direkt från KLM:s hemsida, så om någon har erfarenhet av detta också, så är all information välkommen. Tack!

Senast redigerad av Lola den 2008-10-28 klockan 16:43.
Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 18:35
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Erfarenhet av KLM? (GOT-AMS-ATH)

Jeg har bare gode erfaringer fra KLM, som jeg har reist med flere ganger, senest i april Stavanger-Amsterdam-London og retur. Jeg har aldri hatt problemer med bagasjen, og flyene har alltid vært i rute. Personellet virker profesjonelt og effektivt.

Men jeg ville aldri basere meg på mindre enn en time, eller helst en og en halv, for flybytte på Schiphol. Det kan være store avstander, avhengig av hvilken gate man kommer inn til og hvilken man skal ut fra. I tillegg måtte vi begge veier gjennom ny sikkerhetskontroll, da gatene lå slik i forhold til hverandre at vi måtte utenfor transferområdet.

JohnS
Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 19:06
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Jag flyger en del med KLM i tjänsten och har även åkt till Aten alla resor från Stockholm och mitt baggage har kommit på avägar ett par gånger. Det är ingen myt om att schipol har problem när det gäller deras bagage hantering. Men det har alltid kommit till rätta Går bara planet i tid så bör du hinna med lite spring, dock tveksamt om väskorna hinner med. Kolla även pris på SAS och Lufthansa och Airfrance.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 12:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag har själv aldrig åkt med KLM, men jag läste i bladet en gg om en som blev avbokad på en överbokad flygning med KLM. Anledningen var tydligen att hon hade den billigaste biljetten!
Därför passar jag mig för KLM, då jag alltid försöker hitta billigaste biljetten.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 15:32
Lolas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Men jeg ville aldri basere meg på mindre enn en time, eller helst en og en halv, for flybytte på Schiphol. Det kan være store avstander, avhengig av hvilken gate man kommer inn til og hvilken man skal ut fra. I tillegg måtte vi begge veier gjennom ny sikkerhetskontroll, da gatene lå slik i forhold til hverandre at vi måtte utenfor transferområdet.
JohnS
Ojdå...det låter som att jag kommer att få skynda mig. Men jag tänker att, om bolagt själva erbjuder detta korta transeralternativ i bokningen, så måste de väl bedömt att det under perfekta omständigheter, ska kunna fungera? Eller är det min skyldighet att göra denna bedömning? Nästa flight går 1½ timme senare (vilket hade varit perfekt), men priset blir nästan det dubbla.

Frappe> jag tänker resa med bara handbagage, så är jag garderad

Netwolf> jag läste också denna artikel, och blev förfärad! På väg hem, hade det inte spelat någon större roll, men på väg ner är jag alldeles för otålig.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:33
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag hade inga problem med vare sig bagage eller att jag hamnade utanför transferområdet. Schiphol är en stor flygplats men jag tyckte det var föredömligt lätt att hitta rätt där.

Det enda som gjorde mig lite besviken var att man inte kunde få vare sig öl el. vin på flyget. De serverar inte någon alkohol, men flygmaten var ok.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 14:48
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Minimum Connecting Time MCT på Schipol är inom EU 40min. Om man bokar en genomgående biljett kan man inte boka kortare alternativ. Däremot kan man begära av sin resebyrå att få en längre transfertid i Amsterdam men då kan naturlitvis priset bli ett annat. Både lägre eller högre.

Vid normal trafik är det inga problem alls att transferera på Schipol. Långa avstånd, javisst, men bra skyltat och i det här fallet inga passkontroller eller säkerhetskontroller att passera. Har man tur parkerar inkommande plan bredvid avgående plan och har man ännu mer tur är det samma flygplan som flyger vidare mot Aten.

Fördelen med att boka en genomgående biljett är att flygbolaget har ansvar för att boka om psgr till slutdestinationen, erbjuda fika/lunch/middag om väntan blir lång och /eller htlövernattning om det inte finns något flyg samma dag.
Bagagehanteringen är alltid ett problem på flygplatser med stor andel transferpsgr. Heathrow, Frankfurt och till viss del Schipol är ökända exempel. Dock gäller samma som för psgr. Om bara trafiken flyter på tid, så kommer 99% av all bagage fram till slutdestinationen
Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 10:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Jeg har flydd til Athen (fra Stavanger, mlmlanding paa Schiphol) med KLM mange, mange ganger, og har aldri hatt noe tull. Flyene gaar og lander presis (lander ofte litt foer tiden, faktisk). I tillegg er det bedre service enn paa f.eks SAS, man faar mat og drikke (inkl. alkohol om man vil) og innsjekkingskoene/bagasjeleveringskoene er alltid MYE kortere enn SAS sine.
Sjekk inn via internett paa forhaand, saa kan du velge sete, og med bare haandbagasje kan du gaa rett til gate`n.
Hadde KLM vaert en mann hadde jeg rett og slett vaert litt forelsket
Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 15:01
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Det skall inte vara något problem med att nå anslutningen med 40 minuters connection time. Jag har bytt plan på Schipol åtskilliga gånger under tjänsteresor de sista 20 åren, och aldrigt haft något problem. Även då jag har varit försenad från icke Schengen länder och bara haft 30 minuter har det fungerat även under den värsta rusnings tiden.

Jag vill påstå att Schipol är Europas absoluta bästa flygplats, och KLM ett av Europas bästa flygbolag

Torbjörn
Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 12:54
Lolas avatar

Tusen tack för alla svar!

Fast nu har biljettpriserna stigit rejält, så det kan bli vadsomhelst....
Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 21:56
Iréne Iréne är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Har just kollat alla flygbolag som finns och konstaterat att de flesta blivit dyrare. Nu återstår Morwegian. men fy för att inte längre kunna åka från Arlanda. Nu är det landvetter som gäller. Suck!
Det blir till att ta tåget till Moss fvb till Aten.
Hur gör alla människor i Göteborg?
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 08:30
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Iréne Visa inlägg
Har just kollat alla flygbolag som finns och konstaterat att de flesta blivit dyrare. Nu återstår Morwegian. men fy för att inte längre kunna åka från Arlanda. Nu är det landvetter som gäller. Suck!

Hej Irene

Har du kollat Czech Airlines idag, 2300 skr från Aten tilll Arlanda tur och retur.
Jag bokade i förrgår med Swiss Airlines för 2500 skr 6 februari tom 15 februari, under 2000 skr kommer man inte. Har spenderat sista dagarna med att jaga billiga biljetter och dessa 2 är billigast just nu.

Monica
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 08:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Nu återstår Norwegian. men fy för att inte längre kunna åka från Arlanda. Nu är det landvetter som gäller. Suck!

Jag kan visserligen inte svara för alla...., men vi flyger med det som finns, i år har jag ännu inte hittat något direktflyg förutom charterplanen. Ett år körde vi till Arlanda..., det gick jättebra, framförallt dit, hemresan var seeeg. Vid det tillfället tyckte vi det var värt det för de billigare biljetterna, vet faktiskt inte om jag gör om det igen, tror vi väljer Köpenhamn i så fall.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 19:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Nu återstår Morwegian. men fy för att inte längre kunna åka från Arlanda. Nu är det landvetter som gäller. Suck!
Jag hittar inga resor från Landvetter till Aten med Norwegian? Är det jag som inte kan söka, eller vad menar du?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 20:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag har själv aldrig åkt med KLM, men jag läste i bladet en gg om en som blev avbokad på en överbokad flygning med KLM. Anledningen var tydligen att hon hade den billigaste biljetten!
Därför passar jag mig för KLM, då jag alltid försöker hitta billigaste biljetten.

/Netwolf
Detta gäller även SAS och förmodligen ALLA flygbolag som överbokar! Men kompensationen är BRA!!!!

Lissi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:24.