Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-02, 14:50
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Tidsmarginal?

En fråga till er som är vana att flyga till Aten och sen ge er ut på öarna från Pireus;
Hur stor tidsmarginal tycker ni är rimligt att man bör räkna med från det att planet landar och båten går?
Har hittat flyg till ganska bra pris och det skulle i så fall landa kl 15.10 varpå båten avgår kl 18. Det troliga är att vi enbart har handbagage vilket gör att vi slipper stå och vänta på flygplatsen, kan alltså dra direkt!
Vad kostar en taxi till Pireus eller är det lika snabbt och smidigt att hoppa på nån buss?
Skulle detta kunna funka eller tycker ni att man ska ha mer säkerhetsmarginal utifall att det blir förseningar, om allt flyter på känns tre timmar som en ganska god marginal, eller...

Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:01
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Tidsmarginal?

Flyter allt på så är tre timmar alldeles tillräckligt.
Jag förordar tunnelbanan, jättesmidigt sätt att ta sig till Piraeus, tar ca en timma, ett byte på vägen.
Piraeus är stort, har man otur så är det en bra bit att gå till färjan, därav kan taxialternativet te sig lämpligare, men att åka taxi i Aten ligger mycket långt ner på min favoritlista. Jag har förträngt hur mycket vi fick betala också, inte för att summan på något sätt var hiskelig, utan färden
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:05
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!
Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga eftersom vi inte åkt från Pireus sedan 1998. Men jag blev fascinerad av din text " Det troliga är att vi enbart har handbagage..." Hur lyckas ni med det? Jag tycker att vi får stuva om många gånger innan vi får ner allt i två stora ryggsäckar.(vi är två vux+två barn 2år+4år) Berätta gärna om hur vi ska göra för att klara oss med enbart handbagage.
/Ofelia
p.s Är spänd på vilka svar du får angående transport till någon hamn. Vi ska också flyga till Athen i juni. d.s
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:06
litentuvas avatar

Tack för svar men vad är det för skillnad tidsmässigt på taxi och tunnelbana? Blir vi lite sena låter en timme som rätt mycket och då kanske taxi får bli en reservplan om det krisar. Gillar inte heller att åka taxi, i synnerhet inte med barnen som då ska sitta löst...
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:09
Hellens avatar

Vi reser också alltid med handbagage, men jag tror inte att jag klarar av att berätta hur någon som reser med småbarn skall kunna klara av det
Våra barn har burit sin egna packning från sju års ålder, med viss hjälp... så vänta några år så skall jag gärna berätta hur man gör!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:14
ofelias avatar

Förlåt att ämnet spårat ur lite, men...
Måste nog dessvärre erkänna att vi inte reste med endast handbagage de första 7 åren vi luffade utan barn.Fast till sommaren slipper vi välling, gröt, blöjor och barnmat - så vi tappar nog 10 kg av vikten då.
/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:17
litentuvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hej!
Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga eftersom vi inte åkt från Pireus sedan 1998. Men jag blev fascinerad av din text " Det troliga är att vi enbart har handbagage..." Hur lyckas ni med det? Jag tycker att vi får stuva om många gånger innan vi får ner allt i två stora ryggsäckar.(vi är två vux+två barn 2år+4år) Berätta gärna om hur vi ska göra för att klara oss med enbart handbagage.
/Ofelia
p.s Är spänd på vilka svar du får angående transport till någon hamn. Vi ska också flyga till Athen i juni. d.s
Mina barn är i samma ålder men vi brukar klara oss på liten packning.Förra året blev det en kabinväska och en ryggsäck storlek mindre. Har gjort ett antal resor nu och lärt oss Har dessutom turen att kunna bunkra saker hos en väninna på Kreta, varpå vi ej behöver ha med "vätskor" (champoo, duschtvål etc) som måste checkas in, solskydd köper vi på plats. Har också lärt oss att begränsa klädutbudet eftersom vi har tillgång till tvättmaskin och för att det oftast blir en massa kläder som inte används. Badhandukar som tar en hiskelig plats finns också att tillgå hos kompisen. I och med att vi åker under sommarens varmaste delar (Juli i år) är det bara tunna kläder som gäller och som inte tar ngn direkt plats.
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:19
litentuvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Fast till sommaren slipper vi välling, gröt, blöjor och barnmat - så vi tappar nog 10 kg av vikten då.
/Ofelia
exakt, gör superstor skillnad
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:23
ofelias avatar

Aha, nu förstår jag lite bättre. Vi gillar små öar och i somras var vi på ex Shinoussa där utbudet inte är så stort och dessutom relativt dyrt. Så vi tar med det mesta hemifrån inkl var sin flytväsrt till barnen och leksaker till stranden. Jag vet att det finns att köpa men i somras hittade vi hink och spade för 16 euro och då var vi glada att vi tagit med hemifrån.
/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Men, Buss 96 direkt från flygplatsen och ner till Pireus måste vara att föredraga!!

3,7€ per vuxen. Tid max 1 tim 20 minuter.

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:33
litentuvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men, Buss 96 direkt från flygplatsen och ner till Pireus måste vara att föredraga!!

3,7€ per vuxen. Tid max 1 tim 20 minuter.

Arne
Och går ofta?
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Dagtid var 20-e minut, kvällar en gång i halvtimmen, nattetid en gång i timmen.

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:37
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Och går ofta?
Bussen och tunnelbanan går ungefär lika ofta, en gång i halvtimman under högsäsong.
Det finns en tidtabell på nätet både för tåg, buss och tunnelbana, kommer inte ihåg adressen, men du finner en länk till den på Atens flygplats hemsida.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 15:45
litentuvas avatar

Great! Tack så mycket
Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 18:48
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Tid max 1 tim 20 minuter.
HalliHallå! För oss tog det 1 timme och 40 minuter...

Bussen vi åkte med lämnade flygplatsen vid 22-tiden.
Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 19:59
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
HalliHallå! För oss tog det 1 timme och 40 minuter...
Vi åkte buss X96 kl. 03 på natten/morgonen den 28 juni. Enligt tidtabellen skulle den ta 90 minuter. Men busschaffisen körde som en biltjuv, så han klarade sträckan på 60 minuter!

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 15:09
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Vi åkte buss X96 kl. 03 på natten/morgonen den 28 juni. Enligt tidtabellen skulle den ta 90 minuter.
Vi åkte den 26:e. Ni var på Milos i år eller hur? Då måste va ha varit där samtidigt!
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 21:49
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Vi åkte den 26:e. Ni var på Milos i år eller hur? Då måste va ha varit där samtidigt!
Vi landade som sagt i Aten tidigt, tidigt den 28/6. Sedan luffade vi rutten Kythnos-Serifos-Sifnos-Milos. På Milos var vi 11-17/7 har jag för mig.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 14:31
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Vi landade som sagt i Aten tidigt, tidigt den 28/6. Sedan luffade vi rutten Kythnos-Serifos-Sifnos-Milos. På Milos var vi 11-17/7 har jag för mig.
Ojdå! Då var vi nog inte där samtidigt. Vi gjorde lite tvärtom. Folegandros, Milos, Sifnos...
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 17:52
jusas jusas är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Tiden ? Åkte i somras med taxi Pireus - Athens flygfält...på 37 min...
Den resan är det snabbaste jag nå´nsin gjort i en taxi. Låt vara att det var tidigt på morgonen och nästan ingen trafik alls (rekommendabelt ? -Njaa...)
Taxin har ett fast pris från Pireus till flygplatsen...26 eur...några euro till ifall starten sker mellan 23.00 - 06.00. Då kan man ju åka 4 pers i en taxi.

Räkna med c. 1 timme för taxin mellan dessa platser.

Lyckliga er som åker iväg !

Jusas
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.