Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-03, 15:40
Kokolakis Kokolakis är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard IKEA på Kreta?

Är det någon som vet om de har öppnat Ikea i Heraklion som det har snackats så mycket om? Suget efter lite Svensk julmat börjar göra sig påmind redan nu i November månad .

Har kollat lite allternativ att få levererat från Athen men då kommer julskinkan att kosta sin vikt i guld, vilket den inte är värd.
Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 15:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: IKEA på Kreta?

Tror inte att de börjat bygga än men det vet säkert någon som är bosatt på ön. Tidgare har jag läst att det finns med i planen för eventuell byggstart 2012-2013.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 16:13

OJ DÅ då kan jag behöva vänta några jular till på att kunna få upp lite gamla hederliga adventsstjärnor i fönsterna. Det är ju inte så gott om släkt och vänner som kommer till Kreta på vintern precis, annars kunde ju de tagit med smått och gott. När det gäller Kreta så ligger denna vackra ö tillräckligt långt ifrån tråkiga viterslasskiga Sverige (i Skåne får vi bara snöslasst och ingen riktig knarrande snö ) men ack så långt ifrån det känns när man saknar något riktigt Svenskt.
Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 17:15
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kokolakis Visa inlägg
OJ DÅ då kan jag behöva vänta några jular till på att kunna få upp lite gamla hederliga adventsstjärnor i fönsterna. Det är ju inte så gott om släkt och vänner som kommer till Kreta på vintern precis, annars kunde ju de tagit med smått och gott.
Hej!

Kom att tänka på en sak.......... vad gäller julskinkan..
Vanlig skinka går väl att få tag på?
Här finns recept på hur man saltar en skinka
samt ett annat - kanske lite enklare alternativ.
Kan det vara något?

http://www.husagard.se/julskinka.php

Hälsningar Lena

PS. Salpeter heter NÍTRO och då borde väl Salpetersalt helt NÍTRO ALÁTI DS.

Senast redigerad av Nektaria den 2008-11-03 klockan 17:39. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 20:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Julbordet går nog att fixa ganska bra utan svensk mat. Skinka, lammrätter, köttbullar och ungsbakade rödbetor penslade med olivolja, honung, salt och spiskummin är några av mina tips strö över fetaost de sista minuterna i ugnen får du en rätt som påminner om både Sverige och Grekland.

Be vänner eller semestrande kalimeror ta med adventsstjärnor nästa sommar så slipper du vänta flera år på att IKEA ska öppna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 21:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Tänk vad märkligt. När vi firar jul i Sverige, så försöker vi så mkt som möjligt införa medelhavsmaker. Det går sådär, då protester inkommer varje år från konservativa släktingar.
Sen hör man att ni sitter i Grekland och längtar efter svensk stabbig julmat! Jaja, det blir väl så när man bor utomlands.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 08:10
monica monica är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kokolakis Visa inlägg
OJ DÅ då kan jag behöva vänta några jular till på att kunna få upp lite gamla hederliga adventsstjärnor i fönsterna.
Men Uffe skrev ju i en annan tråd som du startade att han hade sett adventsstjärnor på AlexPak på Kreta.

Kan du inte be snälla släktingar skicka ner några adventsstjärnor till dig, de väger ju inte så mycket.
Ett annat tips är att gå in och titta på Ellos eller Jotex postorderfirmor och kanske kan du beställa ner till Kreta.

Om skinkan på IKEA kan jag säga att du missar ingenting, den smakar inte mycket och är väldigt vattnig.
Bättre att förbereda skinkan själv.

Monica

Senast redigerad av monica den 2008-11-04 klockan 08:16.
Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 18:03

Tack så jätte mycket för alla era svar! Det är något märkligt det där att varje gång jag är hemma på besök så mår jag nästan dåligt av alla feta såser och det är ingen mat eller liknande som jag ens har gett en tanke av saknad på. Jag tror jag ska göra mig ett smarrigt grekiskt julbord och njuta av läckerheterna som finns att finna här nere. Adventsstjärnor ska jag nog få löst om inte så överlever jag nog. Vad mer kan man begära 20 grader i November på denna vackra ö.
Tack än en gång gått folk!
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 19:05
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Kalispera!
"Vi" har ännu inget varuhus på Kreta. Det har åtminstone, som sagt, funnits långt framskridna planer på ett hus, men då man nu fattat beslut om att dra ner på etableringstakten för nya varuhus känns det som att just det på Kreta är ett av dem som ligger i farozonen att skjutas ytterligare på. Jag hade själv hoppats på att få hjälpa till vid öppningen nämligen... :-)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.