![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har köpt en enkilos klump feta på Kreta.
Inplastad och utan saltlag. Hur bevarar vi denna i ett par veckor, när vi öppnar förpackningen? - Ska vi göra saltlag och hur? - Frysa i bitar? - Eller håller sig fetan utan saltlag, och hur länge? Vi ska sprätta förpackningen i helgen, för att smaka av denna ost. En härlig greksallad väntar då. Svar emotses tacksamt! Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Det jag fått lära mig är saltlake. Titta i en gammal kokbok.
Om du fryser in den blir det bara gryniga bita som faller i microbitar. Jag har också testat att en gång i världen köpa med mig hem stor bit, men den låg i plåtburk med saltlake. Räckte ett halvår med kylförvaring. Kommer gärna och provsmakar ![]() Uffe |
|
|||
|
|||
![]()
I en tidigare tråd, initierad av Arne
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har nu förmånen att köpa riktig grekisk fetaost i min orientlivs-butik. Köper alltid en lite större bit som jag delar i lagoma portionsbitar för sallad och dylikt. Som jag har i frysen. Visst blir den lite smuligare. Men gör ingenting om jag ändå smular ner den i salladen... eller vad jag nu ska ha den till. I min butik finns även riktiga kalamata-oliver i lösvikt. Och goda sardininläggningar.. som jag älskar att ha på smörgås.. med en tomatskiva ovanpå.
Och jag blev så lycklig när jag hittade grekisk honung där för att tag sen också.. ![]() De byggde om butiken för att tag sen och har utökat utbud numera. Finns mycket smått och gott att hitta där. Även i frysarna.. kalamares, octopussy.. och.. och.. en massa gottis.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Samma här, det är saltlake som gäller och fetan ska täckas av densamma annars sätter en mindre angelägen process igång. Med saltlake håller sig fetan länge.
//Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Funderade på om jag inte tidigare skrivit om just saltlake och letade bland gamla inlägg och via länken nedan kommit mitt gamla inlägg:
http://www.kalimera.nu/forums/showpo...9&postcount=14 //Zanét ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Just den tråden var den jag åsyftade i mitt tidigare inlägg, men som jag av någon anledning inte lyckas lägga ut länk till i den här tråden
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
|