![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Till alla er som frusit i regnet idag, enkel men värmande god soppa
![]() till ca 4 personer 5-6 potatisar 1 gul lök 3-4 vitlöksklyftor 1 purjolök 1 burk krossade tomater 1 burk stora vita bönor 1-2 tsk chilipure (den konsentrerade) 3 mtsk olivolja 1 knippe färsk perilja 1 mtsk torkad oregano 1 buljongtärning 4 dl vatten svartpeppar havssalt (eller vanligt) Hetta upp oljan i en kastrull, fräs tärnad potatis, finhackad vitlök, grovt hackad purjo+gul lök, fräs även ned chilipuren och oregano så att smakerna får gotta sig. Krydda med salt och peppar, smula ned buljong och slå på de krosade tomaterna. Rör runt och späd till sist med vatten. Låt koka tills potaisen är riktigt mjuk ca 40-45 minuter. Vänd ned bönorna efter halva tiden. När soppan är nästan klar skall den finhackade persiljan i. Smaka av och servera med lantbröd! Mums! Kali sas opexi! |
|
||||
|
||||
![]()
Lät mycket gott
Detta ska provas nu när det är för mycket månad kvar i förhållande till innehållet i börsen. -Är det här soppan man brukar bli serverad uppe i bergsbyarn? Det brukar alltid finnas nåt liknande i alla fall som alltid står på spisen och sedan det goda brödet och en skvätt Retzina till. Inte helt fel. Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Ja att det blev soppa idag för vår del har både med det höstruskiga klimatet i Sverige och klimatet i plånboken att göra
![]() ![]() Något liknande serveras i de kretensiska (och grekiska) byarna dock är receptet improviserat, har inte fått det av nån men det funkar! Just det, om jag har fetaost hemma smular jag ned det innan servering, det blir supergott! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ska testa med osten, frågan är bara om vårt Coop Forum har någon ost som är bra?
-Man får ju inte provsmaka! Tänk så enkelt på Kreta hos ex Marinopoulos. Peka och säg att du vill smaka. Inget problem. Vi har tyvärr bara Ica Kvantum och Coop Forum här i Piteå och där är allt packat eller inplastat. Tacka vet jag våra invandrarbutiker, där är det ordning och provsmakning. Funkar tyvärr inte här i stan då piteborna är väldigt konservativa då det gäller mat. Om du inte visste hur man snabbast tar död på en pitebo så gäller följande: Släng ut en palt på dygnsgammal is så är saken ur världen. Uffe ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hittade på en halv zuccini som jag slängde i de sista fem minutrarna (skivad i halvmånebitar), blev inte alls dumt
![]() ![]() ![]() Senast redigerad av litentuva den 2008-11-10 klockan 19:28. Anledning: stavning |
|
||||
|
||||
![]()
Nu frestade jag dig allt.
Synd bara att Retzinan på bolaget inte går att dricka. Uffe |
![]() |
|
|