|
||||
|
||||
Greklands bästa honung?
Jag har provat honung från i stort sett alla hörn av Grekland. Precis innan avresan från sommarstugan på Santorini i Septermber, fick jag en burk med ett kilo honung från grannön Anafi! Honungen från Anafi sägs vara Greklands bästa! Jag är böjd att hålla med om detta. Vilken lycka att få denna burk då jag tyvärr blev jätteförkyld och inte kunde följa med till Anafi själv, ett par dagar den sista veckan.
Vad tycker ni andra om honungen från Grekland? MVH Honungsyeasou |
|
|||
|
|||
Sv: Greklands bästa honung?
Köper alltid med mig grekisk honung hem. Ett absolut måste på världens bästa och enklaste efterrätt; väl avrunnen yoghurt med valnötter som toppas med honung.
|
|
||||
|
||||
Min far, salig i åminne, var fritidsbiodlare. Han hade en stor vurm för Kretensisk honung. Därtill var han ordförande i Sörmlands biodlararförening.
Detta resulterade i att han bland annat företog en resa till Kreta i tidigt sextiotal. Tåg till Athen och därefter färja till Kreta. Väl hemkommen medförde han trenne stora urnor fyllda med kretahonung. Urnorna voro stora och förvisso innehållsrika. Denna honung fick endast användas vid särskilt högtidliga tillfällen, och kom att räcka i decennier. Fadern medförde därtill ett antal bidrottningar i små lådor att införa i det egna bisamhälleståndet. Jag minns fortfarande den ljuva aromen och den goda smaken på denna honung. Arne |
|
||||
|
||||
Bästa honungen är förstås Kalymnoshonungen Tyvärr var inte årets skörd färdig när vi var där i juni
Timjan växer det ju hur mycket som helst på ön Riitta |
|
||||
|
||||
Bästa honungen är förståss Thassoshonungen !
Men också honung från andra grekiska håll är nästan lika gott! Eija |
|
||||
|
||||
Jag älskar Kretahonung på yoghurt till frukost.
Som substitut här i Öjebyn använder jag Petsäll's, vår lokala biodlare som har mycket ljung runt i skogen. Inte så dåligt det heller i brist på annat. Uffe |
|
||||
|
||||
Här är en bild på min grekiska honung som jag köper på Orions livs här i Norrköping. Kanske inte greklands bästa. Men nog så god ändå..
|
|
|