Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-17, 20:34
Kim Kim är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Hur funkar färjan till fastlandet nu?

Hej! Har spenderat några månader på södra sidan och börjar fundera på att åka hemåt i december eller januari. Kommer att ta tågvägen och börjar med färja härifrån. Har fått en massa olika besked av folk härnere. De nya färjorna går inte off-season, utan det är de gamla som gäller. Är det någon kalimeraläsare som vet något om hur de funkar? Eftersom det bara verkar vara nattrafik som gäller under den blåsiga perioden vill jag förstås åka så komfortabelt som möjligt. Vissa säjer att jag ska åka upp till Chania, andra att de bästa båtarna går från Iraklion.

Kort sagt: Allt ni kan berätta om den där färjeturen är jag klart nyfiken på.

Kalinichta!
Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 20:48
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Hur funkar färjan till fastlandet nu?

Enligt GTP så går det nattfärja både från Chania och Heraklion. Gå in på öarna i menyn här på Kalimera välj Kreta och båttider. Skriv Kriti resp. Pireus så kommer tiderna upp. Lycka till.
Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 06:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ett alternativ som nog står sig gott prismässigt i jämförelse med nattfärja och hytt, det är att flyga. Aegean Airlines tar 46€ för enkel resa Chania- Athen den 30 November. Avresa 08.00 och framme i Athen femtio minuter senare.

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 10:22
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Färjorna avgår kl 21 från både Chania och Heraklion.

Håller med Arne om att Argean är prisvärt om du funderar på hytt på färjan. I annat fall är färjorna billigare, men tid är också pengar( ja kanske inte i Grekland då).
Färjorna anlöper P tidigt på morgonen, flyget något mänskligare och du har ändå hela dagen orörd.
Kali tixi
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 12:27
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Håller med båda föregående talare FLYG.
Aegean har just nu någon kampanj.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-11-21, 21:58
Kim Kim är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Tack allihop! Jo visst spar man tid med flyg, men ni har inte skådat mitt gepäck...

Just nu har vi riktigt oväder här nere i syd. Regn, vind och blixtar och dunder. Men det är trevligt i alla fall. Bergen står ju kvar så det är bara att dra på regnrocken och trava iväg.
Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 00:02
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ja och här hemma i Svedala har vi snö, blåst och minusgrader.
Regn och blåst på Kreta är inte heller att leka med. Jag gick Agia Irini ravinen för en del år sedan i november och plötsligt kom regnet och vinden från söder.
Inte en bil, inte en människa i närheten, Volvon stod vid ingången till ravinen, jäpp det blev en lång och våt promenad upp till Rodovani var vi trädde in på kafenionet som dränkta katter.
Det var tyst i säkert en hel minut innan någon sa något. Vi hade inga pengar med, de låg i bilen, vem behöver pengar i en ravin på Kreta?
Efter ett par timmar lyckades vi få tag i en taxi från Sougia som körde oss tillbaka till byn Agia Irini med regnet fortfarande piskande ned.
Striptease mitt på vägen och snabbt i torra kläder och in i värmen i bilen.
Som tur var kom det "stora" regnet inte förrän vi kommit ut ur själva ravinen. När det regnar skall man definitivt inte ge sig ut på ravinpromenader, risken för fallande stenar och mindre ras är stor.
Det är bättre att göra halt och hitta ett bra ställe att avvakta tills regnet upphört.
Vare sig förr eller senare har jag och hustrun varit så genomträngande våta av regn och vind trots regnkläder och rejäla skodon.
Det blev både en och två raki när vi kom hem till Chania igen.
Keep walking Kim!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.