![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Läste just RJ:s resebrev med tårar i ögonen. Ger en perspektiv. Diskussioner om eurons värde och tavernatips och varningar känns...ja, lite ytliga i jämförelse. Går att leva med. Och har man inte råd med en greklandssemester finns svenska fjällen som också är vackra, men på ett annat sätt.
Aina |
|
||||
|
||||
![]()
Läste också, kan man stoppa huvudet i sanden och låtsas att man inte ser, knappast. Jag får dåligt samvete när jag läser, känns bra att regelbundet skänka en slant till välgörande ändamål. I mitt fall Rädda Barnen och Läkare utan gränser.
// Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Åh så stark läsning och så fint skrivet....
Man får som sagt perspektiv på tillvaron! Jag skäms med ens att jag gnällde i går över att jag ska lägga 5000 kr på tandlagning, hotellet vi bokat i Paris över nyår fick vi avbeställning på och jag kände panik för det, och i posten låg brev från Skandia att min månatliga pensionsutbetalning på min privata försäkring halverats nu pga börskrisen. Den pensionspengen är mina respengar till Grekland bla, men VADÅ??? LYXPROBLEM!!!! ![]() ![]() Nu har man ett normalt perspektiv igen på vad som är viktigt i livet; ett hem, frihet, trygghet och nära och kära i ens närhet! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Men, stilla min nyfikenhet!!! Vilken ö är det som avses??
Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Mycket bra och annorlunda skrivet.
En tankeställare må hända? Uffe |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror att RJ med omtanke om öbefolkningen och flyktingarna medvetet avstått att berätta det...och tycker att det i så fall är bra.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Till Arne: det kan vara vilken ö som helst längs gränsen, och även Kreta. Flyktingvandringen har tagit obegripliga proportioner och befolkningen har upprepade gånger vänt sig till politikerna, politikerna har kommit och sett och lovat vända sig till EU för stöd. - Åtskilliga personer drunknar när de turkiska kaptenerna helt enkelt vippar av dem nära nån ö.
Jag har kontakt med en kvinnoförening på Leros som gör vad de kan för att hjälpa, men inget räcker till. Kläder finns att ge, men vad flyktingarna behöver är en fortsatt kedja av omhändertagande och acceptans någonstans. Det som luktar mest illa i hela affären är att det sitter folk i avsändarländerna och plockar in stora pengar på detta. |
|
|||
|
|||
![]()
Dette er trist lesing. Dette er en av våre yndlingsøyer. Vi har også opplevd mange flyktninger som kommer til denne øya. Det skjer dessverre hele tiden. Trist at det ikke er noe godt mottak for de menneskene som kommer akkurat hit. Det kommer mange i løpet av året akkurat hit. Dette er en av mange øyer som får båtflyktninger.Håper at disse kommer til et eller flere steder hvor man kan får skikkelig human hjelp. Et spesielt, men godt reisebrev. Vi som har det så godt trenger av og til å bli minnet om at ikke alle har det slik. Takk!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har inte vela skriva om detta tidigare då det är negativism.
Ön som RJ skriver om är egentligen ointressant enligt Monicas perspektiv och jag håller med henne. Exakt samma bekymmer finns på södra Kreta och då framför allt från Afrika och ”svarta” människor. De är inte omtyckta av grekerna men de ”finns” och det handlar om den direkta humanitära hjälpen. Jag kan dra paralleller med det RJ skrivit om behandlingen, men det finns mera mat på södra delen av Kreta och min referens är i detta fall Marko i Tsoutsouros. Ja, de upplever det som ett problem då det är människor som betraktas som ”persona non grata” och det allmänna uttrycket är ”Vad har de här att göra?”. De har ett eget land. –Håll er där! Det kanske inte är så lätt då vi ser en mångfald av personliga tragedier, likt det RJ skrev, men vi kan inte blunda. Det är ju människor vi pratar om. Av kött och blod som vi fastän, kanske mörka i hyn eller med slöjor. –Är det här vårat EU? –Då hoppar jag av tåget! Alla människor har lika värde oavsett om du är gul, röd eller svart. Jag får inte tårar i ögonen som Aina utan det här är den krassa verkligheten. Det skrivs bara för lite om detta då det är negativt ur vår synpunkt. Att sedan Greklands invandrarpolitik lämnar mycket i övrigt att önska gör ju inte saken bättre. –Ni som är Kretafantaster, har ni inte sett de arbetslösa Albanierna inne i Xania som hänger vid busstorget? –Var kommer de ifrån och vem vill ha dem? Ja, plocka apelsiner och oliver, för de stjäl inte lika mycket som ”gypsies”. Nu är jag frän i mitt inlägg, men någon måste tala klarspråk. Grekland är underbart, men myntet har en baksida. Jag är ingen ”messersmidt” eller ”besserwisser”, men jag har ögon och öron och utav detta bildat min egen uppfattning. Gärna kritik, men konstruktiv inte en massa gnällande. Detta skulle bli ett kort inlägg, men det blev en roman. Uffe |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
MEN vi har också sett exempel på där greker har hjälpt till för att albaner ska få arbetstillstånd och få stanna. Jag vill så gärna tro att det är p g a medmänsklighet och inte bara för att få billig arbetskraft! Det är så mycket vi har att vara tacksamma över här! Tack RJ! Nektaria/Lena Senast redigerad av Nektaria den 2008-11-20 klockan 22:16. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack RJ!
för din fantastiska beskrivning av din/er upplevelse av något som vi själva fick upplevde i juni. Det har satt djupa spår hos oss och av vår bild av vår värld. Det så i tanken avlägsna blev så där omedelbart nära - där vid frukostbordet på det lilla cafét i gathörnet på Agathonissi en solig och skön morgon. Fortfarande rullar bilderna på näthinnan och i tankarna en ofrånkomlig fundering; är det begripligt eller obegripligt att människor är lika värda? Behandlingen av de anlända kunde absolut varit bättre, men jag lägger ingen börda på de unga grabbar - polis och militär - som jag vill tro att de handlade efter bästa förmåga i en svår och stressad situation. Det var gripande att se hur bybor med tårar i ögonen stack till barn en påse med något ätbart. Det var 18 flyktingar som kom den morgonen. Veckan innan totalt 200. Jag hoppas att alla dessa och alla andra har nått sina drömmars och resas mål. Vi har siktat in oss på en resa till Grekland nästa år. Om inget totalt oförutsett inträffar, vet vi på förhand att vi når våra drömmars mål. Åter - ett varmt tack - RJ! /Anders |
|
||||
|
||||
![]()
Till Lena
Mr A har faktisk som han själv säger en "Tomte" som hjälper till med det mesta och A har gått i god för honom så att han är kvar lagligt. Okay halva lönen mot en "grek", men prata om plikttrogen och nästan livegen. Jag tror "Vi" har svårt att förstå sådant, men det är bara att gilla läget. Jag vet inte vad "Travi" heter egentligen men han kallar sig själv så. Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
I Grekland kan man finna en djupt rotad känsla av förståelse för flyktingarna. Den som läst om tragedierna i Mindre Asien (Smyrna) och senare vad som hände under andra världskriget, med folkförflyttningar utan like, ser och hör detta. - Men nu är proportionerna så oerhörda, vi pratar om tiotusentals människor som bara kommer och kommer och acceptansen minskar motsvarande. - Problemet är olösligt, inte förrän de får bra liv i sina egna länder kommer trafiken att stoppa upp. - Och när kommer detta att ske?
Gentemot en kompakt massa av människor som kräver omhändertagande känner man sig lätt negativ. Om man lär känna den enskilda personen ändras detta. Vi i Sverige var inte heller så speciellt trevliga mot vietnamesiska båtflyktingar och såna som kom under krigen på Balkan.- Jag vet, för jag träffade dem på jobbet och hörde tragiska berättelser många gånger. Men återigen: vad jag tycker är det värsta är att det har uppstått en raffinerad affärside´ med att ta rejält betalt av flyktingarna men sen lämna dem åt andra att klara av. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Särskilt dina två sista meningar här, olösliga problem i de egna länderna och när förändringarna kommer att ske är anledningar till att flyktingarströmmar rör sig i alla möjliga och omöjliga riktningar med sikte på bl.a västra Europa. Och jag ska omedelbart säga att detta ämne är något jag kan för lite om för att ha kunskaper kring men det är viktigt att försöka sätta sig in i och förstå hur dessa människor har det innan de blir flyktingar. Är det kanske så att vi som lever i en "bättre värld", får se problemen först när flyktingarna blir illa behandlade någonstans eller t.o.m går en säker död till mötes i s.k. båtar redan på havet ? Har jag sakfel någonstans eller uttrycker mig luddigt skyller jag som sagt på dålig kunskap men jag har i alla fall en åsikt. Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läste det också och man kan ju bara hoppas att slutade bra för de stackars flyktingarna och att de når sitt mål. Trots att vi gnäller om mycket här i Sverige så har vi det faktiskt väldigt bra. En social trygghet.. även fast det börjar naggas lite i kanten där nu. Inga krig. Det mesta är så välordnat.
Så tråkigt att det alltid finns andra som lever gott på andras olycka. De där stackarna har säkert betalat massor för att skeppas över till annat land. De har ingenting att åka tillbaka till. Allt ägodelar är sålda. Inget att komma hem till. Jag läste en bok om flyktinglivet för ett par år sedan som handlar om just det. Mycket läsvärd. Den heter "En plats i paradiset" och är skriven av Hama Dostan //Monica |
|
||||
|
||||
![]()
Sitter och läser tidningen Ethnos idag 21 nov 2008 och hittar en artikel som har att göra med flyktingsmuggling. Jag översätter fritt, för det är en massa komplicerade ord , men meningen kommer att framgå:
Stränga straff som uppgår till 10 år har utdömts vid rättegångar som har att göra med flyktingsmuggling till landet...senaste dagarna dömde myndigheten i Samos 19 personer för olika tillfällen av människosmuggling till öns kust ...utdömde totalt 150 år och stora penningsummor i böter. Anklagelserna omfattade förutom underlättande att ta sig in i landet olagligt även utsättande personer för livsfara eftersom förflyttningarna skett med osäkra båtar medförande många flyktingar...straffen fördelar sig från 6 år och 6 månader till 10 år och 8 månader . Bötesbeloppen sattes till totalt 101.000 euro. ...man avser att förändra lagen så att brottet ska bedömas strängare...även till livstidsstraff...parallellt skall myndigheterna få resurser att utreda hur "ligor" opererar och organiserar människosmugglingen som ger vinster på miljonbelopp varje år...förflyttningarna sker med snabba turkiska och grekiska båtar och priset ligger på 2000 -2700 euro per person beroende på destination...vanligtvis tre personers besättning-oftast ukrainare-som tar 1500 euro var. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi var också där och såg detta i början på sommaren. Det var inte alls lika många människor som på dina bilder, men visst upplevde jag samma sak som du, RJ. Maten smakade inte alls lika bra och man kände sig illa till mods.
Tack RJ, för ett bra resebrev och jag hoppas att vi alla tänker på hur bra vi har det. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
"A small boat, overloaded with hopeful young men, edges slowly into
view. In the distance a freight liner awaits them. The elder of the group takes out his ID papers and tears them up, throwing them into the sea. Elias, our protagonist, understands. Without hesitation, he does the same. As the coast guards searchlights close in, Elias knows its time to move." Så står det i synopsen till Costa-Gravas nya film "Eden is west". Hade glömt den men tänkte genast på den igen när jag läser inläggen här. Filmen är delvis inspelad på Kreta och lanseras nästa år. Här en länk till artikel och intervju med Costa-Gravas om filmen. http://edition.cnn.com/2008/SHOWBIZ/...tsr/index.html Proxy |
![]() |
|
|