Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-11-26, 16:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Hårda bud för flyktingar!!!

Det blåsa snålt för flyktingar som ankommer till Grekland!!

Arne

Övergrepp mot asylsökande i Grekland

Grekland bryter mot folkrätten genom sin brutala och olagliga behandling av flyktingar - främst människor som flytt från Irak. Det hävdar människorättsorganisationen Human Rights Watch (HRW) i en rapport.

I rapporten säger sig organisationen ha bevis för att den grekiska kustbevakningen tvingat ut båtar med migranter ur grekiska vatten. De ska också ha punkterat gummibåtar och förstört andra flytetyg.

För de asylsökande som lyckats ta sig in i landet har myndigheterna i många fall blockerat asylprocessen och bara beviljat asyl i ungefär två procent av fallen.

I de norra delarna av Grekland samlar polisen enligt HRW rutinmässigt in asylsökande människor, misshandlar dem och skeppar tillbaka dem nattetid över floden Evros till Turkiet.

Det grekiska inrikesdepartementet har inte velat kommentera uppgifterna.
Källa: TT
2008-11-26
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-11-26, 21:37
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Fy fan vad vidrigt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-11-26, 21:57
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Ja vad gör vi?? Bojkottar Grekland till sommaren??..Eller påverkar Grekiska ambasaden i Sverige ?? Ett upprop med namnunderskrifter här på Kalimera..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-11-26, 22:15
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Jag hade tankarna åt samma håll som du Kastas, eller rättare sagt så tänkte jag "...och det landet semestrar jag i..."

Är "vi" så mycket bättre i Sverige? Psykisk tortyr har man ju läst en del fall om.
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-11-26, 22:25
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Ja vad gör vi?? Bojkottar Grekland till sommaren??..
Jag tror definitivt inte på någon bojkott av Greklandsresor! Att vi däremot framför våra synpunkter för våra grekiska vänner/bekanta hur vi tycker att man bör respektera människor generellt, kan påverka inställningen hur man behandlar flyktingar, "gästarbetare" från Albianien, Bulgarien m.m.

Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-11-26, 22:28
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Jag tror definitivt inte på någon bojkott av Greklandsresor! Att vi däremot framför våra synpunkter för våra grekiska vänner/bekanta hur vi tycker att man bör respektera människor generellt, kan påverka inställningen hur man behandlar flyktingar, "gästarbetare" från Albianien, Bulgarien m.m.

Lena
Tror inte det räcker med våra Grekiska vänner i detta fall..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-11-27, 09:39
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Du har så rätt! Det är många fler som behöver påvekas!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-11-27, 09:43
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Jag tror inte att vi vanligt folk här i Sverige kan påverka de grekiska politikerna och de grekiska invandrarmyndigheterna. Tråkigt men sant. Men vi kan ju alltid diskutera här hur det skulle kunna vara.. och önska det till det bättre.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-11-27, 11:42
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Är med i en grupp "Frige Annika Östberg" Där mailar vi Californiens guvenör Arnold Schwarzenegger med jämna mellanrum. Kan man inte maila Grekiska ambasaden??
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-27, 16:19
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Janet Visa inlägg
Fy fan vad vidrigt.
Det er vel dessverre omtrent det jeg sier, jeg også..... og så sier eller gjør jeg ikke mer.

Vi vet at det eneste som kanskje kunne vært effektivt, er en massiv boikott av turistindustrien fra resten av Europa, men det koster meg personlig for mye, så det er ikke aktuelt for meg i alle fall. Og siden ingen andre bryr seg, betyr det ingen ting om jeg reiser et annet sted.

Visst er det feigt, men det er i alle fall ærlig, jeg vil ikke ofre min ferie av hensyn til en del illegale innvandrere, selv om jeg er fullt klar over at de er mennesker de også med det samme menneskeverd som jeg har, i teorien i alle fall.

Som Janet sa: Fy fan vad vidrigt.......................
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-27, 16:52
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Nej JohnS. Huvudsaken vi mår bra eller??
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-11-27, 17:11
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Vi är 5758 medlemmar på detta forum. Alla är vi säkert greklandsvänner och tror inte vi vill se på detta problem med förbundna ögon. Där Kvinnor och barn samt deras män och fäder behandlas på detta vis. Tycker att man borde visa lite medmänsklighet mot dessa. Fast dom är illegala invandrare. Jag skickar nu ett mail till. ambassador@greekembassy.se Hoppas vi är flera av oss 5758 som gör det./kastas
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-11-27, 17:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Vi vet at det eneste som kanskje kunne vært effektivt, er en massiv boikott av turistindustrien fra resten av Europa,
Nu är det väl tyvärr så att de allra flesta länder i Europa behandlar sina oönskade invandrare på precis samma sätt..Italien, Frankrike mfl mfl, ja säg ett enda land som tar emot flyktingar på ett riktigt humant sätt. Se bara hur Sverige behandlar vissa grupper av flyktingar, vi är inget praktexempel på human flyktingpolitik även om vi nog inte har denna behandling som skrivs om här.
Jag tror inte att turistbojkott hjälper då det drabbar fel grupp av människor och inte hjälper det flyktingarna heller...
HUR detta enorma problem ska lösas är jag dock inte rätt person att bedöma.
Jag har dock inte dåligt samvete för att jag åker till Grekland, möjligen då för att jag FLYGER dit....

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-11-27, 18:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

En annan tråd tar ju upp det här ämnet, och jag skrev att jag starkt ogillar att somliga människor gör sig stora pengar på flyktingtrafiken. I gårdagens Ethnos, 26.11.08 är det en helsidesartikel om hur det i Patras görs ideliga flyktingtransporter via lastbilar och annat och att även hamnpolis har avslöjats som inblandade. Tystnaden om vad som händer är ganska omöjlig att spräcka, många har ekonomisk vinning i detta.
- Jag tror inte att de tas bättre om hand i Italien, om de tar sig dit, det är illa på alla håll.
- Det enda jag är säker på är att jag är lycklig nog att ha fötts och bott i Sverige-som svensk-och att jag har sluppit byta land av tvång-och att jag mottagits på det bästa sätt här i mitt nya hamland.

Dåligt samvete poppar upp så fort något av världens alla eländen kommer på tal.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-11-27, 20:09
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Bevisligen är mottagande i Grekland sämst.Det är inte frågan om dåligt samvete.Det är frågan om hur människor blir behandlade. Är själv flykting så jag vet hur vi har det här.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-11-28, 07:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Kastas kan ha rätt, att Grekland är sämst på flyktinghantering. Jag har ingen kunskap om hur det går till på andra håll. Vad vi utomstående ser är ju bara sekvenser av människoliv under hårt tryck.
En helsida igen i dagstidningen Ethnos handlar om Patras och utredningen om inblandning av okänt antal personer som för höga summor skeppat flyktingar vidare till Italien.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-11-28, 09:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Jag ger regelbundet pengar till Amnesty och får deras medlemstidning några gånger per år. Här kommer några länkar där ni kan ni läsa mer om Amnestys rapporter om Grekland.http://thereport.amnesty.org/eng/Reg...al-Asia/Greece

http://www2.amnesty.se/svaw.nsf/bfa7...9?OpenDocument

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-11-28 klockan 09:48.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-11-28, 09:59
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Jag tror inte att vi vanligt folk här i Sverige kan påverka de grekiska politikerna och de grekiska invandrarmyndigheterna. Tråkigt men sant. Men vi kan ju alltid diskutera här hur det skulle kunna vara.. och önska det till det bättre.
Jag undrar vad det Grekiska folket tycker om regeringens flyktingpolitik??
Jag kan tänka mig att det precis som här hemma förs debatter i Grekisk media om flyktingpolitiken? Om inte vi kan påverka politiken så bör ju åtminstone den egna befolkningen kunna göra det?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-11-28, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 530
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Är själv flykting så jag vet hur vi har det här.
Det är därför det är så konstigt att grekerna har så kass flyktingpolitik, det är inte så många år sedan hundratusentals greker var tvungna att fly sitt eget land. Det borde veta bättre, eller rättare sagt, politikerna borde veta bättre, något borde de lärt sig av sin egen historia.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-11-28, 15:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hårda bud för flyktingar!!!

Jag tror att en del av fenomenet orsakas av mängden nyinkommande, det är alltså så överväldigande många som kommer, och det syns nu överallt i städerna, främst, där personer som hamnat i en helt omöjlig cirkelgång måste överleva på något sätt, och då blir det nära till olaglig verksamhet. De inhemska människorna som bor i dessa städer och kvarter reagerar förstås. I en brett upplagd rapport i en dagstidning ( min kanske inte helt pålitliga källa) påstås att Aten är "uppdelat" mellan olika nationaliteter som har mutat in olika områden som prostitution, narkotikahandel , gatuförsäljning av pirat-cd...-och jag orkar inte redogöra för hela artikeln. Det är givetvis inte de nyinkomna halvdrunknade flyktingarna som utgör denna maffia, men säkert rekryteras många underhuggare därifrån.
I Patras är det ideliga gatubråk mellan afrikaner och irakier/iranier/afganistaner. Patrasborna har helt enkelt tröttnat på att inte kunna vara lugna i sin stad.-

MEN! Detta ursäktar inte alls att polisen är brutal/tar mutor/ fördröjer processer/trakasserar mörkhyade. Inte alls.
-Polisen här har en annan tradition för sitt agerande än i Sverige, där vi växt upp med en bild av den snälle kvarterspolisen som plattfot vankar omkring och skämtar med barn och tanter.- Dom skämtar inte här, punkt.
Sen är ju de flesta flyktingarna muslimer och det är inget som är populärt här.

-Jag har sett uppgifter om att politiker (och vanligt folk) ser Grekland som en gränspost mot den hotande faran att helt översköljas av flyktingar och att resten av Europa inte gör sin del solidariskt .
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT