Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-30, 12:34
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Små porsjoner... eller altfor store?

I flere tråder der man har diskutert restauranter - senest i Taverna varning , Karpathos - har man vært inne på størrelsen av porsjonene.

"ingenstans har jag ätit så god mat och så rikliga portioner som i denna by."

"- och mätt blir man verkligen! "

Jeg har aldri opplevd å ikke bli mett, tror jeg. Alle steder er det jo mulig å bestille en liten rett til... og en til... og en til.. inntil alle rundt bordet har fått nok.

Er det bare vi som for det meste har det motsatte problemet, at det blir for mye mat på bordet? Det er jo ofte så mye som frister, at man lett bestiller en forrett eller to for mye. Lar man seg da rive med og bestiller hver sin hovedrett også, har det lett for å stå en del rester igjen når man ikke orker å spise mer. "Magen blir mett før øynene" er et gammelt ord som vi har fått bekreftet flere ganger på greske tavernaer!

Jeg har forresten mange ganger sett at grekerne har det på samme måten, det står ofte mye mat igjen på bordet når de er ferdige med å spise. Kanskje det "må" bli sånn når man skal få med seg et komplett gresk måltid?

Noen som har gode råd, bortsett fra å mate kattene under bordet?
Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 10:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Små porsjoner... eller altfor store?

Maten kommer ofte i store porsjoner, fordi hver rett er beregnet paa aa deles. Saa det blir ofte for mye. Hvis man ikke er ekstremt sulten men vil smake paa litt av hvert, er det greit aa bestille pikilia eller mezedestallerken. Ofte kan man bestemme om den skal vaere med hovedsakelig fisk eller kjoett (eller ost, noen ganger). Bonusen med dette er ogsaa at man kanskje faar servert ting man ellers ikke hadde tenkt paa aa bestille, og man kan dermed faa nye smaksopplevelser. Slett ikke dumt!
Bortsett fra det, to-tre forretter og en hovedrett, alt paa deling, er ofte ok mengde til to, synes jeg.
Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 14:57
aake aake är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Efter många besök i Rethymnon har vi i alla år beställt en huvudrätt och två tallrikar då vi ska äta.Vi är två personer och vi äter inte så mycket så det brukar räcka bra för oss. Ingen bland personalen har opponerat sig.
Billigt blir det också!
aake

Ps. Vad betyder Kriti stin kardia mou? Ds
Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 16:41
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Maten kommer ofte i store porsjoner, fordi hver rett er beregnet paa aa deles. Saa det blir ofte for mye. Hvis man ikke er ekstremt sulten men vil smake paa litt av hvert, er det greit aa bestille pikilia eller mezedestallerken. Ofte kan man bestemme om den skal vaere med hovedsakelig fisk eller kjoett (eller ost, noen ganger). Bonusen med dette er ogsaa at man kanskje faar servert ting man ellers ikke hadde tenkt paa aa bestille, og man kan dermed faa nye smaksopplevelser. Slett ikke dumt!
Bortsett fra det, to-tre forretter og en hovedrett, alt paa deling, er ofte ok mengde til to, synes jeg.
Vi bestiller ofte pikilia, særlig som lunch, og som du sier, får man kanskje smake retter man ikke hadde bestilt ellers. Og variasjonene er jo store, ikke bare fra sted til sted, men også ofte fra dag til dag på samme sted, særlig når man kommer utenom de mest standsrdiserte turiststedene.

Vi har ikke tenkt på å dele hovedretten, uten at jeg helt forstår hvorfor ikke det har falt oss inn . Men ofte bestiller vi bare tre, fire, fem forretter til oss to, og alle disse deles jo. Når vi er fire, er det jo større muligheter til variasjon av forrettene. Det hører liksom med i et gresk måltid at man spiser litt av hvert.
Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 16:48
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av aake Visa inlägg
Ef
aake

Kreta i mitt hjärta
Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 16:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av aake Visa inlägg

Kreta i mitt hjärta....

tror Lissi
PS Hann aldrig se att det redan var svar på frågan

Senast redigerad av Lissi den 2008-12-01 klockan 16:52. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.