|
||||
|
||||
Jul på Syntagmatorget
Äntligen har granen tänts (igen) på Syntagmatorget. Ett glädjeämne mitt i allt det tråkiga som hänt. Hoppas den får stå kvar utan att förstöras.
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...12/2008_103103 /il |
|
|||
|
|||
Sv: Jul på Syntagmatorget
Fin!
Jag visade bilden för min son som började sjunga "Den finaste granen i stan..." Hoppas den får stå kvar! P |
|
||||
|
||||
Det är verkligen fint att de satt upp en ny gran och gjort det fint på Syntagma igen - hoppas verkligen att det får stå kvar lika fint över hela jul och nyår, för som någon skrev i en annan tråd, så var det verkligen sorgligt att se hur det svarta brända skelettet stod kvar av den första granen.
När man har sett hur familjerna besöker Syntagmatorget i juldagarna tillsammans med barnen, så förstår man vilken stor betydelse julmarknaderna har, inte bara för turisterna, men mest för grekerna själva! |
|
||||
|
||||
Kollade just på nyheterna,där det visades orogligheter och demonstrationer igen runt Syntagma, poliser står runt om den stora granen.
|
|
||||
|
||||
Jag läste också om demonstrationerna som planerats till idag - och att man även varit uppe på Akropolis igår.
Aten lockar inte denna vintern... - vi har varit i Aten de senaste 6 åren i december/nyår, men i år stannar vi hemma. Det känns inte bra att åka just nu i alla fall, som turist är man ju beroende av stan, vill vara i centrum, känna sig trygg. Trygghet vill vi ju ha för de som bor där också, men de har förhoppningsvis bättre möjligheter att stanna hemma när det varslas nya oroligheter. Hoppas snart det lugnar ner sig. |
|
||||
|
||||
Inte kul alls, rubriken på aftonbladet.se är just nu "Julshoppare flyr nya upplopp i Aten". Usch så hemskt. Grekland har verkligen sänkt sitt rykte de senaste dagarna tycker jag. Det är överlag oroligt både här och där i världen just nu. Man kan läsa vidare om just Aten:
"Julshoppare flyr i panik. Kravallpolis har drabbat samman med demonstranter i Aten mitt i julhandeln. Barnfamiljer och andra julshoppare flyr i panik, rapporterar AP." |
|
||||
|
||||
Hemskt är det!!
Nyheterna har visat hela kvällen från Aten,det kastas bensinbomber,bilar brinner........ |
|
||||
|
||||
Men fy vad hemskt. Ska det aldrig ta slut med kravallerna i Athen. Och här är det Malmö och Rosengård som drabbas. Oroligheterna smittar tydligen. Hoppas att det lugnar ner sig snart så alla får en lugn och fin jul.
|
|
|