Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-19, 15:23
jonny jonny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard kreta

hej jag har fixat två billiga flygstolar till kreta i mitten av maj tänkte ta med min dotter som är 21år min fråga är några tips om någon mindre by med bra strand bra boende,bra mat.
vill inte bo på Rethymnonkusten.
god jul och gott nytt år på alla kalimeror
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 15:51
aake aake är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: kreta

Varför vill du inte bo på Rethymnonkusten??????

aake
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 16:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av aake Visa inlägg
Varför vill du inte bo på Rethymnonkusten??????

aake
Ja det undrar jag också, nu vet jag ju inte hur den 21åriga dottern vill ha det men många i den åldern föredrar ju ha lite fart och fläkt blandat med solandet och badandet. För det ändamålet borde ju rethymno (eller chania) vara perfekt.
Det som skulle kunna passa på sydsidan är annars Plakeias som är en liten ministad med fina stränder runtomkring. Tar bara 40-45 minuter med bussen om ni vill ta en dag i rethymno. Har inte själv varit i Paleochora men har förstått att det är en trevlig ort om man vill ha lugn och ro.

Senast redigerad av litentuva den 2008-12-19 klockan 16:15. Anledning: stavfel
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 16:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Ja det undrar jag också, nu vet jag ju inte hur den 21åriga dottern vill ha det men många i den åldern föredrar ju ha lite fart och fläkt blandat med solandet och badandet. För det ändamålet borde ju rethymno (eller chania) vara perfekt.
Nog finns det 21-åringar som trivs på mindre orter och inte gillar massturismens baksidor. Känner flera och min egen dotter trivdes utmärkt på både Amorgos och Folegandros när hon var i 20-årsåldern. Redan då tyckte hon att Rethymnon som vi besökt många gånger utvecklats i negativ riktning.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 16:58
litentuvas avatar

Det var därför jag skrev många i den åldern, menade inte att alla vill ha det så men att det kan vara bra att stämma av innan man bestämmer sig.
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 17:07

våra barn 23,21 är har grekland i sitt modersmjölk sen slutet av 80talet då vi åkte ner till grekland årligen.min fråga var om tips med boende m.m.
rethymnon var jag för 20 års sen det var fyllt med turister och det var erkänt det sämsta vattnet i grekland och är det fortfarande.
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 17:09
Eva Ls avatar

Litentuva jag tänkte mest att den som frågar efter tips inte ska behöva redovisa varför en viss ort valts bort. Det var ju ganska tydligt i inlägget att det var tips på andra delar av Kreta som efterfrågades. Alla är vi ju olika och tur är väl det.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 17:20
litentuvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Litentuva jag tänkte mest att den som frågar efter tips inte ska behöva redovisa varför en viss ort valts bort. Det var ju ganska tydligt i inlägget att det var tips på andra delar av Kreta som efterfrågades. Alla är vi ju olika och tur är väl det.

Eva
Och det var därför jag föreslog Plakeias och Paleochora som ju inte ligger på rethymnokusten. Jag har all respekt för allas olika smak och tycke och jag älskar många andra platser på Kreta förutom Rethymno! Dock slår jag gärna ett slag för R eftersom jag tycker att det är en fantastiks stad och ett bra utgångsläge för att upptäcka ön.
Sen är det faktiskt intressant att få veta folks erfarenheter och anledningar till att göra sina val. Det är väl därför forumet finns, för att dela med sig av erfarenheter både bra och dåliga?
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 17:27

helt rätt min tanke är att få lite insader information om små små guldkorn på kreta,
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 17:34
litentuvas avatar

Om ni kan tänka er att hyra bil och ta er runt på egen hand så kan jag varmt rekomendera "Agio Pavlos", ligger på den Södra kusten ca 30 minuter bilfärd efter Spili. Vattnet är underbart och knappt några turister trots att vi var där i Augusti. Jag tror knappt man kan kalla det en by men det finns ett par tavernor och lite rentrooms i bergen runtomkring.
Strax innan man kommer fram till Agios Pavlos kan man stanna på en platå och klättra ned (finns en stig men rätt brant) till en helt orörd och fantastisk fin strand. Det är vårt planerade projekt när barnen blivit lite större
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 17:39

låter trevligt just dom små guldkornen jag söker
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 17:58
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Jag föreslår Matala som ligger nästan så långt söderut man kan komma på Kreta. Liten by med bra strand, bra boende och bra mat samt med en skön hippiekänsla-light.

/Marco
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 18:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
låter trevligt just dom små guldkornen jag söker
Mina guldkorn på Kreta är bland annat Agios Pavlos, Mochlos, Kato Zakros... och...

... Triopetra.

Andra trevliga orter är Chora Sfakion, Matala, Paleochora och Mirtos, och några till

Senast redigerad av Kalimera den 2008-12-19 klockan 18:51.
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 20:03

kanon tack för bra tips
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 21:11
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Så här ser Matala ut. Vad gäller boende i Matala kan jag rekommendera Dimitris Villa. Det är bara att Googla...

/Marco

Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 21:33
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

PALEOCHORA!!! Vad jag älskar den byn och kan utan att tveka rekommendera den för alla åldrar! Härliga stränder, GOD GREKISK HUSMANSKOST bla, bra boenden, bra stämning, fin natur mm. Mycket äkta stämning och turister i en salig blandning. Lugn plats! Detta är ju min personliga åsikt...

Mvh P
Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 21:41
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Patricuz Visa inlägg
PALEOCHORA!!! Vad jag älskar den byn och kan utan att tveka rekommendera den för alla åldrar! Härliga stränder, GOD GREKISK HUSMANSKOST

Mvh P
Har bara varit där för en dag men om jag någon gång återvänder till Kreta är det defintivt en plats jag vill besöka igen. Är väldigt nyfiken på Milia men den byn ligger ju uppe i bergen så det är inget för den som ska på badsemester. Har ibland funderat på att åka dit för några dagar för att njuta av den ekologiska maten, den unika miljön och naturen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 13:56
isabull isabull är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Hej Jonny!

Jag skulle rekomendera agios nikolus som ligger på östra kreta. Jag och min sambo var där i augusti. Vi är 24 år och vill ha en blandning av allt och det fick vi verkligen där. Det är hur fint och mysigt som helst med många bra tavernor och cafeeŕ runtom. Inne i centrum finns en insjö som kantas av många mysiga matställen är många samlas på kvällarna. Blev ockå en och annan drink, då det fanns många trevliga uteställen. Många av hotellen där ligger så det är en underbar utsikt över havet. Kan rekomendera det! Skickar gärna bilder om du vill se.
Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 14:04

hej många bra guldkorn tror att jag hyr en bil då.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.