Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-29, 21:46
edith edith är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Kyra panagia?

Hej

Efter två dagars intensivt googlande är jag nu tillbaka med nya frågor.

Är det någon här ute som har bott på Kyra Panagia - hotel, studios, apartments?

Jag hittade dem på nätet och tyckte det såg jättefint ut. Dyrt? Otillgängligt?

Vi är två barnfamiljer som åker tillsammans. Barnvänligt?

Kanske finns det även någon som har erfarenhet av något annat boende i Kyra Panagia. I någon gammal tråd kunde man läsa om nåt hotell som skulle heta akropoli studio eller liknande. Men detta hittade jag ej på nätet.

Tacksam för svar.

Carin
Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 09:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kyra panagia?

Många mindre boenden i Grekland går ej att hitta på nätet. Det finns massor av fina små ställen som inte finns på internet kanske för att ägarna är äldre och datoranvändandet inte är lika utbrett i Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-30, 09:31
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Har själv inte bott i Kyra Panagia, men skulle kunna tänka mig att göra det. Det är en mycket vacker by - om än ganska liten. Otillgänglig? Det är väl relativt. Dit går en asfalterad väg nuförtiden och med bil tar det väl knappast mer än 20-30 min till Pigadia? Jag föredrar dock fortfarande att ha Pigadia som "bas" och göra utflykter därifrån :-) ...men eftersom många antagligen gör så så kan jag tänka mig att Kyra Panagia är mer genuint om kvällarna när alla dagsturister åkt därifrån :-)

Hur gamla barn har ni? Berätta gärna hur det gick :-)
Svara med citat
Gammal 2008-12-31, 06:36
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Hej!

Kyra Panagia är en jättevacker och stillsam plats med fint vatten.
Stranden är dock stenig och svår att gå på..stenarna är stekheta och sedan blir det djupt fort, så det är väl inte så väldigt barnvänligt.
Det är en lång och mycket hisnande väg ner till den lilla orten. Det finns en handfull hotell varav Akropolis studios ligger absolut vackrast. Tror det finns två ev. tre tavernor. Ingen affär.
Man känner sig nog lite isolerad här på kvällarna tror jag..dessutom försvinner solen redan på eftermiddagen eftersom platsen är på östkusten.

Vill man ha solnedgång och lite mer liv med tavernor och så vidare..då rekommenderar jag Arkasa på västkusten! Fin sandstrand och mysigt byliv!

//Stina
Svara med citat
Gammal 2009-01-01, 22:16
edith edith är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Hej

Tack för tips.

Nu blir jag nyfiken på Arkasa. Jag har läst lite om byn på nätet och även hittat flera bra boenden.

Förra året var vi där en sen eftermiddag och åt middag på en taverna. Det kändes som ett trevligt ställe.

Hur stor är byn?
Varför tycker du att den är värd ett längre besök, än bara en middag?
Jag fick ett intryck av att det inte var en utpräglad turistort, stämmer det?

Jag läste nånstans att stränderna på väst-sidan har höga vågor och även en del strömmar - ett paradis för windsurfare, men kanske inte för barnfamiljer, eller? du skriver ju att stranden är så fin. Varför?

Jag har hittat ett ställe som heter Apartment Golden Sun och skall ligga i Arkasa. Det ser jättefint ut och har väldigt bra priser. Är det någon som har erfarenhet av detta ställe?

Förra året besökte vi Amopi, det var ju ett toppen ställe. Har dock ännu inte hittat nåt lämpligt boendealternativ för oss där - stor lägenhet + pool.
Maria Aparments ser ju trevligt ut, är det nån som har bott där?

Många frågor på årets första dag. Kanske får jag svar på någon.

Hälsningar
Carin
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 09:46
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Vi besökte Arkasa 2007 och intrycket vi fick var att där var ganska få turister och att det var en mer "genuin" by. Tillsammans med Spoa, Agios Nikoalaos och Kyra Panagia är byn på listan över byar jag kunde tänka mig att bo i :-)

Det var faktiskt mulet i Arkasa när vi var där (början av augusti) och jag har för mig att molnen ofta kommer västerifrån och disintegreras när de kryper över ön ungefär mellan Menetes & Arkasa. Vi besökte inte stranden så jag vet inte hur den ser ut.

Om man har tänkt göra utflykter till andra byar/delar av ön ligger Arkasa lite avsides, men vill man hållas vid sidan av turiststråken borde den vara bra :-)
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 14:40
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Hej igen!
Vi tyckte väldigt mycket om Arkasa för att byn inte var så turisitierad, utan kändes mer äkta..
Mycket greker som var ute och åt på kvällarna, visst finns det andra turister men i lagom mängd(mest holländare).
Byn är liten och mysig med flera tavernor att välja mellan.
Stranden som ligger en bit nedanför byn är jättefin och det finns två tavernor där plus flera hotell/pensionat på vägen ned.
Det ligger också ett pensionat alldeles nära stranden(Glaros studios), som såg trevligt ut. För övrigt har jag inte några boendetips i Arkasa, vi bodde ju i Finíki en bit utanför.
Vi märkte inte av några höga vågor eller moln och besvärlig blåst under vår vistelse(en vecka).
En bild säger ju mer än tusen ord..så här kommer en bild på stranden och en på Arkasa!

Nu blev det tyvärr inga bilder för hela Photobucket hängde sig just!

Stranden är i alla fall en fin sandstrand med fin botten och det är inte packat med folk.

//Stina

P.S. Vi tyckte inte att Arkasa låg alls avsides, det är nära till flygplatsen(ca 15 min) och inte så långt till Pigadia heller. Vi hade hyrbil hela veckan. D.S.

Senast redigerad av Stina den 2009-01-02 klockan 14:42.
Svara med citat
Gammal 2009-01-02, 15:14
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Vi bodde förra året på "Hotell Eleni" strax utanför Arkasa. Jättefint hotell med fantastisk saltvattenpool och bra priser! Perfekt om man vill ha det lugnt och skönt och om man reser med barn. Ett stort + för solnedgången! Enda nackdelen är att det var 1 km till närmsta strand ( i Finiki) men vi tyckte att det gick bra att promenera. Vill man spara krafterna kan man promenera dit och ta en taxi hem då det är lite uppför. Ett alternativ är att hyra bil eftersom det finns mycket fint att se runtomkring Arkasa!
Finiki är en mysig liten ort där det är badbart även om det blåser eftersom orten ligger i djup vik. Det ska tilläggas att närmsta affär ligger i Arkasa och att det inte ens finns någon minimarket.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.