![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är jag ute på hal is med vad jag vill veta.
En by på Kreta, jag inte vet namnet på, passerade den hösten 2004. Stannade, tog några bilder, har sedan dess inte lämnat mig ngn ro. Den ligger sydväst Ziros attans långt österut. I kväll hittar jag den på Panoramio, sattelidbild. Känner igen en korsningen och byns kyrka. Samtidigt får man kordinaterna angivna. Om jag skriver siffrorna utan "tecken", ser kordinaterna ut så här; 35 4 30,44 och 26 2 47,10. Ni som kan detta läser naturligtvis rätt; vad heter det, breddgrad och längdgrad, så långt är jag med, men se´n? Nästa fråga är då givetvis, hur skriver jag dessa tecken, var hittar jag dem "på tangentbordet"... Slår man in kordinaterna på Panoramio, så ska man väl få upp byn, jag så småningom vill tillbaka till och dokumentera ordentligt. Til sist, det finns antagligen en perfekt sajt som tom jag kan använda mig av. Någon som någon kan rekomendera? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Google Earth kanske är användbart att söka platser med hjälp av koordinater, jag är inte helt hundra men saknas inte väderstrecken i angivelsen? // Helén |
![]() |
|
|