Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-09, 15:07
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Apollo-utbud 2009

Satt och jämförde förra årets Apollo-resekatalog med årets.
Noterade att flera platser har tagits bort till i år.
Med längre finns inte Amorgos, Egina, Tolon samt samtliga orter som förra året fanns på Peloponnesos.
Inte heller så finner man i år några nyheter i utbudet.
Detta måste vara spåren av Finanskrisens !
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 15:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Apollo-utbud 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Inte heller så finner man i år några nyheter i utbudet.
Även Meganissi är borta. Tyvärr går det åt fel håll - inga nyheter, bara indragningar. Så har det varit under flera år, och det gäller inte bara Apollo. Resmål som inte lönar sig drar man in, det är inte så konstigt, men tråkigt.
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 19:03
Ioannis Ioannis är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Re: Apollo-utbud 2009

Boka man flygbiljetter under hösten ,boka billigt och bra boende själv(det finns massor i Grekland) ,hyra bil ,köpa en bra karta och utförska Grekland själv! Min råd till alla som vill uppleva den riktiga och genuina Grekland.
Förresten jag önskar till alla kalimera FANS, gott nytt år och framför allt
fred i jorden.
145 dagar kvar!!
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 23:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Re: Apollo-utbud 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Ioannis Visa inlägg
Boka man flygbiljetter under hösten ,boka billigt och bra boende själv(det finns massor i Grekland) ,hyra bil ,köpa en bra karta och utförska Grekland själv! Min råd till alla som vill uppleva den riktiga och genuina Grekland.
Visst, det går alltid att åka på egen hand men jag brukar tänka på dessa stackars hotellägare som kanske fick en förhoppning om att de skulle få ett charterbolag att anlita deras hotell. De gjorde kanske ett väldigt bra jobb och fick många glada kommentarer, nästa år stryker arrangören hela ön från sortimentet och då står de med helt andra förutsättningar igen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 23:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Visst, det går alltid att åka på egen hand men jag brukar tänka på dessa stackars hotellägare som kanske fick en förhoppning om att de skulle få ett charterbolag att anlita deras hotell. De gjorde kanske ett väldigt bra jobb och fick många glada kommentarer, nästa år stryker arrangören hela ön från sortimentet och då står de med helt andra förutsättningar igen.

Mvh Janérik
Charterbolag i all ära, men priset vi nordbor betalar går ju inte till hotellet. Ju fler reseledare och "gratis" aktiviteter på hotellen, desto mer får du betala som resenär. Reseledarna står ju inte där for free, direkt.
Charterbolagen upphandlar hotellen till skambud, tidigt innan säsong. Är du som hotellägare inte med i ruschen, ja då riskerar du att stå med Svarte Petter till sist. Därmed inte sagt at det är rättvst, men så är läget.
Själv bokar jag alltid eget i Grekland, istället för att gynna charterbolagens "gratisaktiviteter".

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 00:03
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Charterbolag i all ära, men priset vi nordbor betalar går ju inte till hotellet. Ju fler reseledare och "gratis" aktiviteter på hotellen, desto mer får du betala som resenär. Reseledarna står ju inte där for free, direkt.
Charterbolagen upphandlar hotellen till skambud, tidigt innan säsong. Är du som hotellägare inte med i ruschen, ja då riskerar du att stå med Svarte Petter till sist. Därmed inte sagt at det är rättvst, men så är läget.
Själv bokar jag alltid eget i Grekland, istället för att gynna charterbolagens "gratisaktiviteter".

/Netwolf
Visst är det så att hotellägarna inte får så mycket från researrangörerna heller men det är ändå oftast en fast inkomst under en längre tid och de behöver inte stå med hjärtat i halsgropen och försöka få in pengar till elräkningen som ska betalas i övermorgon. Jag har varit med om att det är skillnad på pris om man betalar vid ankomst eller avfärd då man är ute tidigt i säsongen och då kan det inte vara roligt att vara hotellägare.
Jag reser för övrigt också oftast på egen hand så i grunden har vi säkert samma åsikt i frågan.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 13:14
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Marknadsekonomi gäller i Grekland lika väl som i Sverige!

Givetvis förhandlar de stora bolagen till sig bra priser.
Så funkar det här också. Underentreprenörer och samarbetspartner till Ikea för att ta ett exempel, debiterar hälften än vad deras konkurrenter debiterar sina kunder.

Är det lite större hotel eller pensionat så tror jag det lönar sig på sikt ändå.
Det måste vara bättre att hyra ut 100 rum billigt än att ha 90 tomma rum.
Sedan så ska vi inte glömma extradebitering för Safetybox, internet, minibar, AC, tvätt, barköp mm.

Jag tycker mig för den delen se en dubbelmoral i den här frågan. Hur många tar sig inte till plats för att själv kunna pruta så mycket som det bara går och spela ut de olika rumsuthyrarna mot varandra för att erhålla förmånligaste pris.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 13:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg

Är det lite större hotel eller pensionat så tror jag det lönar sig på sikt ändå.
Det måste vara bättre att hyra ut 100 rum billigt än att ha 90 tomma rum.
Sedan så ska vi inte glömma extradebitering för Safetybox, internet, minibar, AC, tvätt, barköp mm.
Vid charter verkar det vara vanligare att Safety box, AC och annat kostar extra men de gånger jag själv ordnat boendet har det ingått.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 14:07

Mina släktingar har ett lite hotel på Evia .Där bruka vi vara på sommrarna och kombinera jobb och semester! Hyran för lägenheter är 50 euro hela Juli för en lägenhet ca 30m2 och då ingår allt i priset( AC,TV, 4-5 bäddar, etc..).Svenska kunder brukar boka sina flygbiljeter tidigt(Oktober,Novenber) då i år kostade direkt flyg till Athen för 4 personer 6.600 Kr. Om hyr man bil räkna med 3500 Kr(14 dagar) plus 7000 för boende. Hyr mycket kostar en resa med Apollo mitt i Juli med Apollo för 4 personer inkl. bil?
Förresten hotelägare brevid får hela 15 Euro Juli-Augusti månad från researrangörerna.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 14:28
rickys avatar

Jag trodde hotelägaren själv bestämde vem h*n ville hyra ut till?
Är man inte nöjd med priset hyr man inte ut.

Visst är det billigt med charter. Jag har många gånger jämfört resor med charter och "resa på egen hand"

Säg att resan kostar 15.000:- för två med charter. Hittar du egna billiga biljetter så kanske dom kostar 4-5000:- för två om du inte vill flyga på andra tider än önskade. hotellet tar sedan 15.000:- för bara boendet.
Jag gjorde nyss en jämförelse med Calderas Lilium på Santorini, där vi bodde för några år sedan.

Men jag sponsrar också gärna dom som inte har det så fett genom att köpa grejor man egentligen inte vill ha t.ex.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 14:37

15000? är ganska mycket. Det finns absolut billigare lösningar!!
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 14:52
anna73 anna73 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, billigare finns det. Har precis bokat en resa 14 dagar till Lefkas.
2 vuxna och 3 barn, alla över 2 år, hotell med pool. Grundpriset var 17450, för alla 5! Detta med Airtours dock. Bra pris tycker jag.

Anna
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 15:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Nu bor vi ju inte på hotell utan hyr studio på våra resor men våra resor mellan 16-20 dagar har aldrig kostat mer än 20.000 inkl ALLT, dvs flyg, båtar,boende, mat, vespahyra el bil, presenter etc....Vi räknar alltid allt noga när vi kommer hem. Vi snålar inte utan äter egen frukost men sen alltid MINST en måltid ute med öl/vin. Charter som vi alltid kollat också samtidigt som vi planerar har alltid blivit dyrare då vi jämfört.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 15:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Charter som vi alltid kollat också samtidigt som vi planerar har alltid blivit dyrare då vi jämfört.
Lissi
Min erfarenhet också, då har jag jämfört exakt samma hotell.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 19:12
rickys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ioannis Visa inlägg
15000? är ganska mycket. Det finns absolut billigare lösningar!!

Ja visst finns det billigare alternativ. Det jag menar är om du jämför samma resa mellan charter och att resa på egen hand. Många gånger blir samma resa billigare charter än att resa på egen hand. Jo, jag har kollat detta flera gånger. Det kan givetvis bli billigare att resa på egen hand också.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 23:29
Janériks avatar

Citat:
Jag trodde hotelägaren själv bestämde vem h*n ville hyra ut till?
Är man inte nöjd med priset hyr man inte ut.

Visst är det billigt med charter. Jag har många gånger jämfört resor med charter och "resa på egen hand"

Säg att resan kostar 15.000:- för två med charter. Hittar du egna billiga biljetter så kanske dom kostar 4-5000:- för två om du inte vill flyga på andra tider än önskade. hotellet tar sedan 15.000:- för bara boendet.
Jag gjorde nyss en jämförelse med Calderas Lilium på Santorini, där vi bodde för några år sedan.

Men jag sponsrar också gärna dom som inte har det så fett genom att köpa grejor man egentligen inte vill ha t.ex.
Visst är det så att hotellägaren bestämmer om han vill hyra ut eller inte men samtidigt så är det väl så att kunden bestämmer priset, vill inte kunden betala så blir det ingen affär.
I ditt räkneexempel framgår inte för hur lång tid du räknar men om vi säger att det är en treveckors resa så blir det drygt €70 per natt. Det är inte ofta jag sett något hotell som skulle ta så mycket (i verkligheten) om man bor mer än 5-7 dagar. Att det sedan kanske är ett högre pris i prislistan för ett dygn har väl inte så mycket med det hela att göra. På Santorini betalade vi €25-30 per fyrbäddslägenhet med pool då vi var där förra sommaren men då var det också förskottsbetalning som gällde för det priset.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 10:34
Eva Ls avatar

Den här diskussionen går nog att föra hur långt som helst. För ett sällskap på två personer kan jag inte se att det blir dyrare att resa på egen hand. Har blivit billigare även för mig när jag rest ensam. Dessutom är ju charterutbudet oerhört begränsat i Grekland. Finns så många stället som är fina för turister men dit det inte går charter. Vi som inte reser mitt i hössäsong betalar nog ganska sällan priset enligt listan även om vi inte prutar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 15:14
rickys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Visst är det så att hotellägaren bestämmer om han vill hyra ut eller inte men samtidigt så är det väl så att kunden bestämmer priset, vill inte kunden betala så blir det ingen affär.
I ditt räkneexempel framgår inte för hur lång tid du räknar men om vi säger att det är en treveckors resa så blir det drygt €70 per natt. Det är inte ofta jag sett något hotell som skulle ta så mycket (i verkligheten) om man bor mer än 5-7 dagar. Att det sedan kanske är ett högre pris i prislistan för ett dygn har väl inte så mycket med det hela att göra. På Santorini betalade vi €25-30 per fyrbäddslägenhet med pool då vi var där förra sommaren men då var det också förskottsbetalning som gällde för det priset.

Mvh Janérik
I mitt exempel kostar bara boendet 195€ per natt alltså c:a 15000:- för en vecka om man reser på egen hand, enligt Raten på hotellets hemsida. Apollo tar 15.000:- /vecka för 2 pers.
Alltså är detta exempel billigare att ta med charter än att resa på egen hand.
Varför överhuvudtaget ifrågasätta om det är billigare eller dyrare att resa charter eller på egen hand. Jag säger ju att i många fall som jag kollat blir det billigare att resa charter. Hur kan någon som inte har fakta i sakärendet påstå motsatsen. När man bor enkelt och kanske betalar max 60-70€ per natt så är det säkert mycket billigare att resa på egen hand.

PS. Det stod i sydsvenskan idag att hotellägarna är medvetna om det ekonomiska läget och har därför sänkt hotelpriserna för kommande säsong så att charterbolagen kan pressa priserna ytterligare. DS

Ber tusen gånger om ursäkt för att ursprungstråden är förstörd. Här har det skenat iväg ordentligt

Senast redigerad av ricky den 2009-01-11 klockan 15:19.
Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 15:36
Eva Ls avatar

Citat:
När man bor enkelt och kanske betalar max 60-70€ per natt så är det säkert mycket billigare att resa på egen hand.

Jag bor enkelt och brukar betala 20-35 för ett rum. Har aldrig betalat mer än 40 euro för ett hotellrum på öarna i Grekland. Inte många hotell i prisklassen du nämner på de orter jag brukar söka mig till. inläggen handlar nog om helt olika ställen och miljöer. Jag tror att flertalet ö-luffare bor på liknande ställen som jag brukar välja men en stor familj betalar naturligtvis mer. Några exempel på boenden är pension Sunshine på Samos, Toulas på Fourni, Patmos Garden på Patmos, Aegeon på Folegandros, Eleni Rooms på Amorgos, Acrogiali på Lesbos, Oniro på Naxos. Nu har jag nog förstört tråden ännu mer.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 16:54
rickys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag bor enkelt och brukar betala 20-35 för ett rum. Har aldrig betalat mer än 40 euro för ett hotellrum på öarna i Grekland. Inte många hotell i prisklassen du nämner på de orter jag brukar söka mig till. inläggen handlar nog om helt olika ställen och miljöer. Jag tror att flertalet ö-luffare bor på liknande ställen som jag brukar välja men en stor familj betalar naturligtvis mer. Några exempel på boenden är pension Sunshine på Samos, Toulas på Fourni, Patmos Garden på Patmos, Aegeon på Folegandros, Eleni Rooms på Amorgos, Acrogiali på Lesbos, Oniro på Naxos. Nu har jag nog förstört tråden ännu mer.

Eva
Ja, på den här typen av resor så tycker jag nog inte heller att charter är att föredra. Kan hålla med om att ett enkelt genuint mysigt pensionat på "rätt ställe" är betydligt trevligare än ett lyxhotel på fina turistorten.

En anledning till att jag(vi) ofta väljer ett lyxigare boende på en lättillgänglig plats är att jag bränner mitt ljus i bägge ändar och kör fullgas mest hela tiden. Tre sekunder efter att klockan ringer på morgonen så går hjärnan på högvarv! Under en 8-timmars dag så kör jag själv in uppemot 10 timmar och då brukar jag hinna med ett par kundmöte och pratar ungefär tre timmar i telefon om dagen. Jag har kommit på att om jag dricker kaffe till maten så tjänar man fem minuter i stället för att dricka kaffe efter maten. När man sitter på muggen är ett annat ypperligt tillfälle att utnyttja tiden på, som att öppna post t.ex.

När vi väl reser så vill jag bara komma fram snabbt o enkelt, och ofta när man har ett bättre boende så slipper du stå o trycka på flygplatsen och vänta på transferbussen o dyl. Man blir ofta hämtad i egen bil eller minibuss. Sedan brukar det mesta funka rätt smärtfritt på sådana ställen också!
Alla här på forumet har Grekland som gemensamt intresse, men vi har olika behov och vill ha ut olika saker av våran semester!

Senast redigerad av ricky den 2009-01-11 klockan 16:58.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:47.