Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-26, 03:54
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Kalives eller trakterna kring Vamos?

Hej!

Ibland blir saker helt enkelt inte som man tänkt sig!

Hade hyrt ett hus på ön Egina..inte så jättebilligt men tanken var ju att vänner och familj skulle komma ner och hälsa på och dela lite på kostnaderna..vad händer då? Jo, först visar det sig att det inte längre går att flyga direkt till Athen från Göteborg och givetvis måste bilskrället in på verkstad just nu när handpenningen skulle betalas.

Fick boka av huset.

Men skam den som ger sig!
Har funderat hit och dit och kommit på att Kreta är en bra ö som är lätt att ta sig till.
Ja,, kanske lite dyrare och krångligare för mig som åker bil men stannar man länge så jämnar det ju ut sig med lite längre restid!

Jag funderar på Kalives eller eventuellt att hyra ett litet hus i trakterna kring byn Vamos..
Tycker mycket om naturen på västra Kreta, har varit där förut men inte i Kalives eller trakterna runt där.
Har googlat en hel del om Kalives och tycker att det ser väldigt trevligt ut.
Det finns också en agentur i Vamos som hyr ut Traditional village houses i småbyar mellan Kalives och Vamos, ser väldigt mysigt ut, men det är ju en bit från havet förstås. Någon som rest i dessa trakter? Har förstått att det är en hel del britter som köpt hus i området?

Annars funderar jag som sagt på att bo i Kalives, har läst på lite och det sägs vara en levande by som inte enbart är uppbyggd för turism, trevligt tycker jag!
Dock så var några goda vänner till mig i Almirida förra året och dom promenerade till Kalives, men tyckte inte att där var något att ha..mycket trafik, dammigt, livligt..m.m.

Så hur skall man göra? Kanske bäst att boka bara för några dagar och sedan får man se? Fast om jag skall hyra hus så måste jag ju boka hela perioden..

Detta är vad jag vill ha:

sandstrand
byliv
riktig grekisk mat på mysiga tavernor
stillsamma turister blandat med greker
vacker natur och berg
olivlundar
bra promenadvägar
lugn och ro!

Detta vill jag absolut inte ha:

Bamseklubb
Turisttåg
fylleslag
party
inkastare
överfylld strand
svenska menyer på tavernorna
Schnitzel
disco
störande biltrafik

Vad tror ni? Kan Kalives passa mig? Eller har ni/någon några andra förslag på Kreta?

Helst västra/södra Kreta..tycker mycket om bergen och de vackra byarna.

Har varit i Agia Pelagia nära Iraklion, men fastnade inte riktigt för den orten. Lite för turistifierat och kändes lite instängt.
Besökte även byn Kritsa men östra Kreta lockar inte så mycket. Har nämligen funderat lite på Sitía men gillar inte riktigt det flacka landskapet.
Dessutom tar det två timmar till flygplatsen, så det blir långt att köra för att hämta upp vännerna!

Har även besökt Paleochora, och det var mysigt men ändå inte så att jag fastnade för platsen. Vet inte riktigt varför men det blåste väldigt mycket så det gick inte att vara på sandstranden.

Har även bott i lilla Kalivianí, utanför Kastelli. Det var fint men lite ödsligt. Kastelli var en trevlig stad men jag skulle inte vilja bo där..lite för bullrigt och stökigt.

Ja, det blev ju en hel del tankar och funderingar..ni som orkat läsa..
Kom gärna med tips!!

Mvh Stina, som hoppas att bilen skall bli felfri snart så man vågar köra den till Kreta..
Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 09:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Kalives eller trakterna kring Vamos?

Citat:
Fick boka av huset.
Tråkigt, men det finns så många andra fina platser, och när jag läser dina krav på vad du vill ha och inte vill ha så var det kanske lika bra. Det finns en mening med allt.

Jag gillar Kalives, byn tillhör ingen av mina stora favoriter på Kreta, men när det gäller charterorter på Kreta kommer Kalives högt upp på listan. Och bor du nära eller i Vamos är det ännu bättre, visserligen har du en bit till stranden, men det kan det vara värt. Omgivningarna är vackra och Vamos är en mycket grekisk by med bra tavernor. Den gamla delen av Vamos är minst sagt sevärd, bland det finaste jag sett på Kreta när det gäller äldre arkitektur. Ser ut så här:

Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 16:50
Stinas avatar

Hej Janne, tack för svar!

Vamos låter ju lockande..(fin bild!)eller trakterna där omkring.
Letar efter en lugn grekisk by med en och annan stillsam turist..
Mysiga tavernor med god grekisk mat, bageri m.m. får gärna finnas.
Helst inte för långt till strand, men jag har ju bil så det är inte det viktigaste.
Vill inte bo nära störande trafik och buller.
De enda ljuden jag vill bli störd av är cikador, getklockor, galande tuppar och grekiska tanter som ropar till grannen.
Vill ha fina promenadvägar i vacker natur, olivlundar, berg..

Har tänkt att stanna på Kreta i 4-5 veckor i september/oktober.

Fler tips, idéer, synpunkter, tankar..tages tacksamt emot

//Stina
Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 17:14
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Letar efter en lugn grekisk by med en och annan stillsam turist...
Då är kanske inte Vamos rätt plats, jag återkommer med andra förslag senare.
Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 18:33
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Citat:
Hej Janne, tack för svar!

De enda ljuden jag vill bli störd av är cikador, getklockor, galande tuppar och grekiska tanter som ropar till grannen.
Vill ha fina promenadvägar i vacker natur, olivlundar, berg..

//Stina
Vi hyrde ett hus på Kos av en svensk kvinna. Låg uppe i bergen. Helt fantastiskt! Fanns inga andra ljud än tuppar, kyrkklocka, enstaka hund och naturligtvis cikadorna! Dessutom var huset genuint grekiskt. Vet inte om hon hyr ut ännu, men skulle nästan tro det. Jag kan skicka hennes hemsideadress om du vill?
Hälsningar
LenaPG
Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 18:44
Stinas avatar

Tack för svar, Lena! Låter mysigt, men tyvärr blir Kos för långt att åka till..färjan från Pireus till öarna där borta brukar ta 12-20 timmar..
Jag har ju bilen med mig.
Färjorna till Kreta tar ca 9 timmar och det är väl max vad jag kan tänka mig.

//Stina
Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 18:57
Stinas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då är kanske inte Vamos rätt plats, jag återkommer med andra förslag senare.
Har funderat på en liten by som heter Douliana, ligger mellan Vamos och Kalives.
Har hittat ett otroligt fint boende där som heter Natalias houses, men det kostar..ca 89 euro per natt för två personer, blir ju förstås inte så dyrt om man är två men jag kommer ju att bo själv också en del. Möjligen kan man få lite rabatt för att man stannar länge och bor själv?

//Stina, funderar vidare..
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 09:41
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
funderar vidare.
Kom på en sak Stina: kan du tänka dig att bo på olika platser, då får du uppleva så mycket mer än om du häckar på samma ställe.
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 09:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Jeg synes også det var fint i Vamos, Stina. Vi var der bare ca et døgn, men har lyst å dra tilbake. Når jeg ser på listen din over hva du vil ha - og ikke ha - oppfyller Vamos de fleste kravene. Som du sier er det et stykke til strand, men har du bil går jo det greit, eller hva? Og så er det så fin natur å kjøre gjennom.
Søkte med ordene vamos crete holiday homes på Google, og fant masse hus der som så fristende ut.
Listen din var forøvrig omtrent identisk med mine krav til feriested
Svara med citat
Gammal 2009-01-30, 12:50
Masson Masson är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Hej
Ett annat alternativ med närhet både till Kalives och Vamos är Georgioupolis, en i mitt tycke mysig by med lantliga omgivningar. Fin strand som är tillräckligt lång för att slippa trängsel. Visst finns det turister och charter i byn. Men jag upplevde det ändå som ett lugnt och tivsamt ställe.
Har du dessutom bil så är det inga problem att utforska omgivningarna.
Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 15:12
malmen8 malmen8 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

De låter som Almyrida skulle passa.Litet mysigt ställe, med 1 fin sandstrand o en lite sämre strand. Nära till allting, inte så mycke turister,nästan inge shopping alls, men några supermarkets som hade de mesta,mysiga tavernor, o jättegod gyros hade dom..... lycka till med ditt val.
Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 00:48
Stinas avatar

Tusen tack till er alla!!

Tyvärr blir det nog ingen långresa till hösten..min hund skall opereras i sitt knä och det är en dyr historia(ca 15.000).

Vi får väl se hur mycket extrapass och övertid jag orkar med..sedan får vi se hur långt jag kommer.

Mycket beror ju förstås också på hur bra vovven blir i knät, han är redan opererad en gång i höstas för ett avslitet korsband(ännu dyrare) och det har inte blivit så bra som man hoppats, därför skall han nu opereras igen(menisken).

Som sagt det blir inte alltid som man tänkt sig.

Mvh. Stina
Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 11:11
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Tyvärr blir det nog ingen långresa till hösten..min hund skall opereras i sitt knä och det är en dyr historia(ca 15.000).
Så tråkigt, men viktigast är ju att hunden blir frisk. Kreta ligger ju kvar.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:18.