Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-09, 15:08
Halloj Halloj är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Bra guidebok

Hej!
Jag letar efter en riktigt bra guidebok till grekiska övärlden. Har kollat både Willma och Vagabond, men av någon outgrundlig anledning så har båda dessa hoppat över Andros. Vet någon varför?

Så vilka guideböcker tycker du är bra?
Några tips och gärna som inkluderar även Andros.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 15:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bra guidebok

Jag tycker mycket om en lite större guidebok som heter GREKISKA ÖVÄRLDEN-reseguide till Greklands alla öar.
Förlag ARI AHOLA OY Esbo Finland
Där finns alla öar, ögrupp för ögrupp. Boken finns säkert i nyare upplaga. Min är från 1994

Vill Du ha en liten smidig fickguide så finns FYRIS Reseguide Grekiska öar. Där finns alla ögrupper med , men mer kortfattat.
Andros finns med i båda.

I övrigt finns MASSOR av guider på svenska och engelska. Jag har 15-20 st olika över Grekland och gillar de engelska jättemycket tex Greek Islands (Insight guides) APA PUBLICATIONS (1992) Fantastiska konstnärliga foton! Fast kanske inget man släpar med sig i ryggan...

Men som sagt gå till en större bokhandel och se bland deras reseguider!

Jannes e-guider till de olika öarna är också SUVERÄNA och uppdaterade.Glöm inte dem! (Fast Andros är lite mager kanske, det är väl en ö Janne inte varit på själv om jag minns rätt. Rätta mig annars!)

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 15:56
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Halloj Visa inlägg
Jag letar efter en riktigt bra guidebok till grekiska övärlden. Har kollat både Willma och Vagabond, men av någon outgrundlig anledning så har båda dessa hoppat över Andros.
Märkligt, jag har både Willmas och Vagabonds guideböcker över grekiska övärlden och båda inkluderar Andros. Visserligen har mina ett par år på nacken, men jag har svårt att tänka mig att de skulle tagit bort Andros.
När vi var där, för många år sedan nu, så fanns det en guide om Andros på engelska att köpa i Batsi. Andros är en jättefin ö, lycka till med reseplaneringen!

Ann-Kristin

Senast redigerad av Annki den 2009-02-09 klockan 16:00.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 15:59
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Lonely Planets "Greek Islands Travel Guide" (på engelska) tycker jag är mycket bra. Där är "alla" öar med. Kom i en reviderad 5:e upplaga i mars förra året. 550 sidor späckade med information. Kostar c:a 200 hos nätbokhandlarna.
/Thomas
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 15:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
det är väl en ö Janne inte varit på själv om jag minns rätt.
Stämmer, det är enda ön i Kykladerna jag inte varit på, och därför finns det ingen E-guide om Andros.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 17:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
..därför finns det ingen E-guide om Andros.
Nä, jag kom på att det jag skrev ut var från Mera Kalimera-CDn

Men Janne inte kan Du ha EN ö outforskad i ögruppen???
Vad tänker Du göra åt det?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 19:42

Tack för alla tips!
Jag vill ha en uttömmande guide, helst ska alla öar som går att övernatta på vara med. Sen köper jag Kalimera-guider till dom öar vi bestämmer oss för att åka till. Men har självklart med guideboken om man skulle vilja göra en avstickare från den tänkta rutten ;-)

I min Willma-guide från 2001 finns inte Andros med. Kollade i bokhandeln idag och varken i Willma eller Vagabond finns Andros med.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 19:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Janne inte kan Du ha EN ö outforskad i ögruppen??? Vad tänker Du göra åt det?
Jag har tänkt spara en ö i varje ögrupp tills jag blir pensionär. Jag har även sparat en ö i Dodekaneserna, en i Saroniska och en i Sporaderna.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 22:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
I min Willma-guide från 2001 finns inte Andros med. Kollade i bokhandeln idag och varken i Willma eller Vagabond finns Andros med.
Andros finns bara med i upplagorna 1994, 1997 och 1999 av Willma, i de senare har de inte med ön. I Vagabond från 1999 finns den med.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2009-02-09 klockan 22:26.
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 22:57
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Andros finns bara med i upplagorna 1994, 1997 och 1999 av Willma, i de senare har de inte med ön. I Vagabond från 1999 finns den med.
Jag antar att de tagit bort informationen pga. att de ej har kunnat uppdatera den. Men är man intresserad, mycket är ju tidslöst, så kan man oftast hitta tidigare upplagor på biblioteket. I Vagabond fanns Andros med även i 2003 års upplaga.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 23:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Jag antar att de tagit bort informationen pga. att de ej har kunnat uppdatera den. Men är man intresserad, mycket är ju tidslöst, så kan man oftast hitta tidigare upplagor på biblioteket. I Vagabond fanns Andros med även i 2003 års upplaga.
Ann-Kristin
- i såfall burde de fjernet mye annen info og, jeg kjøpte for første gang en Vagabondguide i høst ( 2007 utgaven) den skuffet virkelig med foreldet, feil og dårlig info

Kari
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 20:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Hvis det er OK med en guide på engelsk, synes jeg CADOGAN er gode guider, og i Cadogan's " Greek Islands" er det flere sider om Andros

Kari

Senast redigerad av kari den 2009-02-10 klockan 20:59.
Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 16:27
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad

Citat:
Hej!
Jag letar efter en riktigt bra guidebok till grekiska övärlden. Har kollat både Willma och Vagabond, men av någon outgrundlig anledning så har båda dessa hoppat över Andros. Vet någon varför?

Så vilka guideböcker tycker du är bra?
Några tips och gärna som inkluderar även Andros.
Jag har både Wilmas och Vagabonds guideböcker, men har inte bläddrat så mycket i dem. En guidebok jag gärna tipsar om är "Första klass reseguide - Grekiska övärlden". Där står allt! I reseguiden står det oxå om Andros!

H:Carina

Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 23:08
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Fick just ett mail av Willma guide förlaget:
"Nyheter från Willma Guides
Grekland - Ö-luffa i Kykladerna
I maj kommer vår guide om att resa i den grekiska ögruppen Kykladerna, Grekland Ö-luffa i Kykladerna. Guideboken innehåller de flesta öar i ö-gruppen och varje ö presenteras utförligt med historia och sevärdheter, information om badstränder, utflyktsmål, logi och inte minst båtförbindelser. Boken innehåller också ett omfattande avsnitt om Aten och ett kapitel om landets historia och traditioner."
Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 01:02
coanma coanma är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Första klass reseguide - Grekiska övärlden". Där står allt! I reseguiden står det oxå om Andros!

Hvilket forlag er det som utgir denne?
Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 14:59
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Streiffert heter förlaget. Beskrivning av deras guider (bland andra) hittar man på www.reseforlaget.se

Ivi

Senast redigerad av Ivi den 2009-03-08 klockan 15:06.
Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 15:51
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
En guidebok jag gärna tipsar om är "Första klass reseguide - Grekiska övärlden". Där står allt! I reseguiden står det oxå om Andros!

H:Carina
Precis den har jag också, och tänkte just tipsa om .
Jag har skickat efter min från Adlibris, ett mycket smidigt sätt att köpa böcker, och billigt också.

Abi
Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 16:43
Birger Birger är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Jag tycker att "Greek Island Hopping" av Frewin Poffley är outstanding om man är ute efter en komplett guide till grekiska övärlden ur ett öluffarperspektiv.
Kan beställas från hemsidan med samma namn.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 14:12

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
Fick just ett mail av Willma guide förlaget:
"Nyheter från Willma Guides
Grekland - Ö-luffa i Kykladerna
I maj kommer vår guide om att resa i den grekiska ögruppen Kykladerna, Grekland Ö-luffa i Kykladerna. Guideboken innehåller de flesta öar i ö-gruppen och varje ö presenteras utförligt med historia och sevärdheter, information om badstränder, utflyktsmål, logi och inte minst båtförbindelser. Boken innehåller också ett omfattande avsnitt om Aten och ett kapitel om landets historia och traditioner."
Köpte precis den och hoppades på att den skulle ta med ALLA öarna i Kykladerna, men icke. Andros och Kea saknas. Typiskt, just dessa står högt upp på vår lista över öar vi vill besöka på luffen i höst.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:48
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Birger Visa inlägg
Jag tycker att "Greek Island Hopping" av Frewin Poffley är outstanding om man är ute efter en komplett guide till grekiska övärlden ur ett öluffarperspektiv.
Kan beställas från hemsidan med samma namn.
Lite gammal tråd här nu (hur har jag kunnat missa den?) men vill man ha en engelskspråkig bok är den ovan BÄST. Den slår bla lonely planet med hästlängder. Inget illa om vagabonds svenska bok men jämför man dessa så ser man att förf har läst "Greek Island hopping". Texterna är faktiskt i vissa stycken rena plankningar

Den har dessutom massor med kartor tom över de minsta öarna i småkykladerna. Även grymt mycket färje-info med detaljerade beskrivningar på alla båtar!
Ps. I mitt ex från 2006 så ägnas Andros 5 sidor!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.