Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-18, 10:49
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Barcelona!

Lite nyfiken på om någon bott på Hotel Jazz i Barcelona?
Vi ska åka dit med jobb 26-29 mars och ha det trevligt. Ska bli härligt!
Blir mycket vinprovning, shopping och annat men är det något man absolut inte får missa när man är där? Många av oss gillar att gå på marknader och jag har läst att det finns en hel del av detta men att det mest är mat o dyl. Vet någon om det finns marknader med prylar, kläder och skor?

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 13:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Barcelona!

Det finns mycket att se! Beror ju också på vad man är intresserad av. Vad jag personligen tycker man inte får missa är att bara strosa omkring, t.ex. i Barrio Góthico (Gamla Stan). Men även i kvarteren "ovanför" Plaza Catalunya. Käka lunch på någon enkel tapasbar.

Matmarknaden La Bouquería är en av Europas äldsta. Promenera gärna på Las Ramblas för att titta på folklivet, men undvik att äta eller dricka på den gatan - svindyrt!

Beroende på hur mycket tid ni har till förfogande, tycker jag att ni i första hand ska försöka hinna med den berömda kyrkan La Sagrada Familia. Sedan huset Casa Batlló, parken Park Güell och huset La Pedrera. Allt i Antoni Gaudís fotspår. Bor ni centralt är det gångavstånd till allt ovanstående utom Park Güell. Dit tar man först tunnelbana, och sedan är det en kort promenad.

För den ölintresserade kan jag tipsa om det lilla mysiga pubbryggeriet La Cervesera Artesana. Vägbeskrivning finns HÄR.

Och ett tråkigt råd - se upp för ficktjuvar!

/kimmen
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
P.S. Jag vet däremot inget om Hotell Jazz...
D.S.

Senast redigerad av kimmen den 2009-03-08 klockan 13:50. Anledning: Tillägg P.S.
Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 07:58
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Tack för svaret Kimmen!

Vårt hotell ska ligga runt hörnet från Plaza Catalunya vid norra delen av Ramblas så läget verkar i alla fall perfekt.
På fredagen ska vi åka till Vilafranca del Penedés där vi ska på vinprovning hos familjen Torres. På lördagen har vi lite mer egen tid att utforska vad vi känner för.
Själv är jag ingen öldrickare direkt men ditt tips om pubbryggeriet ska jag spara tills jag någon gång är i Barcelona med min man

Nu hoppas man bara på bra väder!

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 12:27
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Ert hotell verkar ha bra läge även om jag inte känner till det. Bodde själv i närheten maj 2007. Kan tipsa om en härlig promenad: Gå nedför hela La Rambla ner till hamnen Port Veli, vik av till vänster och följ småbåtshamnarna ända bort till Barceloneta. Där finns många restauranger i vårsolen. Fortsätt genom gränderna fram till stränderna och Port Olympic. Flanera längs strandpromenaden, där finns också många utesreveringar. Orkar ni kan gå genom La Ribera och Barri Gotic tillbaka. Annars får ni ta buss eller tunnelbana.
En bra guidebok är Topp 10 Barcelona.
Trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.