Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-03, 14:44
Elenas avatar
Elena Elena är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Undervattensströmmar

Hej är det någon som vet, var det är minst underströmmar någonstans?
Om man jämför Agia Marina och Platanes utanför Rethymnon.
Vi tänkte åka i börja på juni.
/ Elena
Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 12:05
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Undervattensströmmar

Elena, ingen har svarat på din fråga och den är inte så lätt att besvara.
Strömmar finns på båda ställena och de varierar ju naturligvis i styrka. De flesta strömmarna går längs kusten så normalt sett är de i så farliga. Ute vid Agia Marina ligger ön Agios Theodoron och bildar ett sund kan man säga, vilket sätter fart på vattnet. Vid normala förhållande är det inga problem att bada där.
Problemen dyker upp när det börjar blåsa och vågorna rullar in eller snarare rullar ut igen och då bildas ett baksug kombinerat med strömmarna. Vid dessa tillfällen åker varningsflaggan upp och den skall man absolut respektera.
Vågorna gör också att botten blir ojämn och det kan bildas hålor. Men åter igen att bada vid normala förhålllanden är inga problem.
Om du har barn så håll hela tiden ögonen på dem.
Ofta när det händer olyckor vid stränderna så är det personer som ignorer varningsflaggen och inte är simkunniga.
Du tänker åka i juni månad och då brukar havet ligga rätt så stilla.
Hoppas mitt försök till svar lugnat dig något.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 21:27
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Elena, ingen har svarat på din fråga och den är inte så lätt att besvara.
Strömmar finns på båda ställena och de varierar ju naturligvis i styrka. De flesta strömmarna går längs kusten så normalt sett är de i så farliga. Ute vid Agia Marina ligger ön Agios Theodoron och bildar ett sund kan man säga, vilket sätter fart på vattnet. Vid normala förhållande är det inga problem att bada där.
/.../
Om du har barn så håll hela tiden ögonen på dem.
/.../
Lånar tråden. Ska eventuellt ut och åka med några släktingar nästa år och grunnar lite på Kreta eftersom det går lågprisflyg med Norwegian dit. Dock har söstra mi mycket att anföra mot "de starka strömmarna på Kreta". Vi kommer ha en treåring med oss och mitt resesällskap är rätt hispigt så jag undrar helt enkelt om det finns nån strömlös (hihi) strand på Kreta, alternativt sett över hela ön vart de är svagast och därmed lämpligast för småttingar?

Många åker till Platanias t.ex vet jag?
Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 22:03
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Agii Apostoli har 3 vikar där alla var lugna när vi hade badförbud i Platanias. Den sista viken (om man räknar från Chaniahållet) är otroligt långgrund och passar småbarn. Agia Marina har lika långgrunt vid udden och är väldigt barnvänligt vid lugnt vatten.

Malin
Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 22:05
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag kan bara jämföra Rethymnon och Platanias. Och då är Platanias mycket bättre vad det gäller de farliga undervattenströmmarna som jag upplevt det. Sen vet jag inte riktigt.. men har fått för mig av vad jag läst här att Agia Marina är mera långgrunt. Det med tanke på små barn.
Men i vilket fall som helst måste man ha koll på barnen på stranden och i vattnet.
Ska man helt undvika strömmarna så är det nog poolbad som gäller.

I Rethymnon för några år sen såg jag ett exempel på hur man kan göra med väldigt badglada små barn. På med armpuffar och sen binder man helt sonika fast barnet i ett långt rep. Sen var det bara att hiva in ungen när han/hon kom för långt ut. Det låter grymt.. men barnet ifråga sprang bara rakt ut i vattnet helt utan rädsla. Och det var förmodligen bästa lösningen för att alla i familjen skulle vara lugna och trivas. Barnet ifråga hade förmodligen gått på babysim som det såg ut.

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-07-31, 05:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

I Rethymnon har jag sett folk drunkna så den stranden har jag den djupaste respekt för. En pappa drunknade när han försökte rädda sin tonårsson. Förhållandena torde kunna vara lika svåra efter stora delar av kusten där det inte finns lugna vikar. Badförbudet måste respekteras och då är det farligt att bada även för mycket simkunniga personer. Badvakter har druknat i Rethymnon och kanske även på andra stränder på Kreta.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-31, 08:15
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
I Rethymnon har jag sett folk drunkna så den stranden har jag den djupaste respekt för. En pappa drunknade när han försökte rädda sin tonårsson. Förhållandena torde kunna vara lika svåra efter stora delar av kusten där det inte finns lugna vikar. Badförbudet måste respekteras och då är det farligt att bada även för mycket simkunniga personer. Badvakter har druknat i Rethymnon och kanske även på andra stränder på Kreta.

Eva
Ja du Eva.. tragiskt när folk inte förstår hur starka dessa underströmmar är. Jag har också fått se en person dras ut i havet och drunkna. Den andra i det sällskapet klarade sig med nöd näppe. Har också sett ett antal idiotiska tillbud. Bl a hur en del har flutit iväg utåt på en badmadrass. Trodde de verkligen att de var säkra bara för att de låg på en sådan??

Såg förra sommaren grekiska unga grabbar bryta mot badförbudet på det mest farliga stället utefter stranden och hur badvakten till slut stormskällde på dom. Antagligen ville de visa sig tuffa gentemot varandra.

Allt detta vid Rethymnons fina strand inne i själva staden.

Ge akt på flaggorna. Ta varningarna på allvar. Men annars.. bada och ha kul i vattnet..

//Monica S
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.