|
||||
|
||||
Undervattensströmmar
Hej är det någon som vet, var det är minst underströmmar någonstans?
Om man jämför Agia Marina och Platanes utanför Rethymnon. Vi tänkte åka i börja på juni. / Elena |
|
||||
|
||||
Sv: Undervattensströmmar
Elena, ingen har svarat på din fråga och den är inte så lätt att besvara.
Strömmar finns på båda ställena och de varierar ju naturligvis i styrka. De flesta strömmarna går längs kusten så normalt sett är de i så farliga. Ute vid Agia Marina ligger ön Agios Theodoron och bildar ett sund kan man säga, vilket sätter fart på vattnet. Vid normala förhållande är det inga problem att bada där. Problemen dyker upp när det börjar blåsa och vågorna rullar in eller snarare rullar ut igen och då bildas ett baksug kombinerat med strömmarna. Vid dessa tillfällen åker varningsflaggan upp och den skall man absolut respektera. Vågorna gör också att botten blir ojämn och det kan bildas hålor. Men åter igen att bada vid normala förhålllanden är inga problem. Om du har barn så håll hela tiden ögonen på dem. Ofta när det händer olyckor vid stränderna så är det personer som ignorer varningsflaggen och inte är simkunniga. Du tänker åka i juni månad och då brukar havet ligga rätt så stilla. Hoppas mitt försök till svar lugnat dig något. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Citat:
Många åker till Platanias t.ex vet jag? |
|
||||
|
||||
Agii Apostoli har 3 vikar där alla var lugna när vi hade badförbud i Platanias. Den sista viken (om man räknar från Chaniahållet) är otroligt långgrund och passar småbarn. Agia Marina har lika långgrunt vid udden och är väldigt barnvänligt vid lugnt vatten.
Malin |
|
||||
|
||||
Jag kan bara jämföra Rethymnon och Platanias. Och då är Platanias mycket bättre vad det gäller de farliga undervattenströmmarna som jag upplevt det. Sen vet jag inte riktigt.. men har fått för mig av vad jag läst här att Agia Marina är mera långgrunt. Det med tanke på små barn.
Men i vilket fall som helst måste man ha koll på barnen på stranden och i vattnet. Ska man helt undvika strömmarna så är det nog poolbad som gäller. I Rethymnon för några år sen såg jag ett exempel på hur man kan göra med väldigt badglada små barn. På med armpuffar och sen binder man helt sonika fast barnet i ett långt rep. Sen var det bara att hiva in ungen när han/hon kom för långt ut. Det låter grymt.. men barnet ifråga sprang bara rakt ut i vattnet helt utan rädsla. Och det var förmodligen bästa lösningen för att alla i familjen skulle vara lugna och trivas. Barnet ifråga hade förmodligen gått på babysim som det såg ut. //Monica S |
|
||||
|
||||
I Rethymnon har jag sett folk drunkna så den stranden har jag den djupaste respekt för. En pappa drunknade när han försökte rädda sin tonårsson. Förhållandena torde kunna vara lika svåra efter stora delar av kusten där det inte finns lugna vikar. Badförbudet måste respekteras och då är det farligt att bada även för mycket simkunniga personer. Badvakter har druknat i Rethymnon och kanske även på andra stränder på Kreta.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Såg förra sommaren grekiska unga grabbar bryta mot badförbudet på det mest farliga stället utefter stranden och hur badvakten till slut stormskällde på dom. Antagligen ville de visa sig tuffa gentemot varandra. Allt detta vid Rethymnons fina strand inne i själva staden. Ge akt på flaggorna. Ta varningarna på allvar. Men annars.. bada och ha kul i vattnet.. //Monica S |
|
|