Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-08, 20:25
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Utgrävningar, sol med lugn och ro och lite party?

OK, nu är velpelle nummer ett här igen. Hade från början tänkt flyga till Santorini och ta båten därifrån till Naxos och Småkykladerna men nu har jag istället köpt flyg till Aten och kommer utgå därifrån så jag antar jag kommer hålla mig mer västerut på min båtluff. Har tittat lite på Serifos, Sifnos och Paros t.ex (beställt guider på dessa) och har dessutom låtit ögonen passera öar som Milos, Folegandros och Syros.

Att få förslag på lugna, timida öar är inte så svårt här. Heller inte att få förslag på grymma partyöar för 18-20åringarna men nu är jag ju inte 20 längre (tack och lov).

Ska vara borta i två veckor och tänkte klämma in tre öar på denna tid, tror det är görligt. Jag har dock lite olika önskemål, nämligen följande:

1. Jag skulle vilja besöka en ö som är lugn och sansad där jag bara kan slappa, sola och bada och äta god mat och bo nära havet. Serifos kanske? Funderar på Sifnos men det känns som de finaste stränderna inte ligger i Kamares där jag lär bo isf. Andra förslag. Får itne vara HELT döda öar dock.
2. En ö som har bra drag för 30+arna . Trevliga barer, bra musik, folkliv och sådär.
3. Jag vill besöka en del vettiga sevärdheter också och då pratar jag arkeologiska sådana, helst utgrävningar och inte bara muséer. Delos på dagstur från Paros är det enda jag kommit fram till hittills, andra förslag? Ja, jag vet att jag landar i Aten men jag tänkte inte stanna där. Möjligen klipper jag en sista natt där och spanar in Akropolis.

Givetvis gör det ingenting om ni har förslag på ö som fyller flera kriterier!
Idéer mottages tacksamt.

Roger
Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 22:43
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Utgrävningar, sol med lugn och ro och lite party?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
3. Jag vill besöka en del vettiga sevärdheter också och då pratar jag arkeologiska sådana, helst utgrävningar och inte bara muséer. Delos på dagstur från Paros är det enda jag kommit fram till hittills, andra förslag? Ja, jag vet att jag landar i Aten men jag tänkte inte stanna där. Möjligen klipper jag en sista natt där och spanar in Akropolis.

Givetvis gör det ingenting om ni har förslag på ö som fyller flera kriterier!
Idéer mottages tacksamt.

Roger
Egina ligger nära Aten. På Egina finns Afeatempel och en mycket fin Nektarioskyrka. Det finns även mysiga tavernor och där kan man även sola och bada. Dit kan du även åka på en dagsutflykt och sedan styra kosan vidare om du så vill.

Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2009-03-08 klockan 22:46.
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 13:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Jag skulle vilja besöka en ö som är lugn och sansad där jag bara kan slappa, sola och bada och äta god mat och bo nära havet.
Eftersom du ratat Sifnos föreslår jag Serifos, eller möjligen Kithnos. Båda öarna är lugna och du kan bo nära havet och har tillräckligt många tavernor att välja på. Kini på Syros tror jag också skulle passa dig.

Citat:
En ö som har bra drag för 30+arna. Trevliga barer, bra musik, folkliv och sådär.
Parikia på Paros eller Mykonos. Ios är ju annars oslagbart, men där kanske du redan har varit.

Citat:
Jag vill besöka en del vettiga sevärdheter också och då pratar jag arkeologiska sådana, helst utgrävningar och inte bara muséer.
På Kea finns det fler historiska sevärdheter än du orkar med att se. Tar du Kea på vägen hem har du nästan krypavstånd till flygplatsen i Aten.

Den antika staden Karthea är bara ett exempel på många intressanta servärdheter på Kea.
Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 17:08
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej Enigma och janne!

Tack för era svar. Kea låter som ett mycket bra alternativ, hade missat det måste jag säga. Ios... huuu.... nä, det vågar inte håken sätta föttera där... Parikia låter bättre !

Sen när det gäller Serifos/Sifnos så har jag väl inte ratat Sifnos än, är bara lite tveksam. Gillar inte tanken att behöva åka kilometervis eller milvis för att komma till bra stränder. Var på Skopelos förra året och det var helt fantastiskt men denna resa skulle det vara skönt att inte vara beroende av bil/moppe varje dag. Serifos i början och mitten på juni, stor risk att det mesta är stängt fortfarande?

Roger
Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 09:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Kea låter som ett mycket bra alternativ, hade missat det måste jag säga.
Som så många andra.

Serifos är nog ganska öde i mitten av juni, speciellt i år när det är färre turister i Grekland. Åker du till Sifnos skulle du kunna bo i Faros, där är visserligen väldigt lugnt, men du har två stränder i byn, (tar bara minuter att gå) du har nära till klippbadet vid klostret och hyfsat nära till Apokoftos beach. Gillar du att vandra kan du gå till den fina stranden Platys Gialos.

Apokoftos beach på Sifnos.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.