|
|||
|
|||
Tips
Hej !
Jag har köpt Kalimeras egen e-guide som var bra Men undrar över om det är någon som har egna tips på vad vi ska se eller göra när man är på Samos. Finns det något som är prisvärt som man inte kan vara utan eller så ? Hittade en sida på google där vi kunde hyra bil till ett vettigt pris. Detta är första gången på Samos för oss, vi tänkte även denna gång åka till Kreta men blev bitna på Samos när vi började läsa på forumet |
|
|||
|
|||
Sv: Tips
Hej
Första gången jag var på Samos var 1982, det är nu VÄLDIGT länge sedan och det är klart man blir förälskad i en ö som gav mig så mycket på den tiden. Nu ska vi 2 personer tillbaka efter att ha återbesökt Samos i början av seklet. Det kommer nog alltid att finnas något man vill göra på pärlan Samos som i min mening har i stort sett allt. Men det är kanske viktigt att inte enbart fastna i nostalgi utan se möjligheterna. Något jag rekommenderar är i alla fall att inte bara fastna i städerna. Alla 4 som vi varit i - Pythagorion, Samos stad/Vathy, Kokkari och Karlovassi har massor man kan göra och njuta av. Ta en tripp upp i bergen längs vägarna där och besök byarna. Jag har dessvärre ingen egen pärla då jag är för oerfaren av denna del av Samos. Det finns det gott om andra här som nu kommer att ge dig fler tips. Sen är det naturligtvis inget fel i städerna men Samos har så oändligt mycket mera. Vi kommer också att försöka förkovra oss så gott vi kan. Hasse |
|
||||
|
||||
Även jag köpte egudien och den var väldigt användbar på Samos. Som många har skrivit innan är vattenfallet svårt att ta sig till. Man måste klättra och ta sig igenom små vattenhållor för att komma fram. Min son gick en bit och det tog lång tid.
Manolates är jätte fint. En by uppen i bergen. Heras Tempel, känns konstigt att vara där en gudinna varit Om ni skall hyra bil stanna vid olika stränder på vägen. Ett tips Lemonakia. Trevlig resa Lotta |
|
||||
|
||||
Tja.. Berguv, Pilgrimsfalk, Eleonorafalk eller Ormörn upp mot toppen på Oros Keriks (1444m), typ. Men se upp! De är listiga de rackarna, visar sig inte hur enkelt som helst. Kikare underlättar.
Eller den frilagda, berömda delen av hamnpiren ett stenkast från Notos, eller f.d. Notos i Pythagorion. Eller byggnadsrestern från antiken på tomten till enplansvillan på Odos Agaiou. Om de inte flyttat in allt i nya museet i Pythagorion. Eller nya museet i Pythagorion. Eller det fantastiska bevattningssystemet snett emot pensionat Dryossa på Odos Pythagora. Eller mycket sevärda Gymnasiet och romerska badanläggningen vid vattenreservoaren ungefär. Eller Polykrates mur på berget ovanför staden. ja där finns lite annat också. Ett litet axplock av vad som finns i Pythagorion under ytan, bortom turismen den fantastiska, som liksom leder vidare, som är fröet till allt det andra. Ha det Pythagorion vi kanske ses där! Xenas |
|
||||
|
||||
Citat:
Blev riktigt avundsjuk på dig! Skulle själv varit där då. Det dröjde till 1991. xenos ständigt försenad |
|
|