|
|||
|
|||
BILVÄG TILL OLYMBOS
Hej Alla ! Är det någon som känner till om bilvägen nu är farbar till Olymbos
med vanlig liten bil ? Vilken eller vilka dagar i veckan går bussen ? ( för att undvika ev möte !! ) Hälsn. MIM |
|
||||
|
||||
Sv: BILVÄG TILL OLYMBOS
Citat:
The road to Olympos is finished but it has no asphalts paving yet, it is in good drivable condition as it is. Om, eller när, det går någon buss vet jag dock inte. |
|
|||
|
|||
Tack, det låter bra , kanske kommer vi att pröva i maj, om , ifallrapporterar jag senare. / MIM
|
|
|||
|
|||
Skönt att höra, då blir det nog bil eller scooter i maj, har bara tagit båt tidigare./ MIM
|
|
||||
|
||||
Vi har kjørt denne veien flere ganger, senest i september-08, og skal igjen kjøre den i mai-09.
Den blir bedre og bedre, men det humper og rister mye fortsatt. Og selv om veien er utbedret, kommer det stadig små og store steiner som ramler ned ovenfra. Vi bruker jeep, også nå i mai, men har vært passasjer i en Skoda Octavia i april-08, og det gikk greit, men ikke fort.. Sjaføren kjørte veldig sakte og pent. God tur! |
|
|||
|
|||
Tack för era upplysningar, det känns tryggt ! /MIM
|
|
|||
|
|||
Suck, ännu en bit av traditionella Karpathos går förlorad när den vägen blev "förstörd" :-) Nåja, säkert trevligare för lokalbefolkningen med ordentlig väg, men som turist skulle jag ha föredragit att den gamla vägen bevarats
|
|
|||
|
|||
Hej Stefu..
"Suckar" med dig också, egentligen föredrar vi sjö-turen, men bor man i Lefkos by behöver man inte vara i Pigadia vid sju-tiden på morgonen och det blir sen hemkomst. Kanske detta fungerar bättre när det nu finns en "väg", Vi må pröve ? Hälsn. MIM |
|
||||
|
||||
Jag undrar hur det kommer att påverka byn. Det var många som åkte dit med båt, men nu när man kan åka när som helst kommer det säkert bli ännu fler som åker dit, på gott, och på ont.
|
|
||||
|
||||
Jag fick också en fundering i augusti när jag var där. Tog ju båten och bussen dit.
Det var ju begravning i byn och jag tyckte att det var väldigt många bilar där nere som bussen brukar stanna och längst vägarna neråt. Tyckte inte att det kändes trevligt med så många bilar där Själv kommer jag nog ta sjövägen även i fortsättningen Riitta |
|
|||
|
|||
Skulle kunna tro att det varit trevligare för byborna när turisterna bussades in en viss tid på dygnet och de sedan fick vara mestadels ifred resten av dygnet :-)
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vi har kjørt med Jeep, og det var jo bare moro! |
|
||||
|
||||
Hej.
Vi åker på påskafton och kommer att pröva den nygamla vägen till Olympos. Men för er som tänker er åka dit: tips - åk vidare till Avlona och gå swedan den gamla romerska vägen över bergen ned till Vrokounda! En fantastisk tur; halvdagstripp när det inte är för varmt. Men först hoppas vi på ett spännande påskfirande i Olympos. ... |
|
|||
|
|||
Hej DAN S, är nyfiken på om ni provat vägen till Olympos som ni ev planerade vid påsktiden ?. Det skulle vara intressant att veta hur farbar vägen är. Hälsn. MIM
|
|
|||
|
|||
Tommy och jag åkte vägen dagarna innan påsk.Den är ju breddad och förberedd för asfalt, men måste nog förberedas igen, eftersom det inte asfalterades direkt och regn,trafik,etc har naturligtvis påverkat ytskiktet.Vi hyrde en liten jeep av Thanasis på MotoCarpathos, som nu även hyr ut bilar, men det går att köra med en vanlig bil.Lite skumpigt och spårigt, men att möta en bil är inget att oroa sej för.Vår snittfart var kanske 20-25 km/t.
Mikke |
|
||||
|
||||
Hej.
Vi for Olymposvägen med en Suzukijeep under Grekiska påsken (måndagen - tisdagen efter) då det var fest I Olympos. Vägen är under bearbetning men fortfarande förfärlig. Går inte att köra med vanlig bil utan allvarlig risk för skador på bilen (OBS försäkringen gäller ej)... Jag tippar ytterligare 5 års arbete.... Men med en gammal jeep går det hyggligt (med njurbältet på, ha,ha). |
|
|||
|
|||
....det verkar som om pengarna tagit slut för tillfället, för det stod mängder av maskiner, caterpillars,lastbilar, etc och rostade här och där längs vägen.....så jag håller med dej,Dan, det tar säkert 4-5-6 år innan det blir asfalterat....
Tommy och jag fortsatte till Avlona efter en timme i Olympos, letade reda på Michailis Lefteris, som driver den enda tabepnan, samt hälsade till honom från hans fru.Då fick vi kaffe åven.. Sen lirade jag lite flöjt förn,(tin-whistle), då visade han bilder på sej spelandes lira... Sen fortsatte vi några hundra meter och parkerade vid avtagsvägen till Vroukonta, och promenerade nån timme norrut till det stora stenblocket som är säkrat med cement, d.v.s vi gick inte ner till kyrkan,ruinerna och stranden.Det får vänta tills nästa gång. Däremot såg vi flera gånger den sällsynta Eleonora-falken... |
|
||||
|
||||
Det låter inte bra.
|
|
|||
|
|||
Nja....vi hade en fyrhjulsdriven bil, men inte hade vi fyrhjulsdriften i.....Så det går att rätt ållrajt å köra me en vanlig bil i 20-25 knyck.... Vi, d.v.s Tommy å ja mötte 8 st "vanliga" bilar norrut och ca 12 söderut under vår tripp.Ska man däremot vidare mot Tristomo efter Avlona, så ere nog bra me nåt jeep-liknande...
|
|
||||
|
||||
Vad bra, då funkar det ju.
|
|
|