|
||||
|
||||
Ljuvligt väder , påskfirande
Äntligen, äntligen behöver man inte jacka längre. Långärmad skjorta och väst räckte bra när jag moppade ner på stan i morse. Mötte en svensk väninna som bor i stan, hon var helt sommarklädd. Vi fikade tillsammans innan det var dags att dra iväg åt varsitt håll, hon för att måla dörrar eller något, jag för att köpa lite diverse grejor (pensionsdags!).
Massor av folk i rörelse, det är ju påskafton idag, så man handlar inför morgondagens matfest. I fyrtio dagar har fastan pågått. De flesta avstår från kött, somliga är ännu striktare- men i morgon ska det firas! Jag får inte ihop det riktigt, varför man ska äta så mycket och helst helstekt lamm eller killing... jo, jag känner till traditionen och arvet från judendomen, men ändå... Gäller julen med, jag är en riktig tråkmåns som inte gillar en massa traditionella helger. Vi äter ju numera precis vad vi vill hela året. Förr, när den dagliga spisen var tämligen torftig, kan jag förstå att det var underbart att få frossa i alla möjliga kötträtter under en storhelg, men idag??? Nåja. Idag lagas det i alla fall här på Kalymnos något som heter mouri, man kan säga ugnsstekt lamm med fyllning av ris, leverbitar och annat. Detta stuvas i ett stort kärl av lera eller plåt, med lock på, och steker långsamt i ugn, antingen ute på gården eller i en modern spis. Resultatet är en saftig och mör rätt som är mycket älskad här. Grilla är också populärt, på påskdagen osar det hur gott som helst över landet. I tolvtiden i dag hade jag just kommit hem, när det började dåna och smälla nere i stan, kyrkklockorna ringde - man firar " Lilla uppståndelsen", "Mikri Anastasi". Sen , i natt, blir det den riktiga kalabaliken med tusentals små, stora och enorma smällar. Polisen kan inte göra något åt detta, inte för att jag tror att de försöker heller. På riks-TV visades härom kvällen på nyheterna en kalymnisk man som lärde sin son att tillverka smällare .. .På Chios har man raketkrig ! Kommunen tillhandahåller kycklingnät som man kan klä in sina hus med... På Kerkyra slänger man ner vattenfyllda keramikkrukor från balkongerna... Så har vi det här. Inget fusk, ska det firas så ska det. Och vädret! Fullständigt underbart! |
|
|||
|
|||
Sv: Ljuvligt väder , påskfirande
Där skulle man ha varit!!!!!!!
Neste år! Her er været vakkert,ikkeså veldig varmt,men sol og vårblomster. |
|
||||
|
||||
Håller med dig Kirtor, där skulle man vara nu
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Det så ganske vanvittig ut. Det skulle vært i Norge! Ha en fortsatt god påske. Astri |
|
||||
|
||||
Tack detsamma!
Jag är fortfarande lomhörd efter oväsendet i natt. Och jag var ändå l-å-å-n-g-t ifrån händelsernas centrum. |
|
||||
|
||||
Lammet börjar bli klart då har det snurrat över elden sen 08.00 i morse, under tiden grillar vi även diverse grillspett, en och en annan korv.. Du har så rätt Monica man äter mycket och hela tiden.
Glad Påsk Alla Camilla |
|
||||
|
||||
Antagligen blev det ett tusental bomber över, för idag har det också dånat och smällt ideligen...och några grannar hade jätteparty med massor av musik och smällare och matos och bollsparkande barn och bilar som kom och gick. Man hoppas att det räcker nu...vi bor i ett lugnt hörn ändå.
I runda slängar en miljon (!) bilar har lämnat Aten över helgen och ska hem igen, de flesta i morgon. Det finns mycket att vara glad över, bland annat att man inte sitter i bilkö. |
|
|