![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I går räknade jag antalet fetaostvarianter på en stormarknad i Jönköping. Fann tio olika platta, hårda paket med ost som kallades just "Feta".
Utöver det finns en mängd burkar med ost i olja och en hel del getost-fetor. En fråga; vilken fetaost är bäst i svenska butiker? Vilken är godast? Finast kvalitet? Innehållsförteckningen ser ju ofta likadan ut. Givetvis är det en smaksak... men, vad tycker ni? |
|
||||
|
||||
![]()
hej
jag brukar köpa Fontanas äkta grekiska feta. ![]() den är lagom mjuk-smulig i konsistensen lagom salt och mycket smakrik. men som du skriver så finns det en hel del att välja på. Apetina hade kommit ut med en nästan fettfri feta och den kan dom bara låta bli att sälja mer. testade den för skojs skull och den var helt värdelös.(enligt min smak) ha det så gott ...myssa..... |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Feta.... mmmmm... va gott... Det riktigt vattnas i munnen ![]() ICA´s egen feta ost är helt ok! Fontanas är helt ljuvlig. Håller med om att Apetinas nästintill fettfria borde sluta säljas eftersom den är gummigaktig i både konsistens och smak. MEN Apetinas som inte alls är nästintill fettfri är faktiskt god! Den som köps i glasburk i lag är god och passar utmärkt till en vanlig greksallad. En som inte är god är Euroshoppers.... |
|
||||
|
||||
![]()
Slår ett slag för "Zeta" äkta grekisk fårost
med lite körsbärstomater och friterad "sötpotatis". Inte helt fel som kvällsgodis. Tyvärr lite osalt men god som sjutton. Det smakar Kreta. Jo, jag är hellenifierad som Byron säger. Dum djävla svensk som hittat till Grekland? Uffe Ps: Klick, Euroshopper finns/fanns på LIDL i Xania, men ingen köpte den. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I wonder why!!!!????? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Klick
You don't have to wonder why, just taste it. Uffe ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Feta ost av Kolios eller Mevgal är min favorit i Sverige, i Grekland köper jag över disk och då "vareli"=tunna, gärna lite "hård" då är det mycket god smak, men finns inget godare än hemgjord som jag har turen att få ibland.
Camilla |
|
|||
|
|||
![]()
Ack I ovetande vad som skall kunna vederfaras eder.... Kolla den HÄR LÄNKEN:
http://www.dn.se:80/webbtv/mat-dryck...issel-1.848170 Jag tror det är (varumärket) Fontana som börjat importera riktig Saganakiost! FONTANA! Var är du? Du har 6.000 potentiella kunder här! ![]() Halloumi är gott. Saganaki är bäst! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
MEVGAL! Utan tvekan!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja det finns många märken att välja av! För min del blir det ofta Fontana's lagrade Feta eller Fage. Fontanas lagrade är ganska stark i smaken och rätt precis perfekt i konstistensen! Inte för torr och inte för blöt. Fagen kan vara lite väl blöt ibland, svår att skiva.
Åh vad sugen jag nu blev på en bakad Fetaost med grönpaprika, rödlök, tomat, oregano och lite lite cayennepeppar! Lite retsina till det.... |
|
||||
|
||||
![]()
Stjäl lite utrymme i den här tråden, helt off-topic är det väl inte...
Mizithra, finns det att få tag i i Sverige? Eller ligger det i sakens natur, att det är en färskost, att det inte går att skeppa iväg? Och - när man väl kommer ner till Kreta, vart ska man vända sig om man vill ha *riktig* mizithra? Då pratar jag om "hemmagjord", med smak av bergssluttningarnas örter. |
|
||||
|
||||
![]()
För att gå på ämnet har jag svårt att hitta några andra märken än Zeta och Fontana. Tycker nog den sistnämnda smäller högre.
Vi köpte någon obskyr feta för ett tag sen, som jag fullständigt älskade, men min sambo avfärdade med ett "åh fy faan, det smakar *lagård*!" ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej
Lidls Feta Eridanous är god med en härlig olivolja, oregano och rumsvarma tomater. Ett glas Retsina och drömma om en ljuvlig dag på Hydra. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
DODONI FETA!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den godaste fetaosten i Sverige finns att köpa hos grönsakshandlaren på torget i Kallhäll, fast den är kroatisk och kan alltså inte kallas feta. Hm, räknas det?
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
HenricG om du har möjlighet så åk mot Kastelli, en liten avstickare(kan ej säga vägnummer) upp i bergen så kommer du till Pervolaki (finns på kartan) där har du fabriken som tillverkar Mizitra. man får provsmaka innan man köper dom packar bra och hela turen i sig är en upplevelse
![]() ![]() mmmmm ännu mera Kretalängtan...... |
|
|||
|
|||
![]()
Köpte Zetas fetaost som kommer från Lesvos, alltså en speciell sort. Den var väldigt god, sedan gjorde det sitt till att den kom just från en av favoritöarna.
Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har fallit för Fontanas Feta lagrad i ekfat. Den är en riktig hit!
![]() Sen är även Zetas Lesvosvariant helt klart bland de bättre. /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Perfekt tråd; man blir enormt sugen på Grekland, får några härliga recept på köpet och fantiserar om hur det vore att ha en grekisk kille och inte en halvfinsk. Även om det också är exotiskt ibland... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Det måste vara fantasin som skenar ![]() // Helén |
![]() |
|
|