![]() |
|
||||
|
||||
![]()
hej
min dotter (7 ar) har en fraga till alla grekisktalande: vad betyder OPA OPA ? (dansar och sjunger opa opa fran Antique just nu.......) ![]() /Lucky |
|
|||
|
|||
![]()
Försöker mig på ett svar. Berätta inte för dottern innan vi får det bekräftat av någon som kan mer grekiska. Jag vill minnas att det skulle betyda något i stil med: "Oj då, oj då" / "Hoppsan, hoppsan".
Låten är härlig och Antique också förresten ![]() Hoppas någon rättar eller bekräftar detta snart! Ha en bra dag! Mvh P ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
ok jag vantar pa mer svar
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har oxå för mig att opa opa betyder hoppsan hoppsan
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...kan det betyda något annat???? ---men man är hurtig på ett annorlunda sätt här, allvarligt hurtig om ni förstår, opa är mer som en inbjudan att ta del i dansen även om man sitter kvar vid bordet, eller en uppmuntran till den som dansar solo till exempel.
-Som "kom an, dansa på" ungefär Sen säger man "opa!" när man vill stoppa en bil som håller på att backa (på nån annan), då är det "stopp, det räcker". När en svensk råkar knuffas och säger "hoppsan" säger en grek "signomi", ursäkta. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Monica for fortydligandet.
Dansen kan jag nog inte ta med i forklaringen ( hollandarna dansar inte pa det viset ![]() men exemplet med bilen gar nog bra ![]() /Lucky ![]() |
![]() |
|
|