|
|||
|
|||
Prisnivåer?
Hej
Först får jag be om ursäkt att detta blir en ny tråd för jag har för mig att den finns sedan tidigare men hittar inte.... I alla fall så undrar jag om ni som varit till Kreta nyligen eller som snart skall åka ner efter det kan skriva ungefär hur mycket maten kostar där nere numera... Jag är väl medveten om att allt blivit dyrare även där nere lika så som det har blivit här hemma i Sverige...men jag är nyfiken på ungefär hur mycket dyrare det har blivit sedan ifjol höst... Min man kom hem efter jobbet och berättade att två av hans kollegor har kommit hem efter två veckors semester i Spanien..och de klagade på att maten hade blivit så fruktansvärt dyrt där nere...De hade ändå lagat frukost själva och jag tror också lunchen ibland. Men de hade gjort av med över 20.000:- på mat för två personer och två veckor...vilket jag tycker låter som otroligt mycket pengar. Jag har själv aldrig varit i Spanien men jag tror att det alltid har varit lite dyrare att åka dit samt att leva där än det har varit att åka till Kreta men jag kan ha fel...ni får rätta mig ni som vet och har erfarenhet... Jag vet att Euron också är dyrare att köpa numera men har ändå lite svårt att tänka mig att det skall bli en sån enorm skillnad från förra året iaf... Någon som vet? Hälsningar: Inabo |
|
||||
|
||||
Sv: Prisnivåer?
Vad kostnaden blir beror naturligtvis på vilken typ av restaurang man går på. Tavernor av mezetyp där man kan dela på ljuvligt goda smårätter blir billigare än att gå på alá carte ställen (och är dessutom ett trevligt sätt att äta på).
Pizzor och pastor, moussaka, greksallad, stiffado och den typen av "enklare" mat kan man nog få även år från 6,50-8€ medans kötträtter nog ligger från 12€ och uppåt. Grillade lammkottletter ca 8.50-9€ grillad kyckling ca 7-8€. Pita Gyros ca 2.50 Färsk fisk = dyrt Ett glas husvin på restaurang ca 2-2.50€ en öl 50cl 2.50 -3€. 1/2 karaff husets vin på taverna ca 3€. Så fort man kommer utanför stan blir det billigare! Vår familj snittade middagarna på ca 30-35€ (då brukar barnen dela på tex en portion pasta eftersom de är stora) och lunch ca 20-25€ |
|
|||
|
|||
Ang Spanien och att det blivit dyrare. Vi var på Gran Canaria i påskas.
Vi hade halvpension så vi var bara ute o åt 1 gång. Vi tog 3 förrätter (1 vitlöksbröd, 1 macka med skaldjursröra, 1 räkor i olja) 3 huvudrättter (2 mixed grill, 1 kycklingspett) 2 öl och 1 cola Notan slutade på 78 euro. Så jag tror säkert att man kan göra av med 20 000 kr på 2 veckor. |
|
|||
|
|||
Hej
Ja, det är inte klokt vad dyrt det är där...fick höra att kollegorna hade gjort av med 26.000kr tillsammans....vilket jag tycker är på tok för mycket...men som liten tuva sa så beror det säkert också på vad man väljer för resturanger....hörde också att en annan kollega till min man hade tänkt åka till Spanien...(han är spanienfrälst) men har nu tänkt om och åker någon annanstans...en sista minuten resa...Liten Tuva har du varit i Kreta i år eller? Tackar er för svaren men önskar ännu flera... |
|
||||
|
||||
Var på Gran Canaria i Puerto de Mogan december 2007. Gjorde bara av med en bråkdel av de summor ni nämner och vi åt ute varje kväll oftast italienskt med både vin och drink ibland. Lunchen lagade vi ibland till hemma men oftast åt vi även den ute.
Eva |
|
||||
|
||||
har hoppat över Kreta ett år för en bröllopsresa till Maldiverna
vad jag förstår så verkar priserna ha gått upp något sen 2007. men som jag alltid tyckt så beror det väl på hur man betäller in maten. vi sänder tyvärr ut alldeles för mycket mat. tänk om man kunde lära sig att beställa in lagom mycket, precis så man äter upp. jag vet inte om det är bara vi som alltid blir sugna på många olika rätter när man sätter sig ner och ska beställa. och följden blir FÖR MYCKET MAT. för portionerna är ju så stora. i år ska jag försöka tänka mig för. myssa..... |
|
||||
|
||||
Har ätit för max 30 Euro/middag, 3 vuxna 1 karaff husetst vin +2 st cola.(Förra året.)
Har svårt att tro det skulle kunna gå på så otroligt mycket mer i Grekland, fast det beror ju på vad man äter. Vi håller ju oss till "Greek food" som vi tycker är den godaste. Längtar efter Kleftiko och Pastitio, och givetvis all annan god traditional greek food, mmmm. /Kerstin |
|
|||
|
|||
Passar på att hoppa på denna tråden lite.. Vi ska med till Kreta i sommar, 2 veckor i Juli (16-31). Vi är 2 vuxna och ett barn (5 år) som åker. Vi har beställt frukostbuffé på hotellet (Caldera Village) som vi hoppas kunna bli mätta rätt så långt in på dagen på. Min fråga är ju då om man skulle kunna räkna 500 SEK/dag i snitt som går till mat (middag på taverna på kvällarna, kanske ibland på dagen eller bara lite frukt och glass på stranden, vatten o dyl.) Är jag helt ute och cyklar eller är det en rimlig tanke?
|
|
||||
|
||||
Det är rimligt... om ni inte tänker äta både lunch och middag ute varje dag. Min erfarenhet säger att är man 2 vuxna och 1-2 barn så gör man av med ca 1000 kr om dagen om man räknar in frukost, lunch ibland, någon glass och middag på kvällen. Då ingår även solstol för vuxna vissa dagar
Malin |
|
|||
|
|||
Citat:
74 dagar kvar nu, längtar så jag nästan spricker! |
|
||||
|
||||
Ni klarar er nog jättebra. räkna ca 12 - 15 euro/ lunch (max), och 30 euro/ middag. Beror ju helt på vad och var ni äter! Vill ni ha t.ex. pepparstek el. dyl. räkna med att det blir dyrare ( och inte lika gott) som den grekiska
maten. Vår grabb har tyckt mycket om den grekiska maten, och den är ju billigare än den tråkiga turistmaten. Men även pasta håller ett bra pris och brukar vara populärt hos barn. / Kerstin |
|
|||
|
|||
Citat:
Hur är det med glass, är det ok att äta den i Grekland? Jag tänker på magsjuka och sådär, isglass kanske inte är ngn höjdare? |
|
||||
|
||||
Glassen är som hemma samma märken, smak och kvalité. Vill ni undvika något är det i så fall lösglass som kan bli dålig om den hanteras fel. Mina barn fick äta glass i Grekland redan i början av 80-talet och de har aldig blivit sjuka i Grekland.
Eva |
|
||||
|
||||
Våra barn har alltid ätit glass och klarat sig från att bli sjuka så jag tror inte det är så stor risk.
På väg ner mot stranden från ert hotell ligger Romanza som har god och billig grekisk mat. Tror de har bäst priser i hela AM. Malin |
|
|||
|
|||
Underbart, för glass kommer nog bli svårt att undvika om jag känner Nova rätt
|
|
|||
|
|||
Tack för tipset! Romanza kommer vi absolut besöka, kanske redan första dagen då innan vi har hunnit lokalisera oss ngt Det är vår första resa till Kreta, har "bara" besökt Samos och Rhodos innan. Så vi är inte alls lika vana resenärer som de flesta andra här Men Grekland i sig är jag redan upp över öronen förälskad i, så jag tror inte att Kreta kommer att bli ngt undantag. Är bara lite orolig för att Agia Marina är lite för mycket "turist"?
|
|
||||
|
||||
Det finns både och i AM. Vid "huvudgatan" är det väldigt turistiskt med "krimskramsaffärer" osv. Men går man uppe i gamla AM så är det en helt annan sak Ni har även gångavstånd till Platanias där det också finns en gammal del.Stranden är iaf jättefin i AM. Allra bäst är det att bada bort mot udden när man har småbarn, där är väldigt långgrunt.
Jag älskar Kreta och kommer åka dit för 10:nde gången i juli Men innan dess ska jag ta en tur till Rhodos. Malin |
|
|||
|
|||
Citat:
Platanias kommer vi också bege oss till, har bekanta som varit där som också rekommenderar den gamla delen varmt. Jo, att stranden är barnvänlig var nog det vi nappade på först när vi skulle bestämma by och hotell för där kommer det spenderas en hel del tid! Att du ska dit för 10:nde gången känns som ett säkert bevis för att vi också kommer att stortrivas |
|
|||
|
|||
500kr tror jag blir svårt att hålla,jag och min dotter 21år har precis kommit hem från kreta och vi snittade ca 1000kr per dag och då hade vi betalt boende innan.fixade frukost själv, till lunch oftast grekisk salad en fanta en vatten och en mytos öl.
köpte all vatten frukost.ol.läsk på lidel kaffe fixade jag alltid själv vägrade betala 3 E för en kopp neskaffe. kvälsmat en tzatiki en greksalad och två grekiska rätter en liten karaff vin och vatten.bonusen var att många resturanger bjuder på en liten raki och även glass el kaka. tips undvik öl ovh läsk fr poolbaren köp på stormarknad. undvik äta i hamnen gå upp i gränderna lösglass ute väldigt dyrt köp på stormarknad.jag hyrde en bil en vecka som inte är inräknat i snittpriset betalade 150 e och där tjänade vi in enormt mycket i stället för att åka på resebyråns utfärder så körde jag själv där fins det enormt mycket att spara in på. Även om man körper in på stormarknaden så är allt dyrare än i sverige. tex äppeljos 1l 18e ost 10 skiver 2,5e mm det är inte billigt i grekland längre man ska inte tro det. |
|
||||
|
||||
Citat:
Helén- som tror att det saknas ett decimaltecken, 19 kr får man väl ge för 1 liter hyfsad juice även här hemma? |
|
|